• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Hav och Sol skrev 2008-08-17 21:49:01 följande:

Hahaha..jag förstår din frustration över att BT-människor inte kan hålla sig till ämnet.Hehehehe...väldigt roligt att läsa dina tilläggskommentarer.----300 kr= Helt ok!300 x 2 pers= 600 spänn för en trerätters-middag är hur billigt som helst. Efter sittningen kanske paret köper två glas vin var dvs 80 x 2 x 2= 320 kr i dricka efter maten. Helt ok! Så 920 kr för förrätt, huvudrätt, efterrrätt och/eller bröllopstårta, fördrink, vin till förrätt, vin till huvudrätt, avec till efterrätttvå +goda vänners sällskap. Ja det är INTE mycket pengar. Kanske pengar som sådant men inte för en helkvälls nöjen.300 kr x 2 pers x 2 barn= Det blir ett incitament för föräldrarna att lämna ungarna hemma för en kväll. Om ni däremot vill ha barnen med på festen så kan deras kuvertavgift vara 100- 150 kr. Då kommer även föräldrarna inte dricka så mkt efter middagen då de ganska snart måste åka hem för att barnen är trötta. Ja så med eller utan barn går säkert jämt upp.Lycka till! Hav o Sol
    Ha ha ha, tappade humöret lite där, när alla föreslog att vi skulle bjuda på maten, och nu i efterhand kanske man skulle ha skrivit annorlunda!

Vi kommer ju att ha som sagt 3-rätters med alkoholen inkluderad, så funderar vi fortfarane på om baren ska ingå, eller om det blir till självkostandspris, så jag håller dig om att det är rätt billigt! Har då själv inte lyckats få ner kostnaden mer när jag varit ute och ätit!
    Barn löser sig själva, då vi kommer att välja att bjuda in till barnfri bröllopsfest!

Tack för lyckönskning, ohc önskar dig detsamma!
  • Vill nu
    SochK skrev 2008-08-21 10:07:26 följande:
    Jaa, jag säger då det.... Snacka om att åsikterna går isär. Jag är FÖR kuvertavgift. Många andra som bjuder på mat o allt, vill istället ha ett bidrag till bröllopsresan i present. Det är ju i princip samma sak. Då har man ju inte den ekonomin till att åka iväg på en resa efteråt. Då är det ju bättre att vänta ett eller ett par år med att gifta sig, tills man har råd med det oxå. Eller?
    Huvudet på spiken!
  • Vill nu
    Sarah81 skrev 2008-08-21 10:27:52 följande:
    300 per per beror väl lite på..  Är det barnfritt?om inte så kanske en lägre kuvert avgift för dem då de äter mindre och man kan ha en billigare meny för dem. Det kan kanske bli lite saftigt för en barnfamilj  på 5-6 pers med alla barn under 12år (1500-1800kr) Är det självkostnadsbar eller bjuder ni på drycken? Men för två vuxna är 300 en vettig kuvert avgift.
    Om vi hade bjudit barn också, så hade de givetvis haft en billigare kuvertavgift, eller kanske rent av sluppit kuvertavgiften, då de mycket sällan är intresserade av att äta tre rätter, och inte dricker alkohol. Nu slipper vi ju det problemt, då vi valt en branfri kväll!
    Håller dock med om man ska betala för en hel familj, så blir det alldeles för dyrt!
  • Vill nu

Håller med om att även studenter borde ha råd att betala 300 kr... Oftast får du ju inbjudan 2-3 månader innan, och 100-150 kr/mån borde ju inte vara några problem att lägga undan om man verkligen vill gå på bröllopet! Då får man väl snåla in på något annart om man har det så tight! Kanske en av krogrundorna, som iaf studenterna här i Umeå verkar ha råd med flera gånger/månad...

• Vill nu
    Önskebrunnen skrev 2008-08-26 19:15:41 följande:
    Personligen tycker jag 300-400 kr är ok.För vuxna.Små barn gratis eller en liten summa.Kuvertavgift är suveränt!!
    Tänk att de finns några få som tycker som jag!
  • Vill nu

Brudens mamma skrev 2008-08-28 13:27:00 följande:

Varje gång jag hör kuvertavgift tänker jag på amerikanska filmer som utspelar sig i high school. Där är alltid ett gäng tjejer som plågar alla o envar. Snyggast och bäst, inte alltid så smarta. Bortskämda något fruktansvärt.Nu ska en av dom gifta sig. Det första är att välja klänning. Här tittar vi inte på priset. Det viktigaste är ju ändå att överglänsa alla andra. Sen är det ringen och skorna. Transport så klar. Limousin eller häst och vagn? Vilket är dyrast?Efter är det mannens kläder, tårta och så klart en enastående meny. Ju svårare att uttala desto bättre.Det är nu något lite lätt påpekar att budgeten har spruckit. Tösastackaren slänger sig gråtande på sängen, sprallar med benen och slår med händerna. Då viskar ena vänninan lite lätt om kuvertavgift....Tösasnöret sätter sig raskt upp och rättar till håret.-Ja!!!! Dom ska minsann inte komma och gratisäta på MITT (aldrig vårt) bröllop.
    Vad har du sett för film??! Har faktiskt ALDRIG sett en film med kuvertavgift! Helt ärligt!
  • Vill nu
    Tjolinti skrev 2008-08-28 20:05:22 följande:
    Bjud inte på bröllop om du inte har råd.
    Då var vi där igen...
  • Vill nu

Brudens mamma skrev 2008-08-28 21:22:07 följande:

Ajdå....här funkade inte ironi. Jag sa ju inte att det var en riktig film. Jag sa inte heller att det är så i verkligheten i Amerika. Vad jag menade var att dom som har kuvertavgift tänker mer på sig själv och hur fint och dyrt det ska vara i stället för vännerna. Det enda det handla om är att dom ska ha "sitt" bröllop även om man inte har råd.Ber om ursäkt för ironin, det ska (nog) inte upprepas
    Missförstoddig, och ber om ursäkt för det... Vill bara meddela att vi inte kommer ha något flaschigt bröllop med alla de dyraset sakerna, men vill inte behöva skära i gästlistan...
  • Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-05 16:58:28 följande:
    nej 300 kr är inte rimlig.för så där som du inte hade råd att bjuda på bröllops middag och mat så finns de som inte har råd om man är själv så är 300 kr ok..men när det är 2 alltså par 600kr kan vara saftig.och om man dricker så måste man ta taxi...$
    Man väljer väl själv om man vill dricka, och om man vill ta taxi hem, eller om man fixar skjuts hem??
    Tycker det är lite konstigt också, som fler påpekat, att det skulle vara ok om man är en person, men inte två, för då blir det ju 600 kr. Det är ju fortfarande 300 kr per person, och i de allra flesta fall har ju båda en onkomst, så i slutändan blir det ju inte dyrare??!
  • Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-05 23:02:26 följande:
    vill dumånga har gemensamt ekonomi när man är par. därförsedan om det är ett student par inte lägger de 600 kr för en present...
    Absolut, men det blir ju fortfarande inte dyrare per person! Antingne är det ok för både en och två personer, eller så är det inte ok alls, tycker jag! Men alla tycker vi ju olika, och tur är väl det!
  • Vill nu
    erika26 skrev 2008-09-06 16:16:46 följande:
    Herregud vill nu! Du frågade alltså måste du kunna ta svaren. 600 kr, i bröllopsgåva då får du faktist tänka om.
    Jag kan absolut ta svaren, och förstår faktiskt inte var du hittar att jag inte kan göra det! Jag bemöter svaren med min syn på saken, likadant som alla andra här. Om jag har svårt att förstå ett resonemang, så måste jag väl få svara och fråga?? Det är väl det såna här forum går ut på?
    Hur många här i tråden har inte ifrågasatt hur jag över huvudtaget ens kan vara så hemsk att fundera på kuveravgift??!
  • Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-06 17:11:32 följande:
    vill nujag tycker att det är ok med kvertavgift men jag är emot höga kvertavgift;)
  • Vill nu
    tolonta skrev 2008-09-06 19:31:29 följande:
    Men, jag tror jag nämnt det förut, VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN FUNDERAR NI PÅ ATT LÅTA EN DEL GÄSTER (NÄRMASTE FAMILJEN) SLIPPA KUVERTAVGIFTEN?
    Jag tycker det skulle kännas otroligt konstigt att ta betalt av min egen mamma t ex, eftersom hon redan kommer att lägga ner pengar på bröllopet på annat sätt! I en sån situation tycker jag att det känns lite sniket faktiskt att ta kuvertavgift. Har heller aldrig hört någon som haft kuvertavgift, och låtit närmaste familjen betala... Men det kasnke är olika det också...
  • Vill nu

Blivande fru Kokki skrev 2008-09-07 10:26:56 följande:

Vill nu, ursäka mitt OT men jag har läst hela tråden nu och det blir förundrad över att endel svar är , ja 300 är ok för dom skulle annars köpt present för mins vad maten är värt, på ett ungefär. Förväntar sig alla att få en massa dyra presenter bara för att man gifter sig? En liten gåva för 50spänn är väl lika mycket värt som en gåva på 1000. Vill nu, om du känner det är rätt med 300:- så ska du ta det, jag tycker man gör som man själv vill vare sig det är kuvertavg eller ej och om du känner att du vill bjuda dina föräldrar, syskon, svärföräldrar så gör det. Lycka till med ditt bröllop och hoppas ni får en underbar dag
    Tusen tack, och lycka till, ni med!

Tror också på att göra det som känns bäst för en själv!
  • Vill nu
    blivandefrularsed skrev 2008-09-08 20:47:06 följande:
    Så 300 i kuveravgift tycker jag är max. Är man ett par blir det ju 600 kr och jag vet inte om ni bjuder hela familjer men då kan det bli över 1000 kr för vissa att betala, och det hade nog inte en familj (om det inte är ens närmaste) lagt eller köpt present för.
    Håller med. Nu ska vi ju inte bjuda brn till festen, men som jag savgt tidigare, HADE vi gjort det, så hade de självklart antingen belagts med halv avgift, eller helt enkelt sluppit avgift. De varken äter eller dricker ju lika mycket som vuxna, samt har ju inga inkomster!
  • Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-09 16:24:22 följande:
    hur många gäster är det vi pratar om...sen läste jag att dina närmaste ska inte betala uatn det blir dina gäster som betalar för maten för sig själva o din familj, jag tror inte att det är bra idé för om du har en stort släkt nån av de som är på bröllopet kan ha nån kontakt av någon av dina kompisar som oxå går med på bröllopet och då kan det dyka upp i en konversation att de inte betalade för maten o sen kommer detta att sprida sig., inte just så där, det kan vara på ett annat sett att de tar reda på det.om jag inte ville att mina närmaste inte skulle betala som max skulle jag ha att min mamma o pappa plus hans mamma o pappa mern sen bröder o alla andra skulle betala.jag menar de måste inse o förstå situationen. det känns som att du vill gömma detta för de... jag tror att släkten kommer att förstå väl o betala för maten endå, o stöta dig va du än bestämmer
    Det rör sig inte om så många personer... Det är hans föräldrar, mina två bröder (varav den ena är toastmaster, så att han skulle behöva betala känns också konstigt), min sambos tre syskon, vilken hans bror ska vara marsalk, och sen är det våra farmödrar....
  • Vill nu

Oj, skickade lite tidigt. Det jag ville komma fram till var att jag tror faktiskt inte att någon tycker det är konstigt! Skulle själv aldrig ha reagerat över det om jag varit gäst! Skulle nog faktoiskt som jag sagt tidigare, reagera mer om de skulle vara tvugna att betala!!

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?