• didis

Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?

Min mamma meddelade idag att de vill sponsra vårt bröllop med 10.000:-. Hennes mamma stack alltid till henne pengar (innan mormor blev senil och avled i våras) och nu vill hon göra likadant med mig.

Jag känner mig kluven och vet inte om jag vill ta emot pengarna. Betalar man själv känner man sig också friare att utforma festen precis som vi vill ha den.

Mina svärföräldrar har deklarerat att vi tjänar pengar så det räcker och att de skulle bidragit om vi hade haft ont om pengar men inte i dagsläget.

Hur gör ni? Tar emot bidrag av föräldrar/svärföräldrar eller känner ni som jag att det inte riktigt blir er egen fest då?

• Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?
  • didis
    pojomo skrev 2008-08-10 14:09:52 följande:
    säg att ni önskar att få dom i present istället. Då har hon löst det "problemet"
    Men vi önskar oss inga presenter och ingen kommer ge oss något i den prisklassen så mina föräldrar blir helt ensamma om att ge dyrbara presenter!
  • didis
    MrsSeptember skrev 2008-08-10 14:14:36 följande:
    Det blir ju så att de bjuder till fest för att fira att deras dotter gift sig ungefär.
    Men jag vill inte att DE skall bjuda till fest, det gör ju jag och maken! Larvigt av mig kanske?

Det är ju inte så att de har försörjt mig fram tills nu precis, jag flyttade hemifrån när jag var 17 och är nu snart 40...
  • didis

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-08-10 14:20:32 följande:

Det är ju egentligen inte summan som spelar någon roll utan snarare tanken. Har du pratat med din mamma om hur du känner det?
    Jag blev totalt överrumplad när hon meddelade det igår kväll. Förut har hon bara sagt att vi lägger ut pengar på något helt onödigt och att hon inte förstår vitsen med att ordna så stor fest.

Herregud, vi är vuxna och tjänar pengar och behöver inte bidraget egentligen men det känns också knepigt att vägra ta emot dem av principskäl.

Hon sa att det var till vinet och det känns konstigt nog lättare att acceptera än om det var ett allmänt bidrag.
  • didis
    lbmarbrg skrev 2008-08-10 17:13:33 följande:
    Jag skulle själv aldrig ha kunnat ta emot en sån gåva. Vi är vuxna, tjänar hyfsat och kan med egna medel bjuda på bröllopsfest med allt vad det innebär. För mig hade det känts konstigt och att festen helt plötsligt blev mindre vår och mer deras fest i och med att de pengarna förmodligen hade hamnat i bröllopsbudgeten. Känns mer okej att få deras bidrag som bröllopspresent istället. Däremot hade jag aldrig nämt för någon annan gäst vad gåva innehöll, då jag inte vill att någon ska känna sig obekväma.
    Precis så känner jag också! Vi tjänar dessutom betydligt mer än vad mina föräldrar gör (vi har förvissa betydligt fler utgifter också) så det gör att det känns ännu konstigare.

Men att vägra ta emot någons gåva är ju inte heller vidare trevligt så jag vet faktiskt inte vad jag skall göra.
  • didis
    Tx2 skrev 2008-08-10 21:49:36 följande:
    Förstår precis hur du känner. Min mamma pratade lite om ett litet bidrag till bröllopet senast jag träffade henne. Först blev jag superglad då det är en jäkla massa pengar vi lägger på en dag, men sedan så insåg jag att jag inte vill ta emot pengar från dem då vi har betydligt mer pengar än vad mina föräldrar har, speciellt nu när min pappa har varit sjuk under en längre tid, och det är vi som har valt att ha det här kalaset. Kan du inte säga att det räcker med en mindre gåva/summa och att hon kan ge det som bröllopspresent? OCh förklara hur du känner/ser på det.
    Jo, jag tror jag skall göra det, det känns inte rätt att ta emot deras pengar.

Antagligen känner hon att hon vill göra något för mig av pengarna hon fick efter mormor, jag var en av de i släkten som stod mormor närmast.
  • didis

Ja visst är det ett lyxproblem!?

När jag flyttade hemifrån för 20 år sedan var inte mamma så glad (jag var bara 17) och sa att då fick jag minsann försörja mig själv och jag kunde inte vänta mig att får pengar från henne.

Så det har varit en princip för mig att klara mig själv och inte ta hjälp av föräldrarna, inte ens när vi studerade när barnen var små och av olika skäl hade 2500 under existensminumum.

Nu tjänar jag betydligt mer pengar än vad hon gör (vilket jag får höra ibland) och det är ännu en anledning till varför det känns fel att ta emot pengarna nu. När vi BEHÖVDE pengar fick vi inga men helt plötsligt nu...

• didis

Hon ville sponsra vinet som vi räknar med kostar ca 10.000 (ja alltså all dricka!).

Vi har inte diskuterat det vidare så kankse rinner det bara ut i sanden.

Min mamma är om möjligt mer oromantisk än vad jag är, hon förstår inte vitsen med att gifta sig alls, trots att vi har barn tillsammans så att symboliskt sponsra bukett vill hon nog inte.

Fenixx skrev 2008-10-02 20:07:23 följande:
    vill ni inte ta emot större bidrag så varför inte nån mindre grej, kanske att din mamma betalar din bukett eller nåt sånt symboliskt?
  • didis

Ja ibland sätter stoltheten käppar i livets hjul i onödan...

Man har så mycket bagage med från barndomen, ibland är det enklare med svärföräldrarna, en gåva från DEM hade nämligen inte varit något problem!

Ofta när du skriver i ett ämne tänker jag - SÅ skulle jag ha skrivit, det är ju så jag menar. Mycket trevlig att ha fått göra din bekanskap, passionblomman!
    passionsblomman skrev 2008-10-03 19:17:11 följande:
    Efter att ha mötts här och där i olika trådar-ett nöje, från min sida...måste jag bara inflika att : om din mamma skulle ha missat att du är en i allra högsta grad självständig person så måste det vara något allvarligt fel på henne Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka köra med dig!!! Ta för tusan emot pengarna om de dyker upp. De ger dig kanske utrymme att ge vidare i något helt annat sammanhang?( Typ Förtappade Tanters Kväll hihi)Nej allvarligt talat nu; jag flyttade också hemifrån 17 år gammal och har skött mitt utan ekonomisk hjälp. Har själv lärt mig en del senaste åren om att inte vra så förbaskat stolt jämt, det kan vara ganska oklädsamt och det är för vissa av oss betydligt svårare att ta emot än att ge....För oss blir det till att rätta sig efter den egna matsäcken, och det är väl helt ok( synd bara att den känns lite mager iblnd picknicken...)men skulle någon vilja bidra hoppas jag att jag skulle tacka och ta emot.
Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?