Inlägg från: Freckles |Visa alla inlägg
  • Freckles

hur gör man nu med pass och sånt om man byter namn...

Hur vet man att namnändringen gått igenom? Får man hem papper på det...
    Vi gifter oss 6/9 och åker den 12/11, som de e nu har jag bokat i mitt nuvarande namn, men skulle tycka det var underbart att åka i mitt nya. Kan jag ändra namnet på biljetten och hinna göra nytt pass tror ni?

• Freckles

Sökte just på mitt nuvarande namn för att se hur många som heter det, sedan sökte jag på mitt kommande namn och då står jag redan på Eniro med mitt nya namn! Hur F-N har det gått till??? Mitt namnbyte kan väl inte gå igenom förrän vigseln ägt rum och vigselförättaren skickat in pappren? Eller? fattar ingenting. E inte detta skumt?

anne på grönkulla skrev 2008-08-09 16:27:02 följande:

Har du mer än en månad på dig så borde namnbytet hinna gå igenom och du hinna få nytt pass utan problem. Då är frågan bara vad biljetten är bokad i för namn och om de tillåter dig att byta.
  • Freckles

Ja, jag står med min sambo, rätt adress och telenummer, så det är jag allt.
    Får ringa både Skatteverket och Eniro på måndag och kolla vad som hänt. Tror att Eniro måste gjort nått galet - byta namn kan man ju inte göra hur som helst och Skatteverket kan ju inte ha godkänt mitt namn byte innan de fått in vigselbeviset tycker man. Konstigt!

• Freckles

Eniro ska inte kunna ge ut mitt nya namn överhuvudtaget, det är det som är så konstigt. Självklart har de stängt på helgen, men ska ringa imorgon och reda ut det.

Ska också kolla med Flygbolaget vad de har för regler angående att byta namn på en flygbiljett så här i efterhand.

Svar på tråden hur gör man nu med pass och sånt om man byter namn...