presenter till näbbar? Till toastmaster etc? Ger man det?
Ska ni ge era näbbar/toastmaster etc presenter för att de hjälper er på eran dag?
Ska ni ge era näbbar/toastmaster etc presenter för att de hjälper er på eran dag?
Jag funderar på precis samma.. Något vill jag ge, men jag vet inte vad?! :-|
Ja speciellt om det ställt upp och planerat mycket inför bröllopet.
jag funderar på att ge min tärna och toastmadame en håruppsättning på bröllopsdagen.. ofta är det kanske inte det man känner att man kan lägga pengar på, men får de det som en present tror jag man blir lite glad ;)
Alla i brudföljet har fått sina kläder betalda av oss. Marskalken fick en hel del överbliven alkohol - hans kläder var hyrda. De övriga har fått behålla sina kläder. Tärnan fick även frisyren betald. I övrigt så ska både tärnan (min syster) och marskalken (hans bror) gifta sig nästa år, så vi kan återgälda genom att hjälpa dem med bröllopsförberedelser.
Toastmastrarna och solisterna skall få presenter (vet inte vad än). Jag hade två solister och två toastmastrar, men en av solisterna var även en av toastmastrarna. Hon ska få en ansiktsbehandling. De övriga två är det litet värre med, men det ger sig...
Jag ska bjuda min toastmadame och övriga vänner som hjälpt till lite extra, både inför bröllopet och på själva festen, på middag hemma hos oss några veckor efter vigseln.
Jag tycker det är alldeles för mycket "presentande" hit och dit. Nu är jag iofs lite äldre och har, liksom mina vänner, "allt" som vi behöver.
Vi hade tänkt ge ett ekonmiskt bidrag till tärnorna och bestmannen. Vi tror ca 2000kr per person. Det kostar ju rätt mycket för dem annars. Vi har även tänkt bjuda dem på en liten fest efteråt som tack för hjälpen.
Min syster som var vår hjälpreda hela vår bröllopsdag och var toastmaster på bröllopet och gjorde det med bravur trots att hon knappt varit på ett svenskt bröllop (bor utomlands sedan många år) och visste vad det innebar bjöd vi ut på lyxmiddag tillsammans med hennes kille när vi var och hälsade på dem. Trevligare att göra något tillsammans tycker jag personligen.
Sedan hade vi bara min guddotter som brudnäbb och hon fick ett guldhjärta av mig i kombinerad tackpresent och födelsedagspresent som hon hade någon vecka efter bröllopet.
Lägger tärnor, toastmaster od ner mycket tid före och under dagen kan det vara trevligt att ge något. Men jag älskar också att överraska människor med presenter och så. Men om det är tärna och marskalk som bara är med i kyrkan och inte så mycket mer, då skulle jag nog inte göra någon större sak av det.