• BrudSeptember2008

Dekorera tårta?

Vi har bestämt oss för att svärmor ska baka chokladmoussetårta med maräng. Men HUR ska vi dekorera den så att den ser bröllopsaktig ut?

Det är två lager maräng och mousse emellan, på toppen ska vi ha ett lager grädde har vi tänkt.

Har tittat på lite blad och rosor, men då vi ska ha ganska många tårtor vill jag inte lägga ut allt för mycker pengar per tårta.

Alla förslag mottages tacksamt!:)

• Svar på tråden Dekorera tårta?
  • Lavendelblomma

Jag hänger på denna tråd!!
    Vill också ha tips!
    Här kommer svärmor också baka tårtan (choklad/nöttårta)
    och vi ska dekorera den lite brudigt tänkte vi!

Ätbara blommor? Har tänkt på det... annars chokadströssel? Annat dekorativt strössel?

Eller bara tomtebloss?

• Lavendelblomma

Jag menar inte brudigt (dekorationen) utan bröllopigt :)

Lavendelblomma skrev 2008-08-10 11:19:13 följande:
    Jag hänger på denna tråd!!Vill också ha tips!Här kommer svärmor också baka tårtan (choklad/nöttårta)och vi ska dekorera den lite brudigt tänkte vi!Ätbara blommor? Har tänkt på det... annars chokadströssel? Annat dekorativt strössel?Eller bara tomtebloss?
  • egensinnig

Det funakr kanske inte md sugarpaste på grädde men jag gjorde våra initaler o hjärtan i SP, samt blommor, fjärilar o trollsländor penslade med pärlemorpulver.

• Emmas syster

när det gäller marängtårta så tänk på att antingen pensla alla sidor på bottnarna med smält choklad

eller vänta till sista minuten med att lägga ihop den - bottnarna klarar inte att stå med moussen på

jag tycker det är snyggt med chokladrullar eller stora flagor choklad (gärna flerfärgade) ganska högt uppbyggda ovanpå tårtan

• MrsSeptember

Man kan göra egna rosor och så med marsipan. Kavla ut och skära längor som man rullar ihop så det ser tjusigt ut.

• BrudSeptember2008

Ja, vi har funderat på typ chokladflarn...
    Det är fint.

Svärmor har gjort denna tårta många gånger, till dop och kalas och dylikt. Hon gör dem och fryser in. Det är inga problem med bottnarna:)

• Emmas syster

om den kommer näst intill direkt från frysen är det inga problem

problemen uppstår när man lägger ihop tårtan dagen innan och ställer den i kyl - då sjunker de ihop till ingenting...
    vääääldigt trist när det händer på bröllop (har sett det två gånger och då har det varit mamma/svärmor/svägerska som gjort tårtan och normalt sett gör de den samma dag...)

• Kärlek08

Vad sägs om chokladflarn och riktiga rosor, rosor är inte giftiga så det går utmärkt att dekorera med...

• Emmas syster

välj obesprutade rosor då! - det ska alla florister kunna beställa hem kostar lite mer men med 1-3 rosor per tårta blir det inte många kronor

de besprutade är inte så nyttiga att äta och smakar hemskt (på det som de kommer åt)

• elsi

Ta riktiga blad.. av typ "laural" de ska i alla fall vara ganska kraftiga. Smälta en bra choklad till ex Lindt 70% Pensla (eller hälla från en sked) en sida av bladen emd choklad . Låt hårdna/ torka.. och vips ha du cholklad löv!!!

Mab kan smöra bladen med lite cocos fett innan så bli det lättare ar ta av!!

Lycka till!

vad sägs om att köpa tunn siden band (Åhléns ha det) och knyta små rosetter..????

• pojomo

en stor ros i marsipan kostar ca 5:- på ett bageri. Så kanske 1 stor å några små det kostar ju inte så mycket, så ska voi ha

• IcePrincezzz

varfor inte ha chokladflan som nagra av de andra redan sagt, men att ni gor dem sjalva genom att smalta choklad och sedan sjalva gora formen pa flanen pa ett bakplatspapper, och varfor inte da gora hjartan!? =)

• IdaÄlskarLennart

finns ju strössel i form av kulor. set finns silver, guld, rosa m.m och dom är blanka och fina. Sen kan ni ju gå på ett bageri och köpa dekorations-duva och/eller ringar =)

• Emmas syster

chokladflagor och rullar gör man genom att smälta och marmorera en stor platta sen använder man kniv för att göra rejäla flagor eller rullar

ska man göra former måste man använda non tempchoklad (den som bara heter block) eller temperera chokladen

• IdaÄlskarLennart

jag brukar prata med en tjej på en sida om heter bilddagboken. Hon utbildar sig inom bak och sånt så hon är skitduktig. Fråga henne om tips ;)

På datumen på sidorna så finns alla hennes bilder å sånt. Skicka en kommentar till nån av bilderna och be om tips, men glöm inte att skriva en adress till din mejl eller nå där hon kan svar på frågorna ;)

dewdrops.bilddagboken.se/p/main.html

• BrudSeptember2008

Tack för alla tips!:D

Hon kanske är expert på denna tårta, för även om man äter den dagen efter så är den både fin i formen och marängen är inte smält?! Men men.. Tur att jag har världens bästa svärmor!;)

Svar på tråden Dekorera tårta?