• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Lucia05 skrev 2008-08-10 19:41:20 följande:
    Nej, jag tycker inte det är OK att betala brudparet för att komma på deras bröllopfest!
    Åter igen: DET VAR INTE KUVERTAVGIFTENS VARA ELLER INTE VARA VI AVHANDLAR HÄR!!!
    Snart blir jag arg!!! Alla gör vi på olika sätt, och vi kan väl försöka respektera att vi har olika åsikter, men håll dem för dig själv tills någon ber om dem!!! Kalla mig inte snål för att jag väljer att göra på ett annat sätt än dig!
  • Vill nu
    080808brud skrev 2008-08-10 19:48:38 följande:
    Vi tog 350 SEK, barn under 18 gratis, och det var ingen som reagerade negativt på det. Precis som tidigare nämnts tyckte våra gäster det var en utmärkt ide eftersom de visste att alternativet var att bara bjuda våra föräldrar. . . Innnan vi bestämde priset diskuterade vi med nära och kära om 350 var ok, och det var det absolut. (Det egentliga priset var ca 600 per person.) Vi kände också att om gästen inte varberedd att betala 350 kr så betydde det inte tillräckligt för att vi skulle vilja ha dem där! Vi hade en kanon dag och kväll och varenda gäst verkar nöjd! Lycka till!
    Tack!
  • Vill nu
    Piiiip skrev 2008-08-10 19:51:04 följande:
    Tycker inte heller om kuvertavgift, men som sagt. Det diskuteras inte här.Tycker att 250 kr är ok per vuxen person. Men att barn ska vara billigare/gratis.
    Vi kommer att ha barnfri middagså det blir sågratis det går att bli för dem!
  • Vill nu
    didis skrev 2008-08-10 21:37:06 följande:
    Okej. För alla ömma tår formulerar jag om mitt svar.På trådskaparens fråga "är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?" blir mitt svar:Ja det tycker jag absolut blir för mycket och risken är att flera av era inbjudna också tycker det men av artighet inget säger. En lämplig summa för kuvertavgift tycker jag är 0 kr.
    *suck*
  • Vill nu
    Cross skrev 2008-08-10 22:28:06 följande:
    Om allt ingår för 250 kronor så tycker jag också att det är ok. Men inte om inte vin ingår. Fast å andra sidan, VILL man verkligen komma så betalar man... eller?
    Vi kommer att bjuda på välkomstdrink, fri dryck till maten, avec och första "drinken" på kvällen. Sen kommer vi att ha bar till sjävkostnadspris...
    Väljer man alkoholfritt så blir givetvis kuvertavgiften billigare, men det rör sig om typ 3 pers om jag ska göra en grov uppskattning!
  • Vill nu
    gusjma skrev 2008-08-10 22:35:56 följande:
    Men som många andra sagt före mig: Är det kuvertavgift och man under bröllopet förstår att bruden köpte en 20 000kr-klänning, brudgummen en Armanikostym... Då hade jag tyckt att det var vansinnigt snålt!
    Vi snålar på allt vad vi kan - sambon använder kostymen han redan har hemma, och jag letar klänning begagnat på nätet
    Kommer inte att bli något stort och flashigt bröllop, men vi vill inte skära mer i gästlistan!
  • Vill nu
    Epp skrev 2008-08-10 23:31:33 följande:
    Ett förslag är at skriva i inbjudan att ni har alla saker/prylar ni behöver och att det ni mest av allt önskar er är ett bidrag till festen. Så får var och en bestämma själva hur mycket de ger. Det blir i och för sig svårt att förutse hur mycket ni själva skulle få betala. Ska man bestämma en summa föreslår jag 150 kr, max 200 kr/person. Men som sagt, det är ni som känner era gäster, tror ni att de flesta av era gäster har råd, och är villiga, att betala 300 kr så bestämmer ni att det är den summan som gäller.
    Personligen tycker jag nästan att det är värre att önska ett bidraag till festen! Då ska man som gäst våndas över hur mycket man "bör" ge, och vara orolig för att uppfattas som snål. Min erfarenhet av detta är att man oftast ger mer än man hade tänkt sig, för att undvika risken att just uppfattas som snål!
  • Vill nu

känns som den här tråden spårat ur och bara diskuterar kuvertavgiftens vara eller inte vara nu...

• Vill nu
    Celeste97 skrev 2008-08-13 20:09:10 följande:
    Vi fick många penninggåvor till vårt bröllop, och den absoluta majoriteten av dem låg på 500 kr per par. Några få hade lagt mer och några familjer hade givit presenter som per person blev mindre dyra. Av studerande vänner fick vi t.ex. en orkidé = 100 kr.250 kr är nog lagom i kuvertavgift, men jag skulle ta mig en funderare på om de som har det mindre bra ställt och om familjer med barn kan komma då. Kanske finns någon smart lösning på just det problemet?
    Då vi inte kommer att ha varken barn eller studenter på vår fest, så löser det sig nästan själv!
  • Vill nu

Verkar gå väligt isär vad man tycker är ok! Beror kanske på vilken ekonomi man själv har??!

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?