• måsadiket

Nåt kul att ge under talet

Hej,

Jag skall hålla tal på min dotters bröllop och skulle vilja ha tips på liten present att ge under talet, jag Är SÅÅÅ nervös och har svaårt att tala naturligt. Vore bra med tips på något roligt, vackert, bra-att-ha-grej inför det kommande livet med mannen och samma till honom, alltså någon minnesvärd(kul etc), för då kan jag hålla det i handen och tänka på det när jag skall tala,blir lite lättare då.
    Tacksam för alla tips....

• Svar på tråden Nåt kul att ge under talet
  • EllaM

Vad sägs som varsitt vackert glas (kanske ingraverat) som de kan skåla i på sina framtida kommande bröllopsdagar varje år och då minnas sitt vackra bröllop?

• måsadiket

Hej EllaM,

det var ett bra förslag, jag skall fundera på det, fast jag kanske hade tänkt något mer som får dem att skratta till ordentligt.

1000 tack!

• lottis77

På ett bröllop jag var på hade talaren en väska med sig. I väskan hade hon olika saker som hon kopplade till brudparet. När hon talade höll hon upp sakerna, en efter en. Det blev lättsamt och roligt och dessutom kom fokuset på sakerna istället för att alla tittade på henne. Talet avslutades med att de fick en ny sportbag eftersom de alltid brukar packa i påsar...

• TEB08

Kika pa loppmarknader eller liknande efter en husmorsbok fran 30-, 40- eller 50-talet. De innehaller ofta en massa roliga tips aven om alla inte ar sa anvandbara idag (vet inte hur manga fruar som hinner ha stadat, lagat mat, badat barnen och fraschat upp sig innan maken kommer hem sa han kan ta pa sig tofflorna och lagga upp fotterna... ). Jag anvande min mormors gamla bok nar jag holl tal till en kompis och gav henne sedan boken for mormor och morfar var gifta i nastan 50 ar, sa den kanske hjalpte i varje fall

• Fröken förväntan
    lottis77 skrev 2008-08-12 11:50:57 följande:
    På ett bröllop jag var på hade talaren en väska med sig. I väskan hade hon olika saker som hon kopplade till brudparet. När hon talade höll hon upp sakerna, en efter en. Det blev lättsamt och roligt och dessutom kom fokuset på sakerna istället för att alla tittade på henne. Talet avslutades med att de fick en ny sportbag eftersom de alltid brukar packa i påsar...
    Så gjorde min syster på min andra systers bröllop. Det var både fina och roliga saker som symboliserade vad som var viktigt i ett äktenskap. Konstigt nog minns jag bara kondomerna
  • måsadiket

Hej allihop,

alla ni som svarat, vilka bra tips ni ger, det låter jättekul alltihop, särskilt det med väskan, men jag skall hålla ett väldigt kort tal.... kanske typ en grej till henne och engrej till honom som de kan ha nytta av i sitt framtida liv ellér roligt med, vad säjer ni om brödkavel till honom när han skall utöva självförsvar gentemot frun och nu även svärmor... det skulle vara något liknande till henne...jag kan inte komma på det.

• lottis77

Du skulle inte kunna ge

En nyckel- de är alltid välkomna hem till dig.
    En flaska champagne- viktigt att ta hand om varandra och inte låta vardagen ta över,
    En fin kokbok ( "Kärlek, oliver & timjan" är bra!)- för långa härliga middagar och där du kanske kan få vara med nån gång ibland...
    Det går säkert att komma på fler saker!
    Lycka till, det kommer gå jättebra oavsett vad du säger eller vad du hittar på, det viktigaste är att du säger något.

• måsadiket

Oj, va bra, kanon, 1000 tack!Japp, tala skall jag oavsett...

• Önskebrunnen

Jag var på ett bröllop där bästa kompisen till bruden skulle hålla ett tal.Hon började med att säga Kära brudpar,som ni vet är jag ingen talare så mitt tal blir kort.Hon tog upp sitt lilla papper och när hon började att tala om gamla minnen föll det ut och blev ca.1,5m lång...
    Tycker själv det var kul...
    Det med väska var också jättebra.En kombination kanske...

• måsadiket

Finns det fler tips därute?

• Heloise

en kompis till mig fick en liten stekpanna och hennes man en hjälm av hans farbror som även höll ett roligt tal till presenterna.

• måsadiket

Det var jättekul, jag skall ha många grejer under talet, men vad skall jag lägga dem i? Väska , korg, låda, vet inte vad det finns fler roliga alternativ. Har ni några bra til´ps på det?
    Det skall ju oxå vara nåt kul, så att vi får skratta lite, det är dåligt med det i släkten, så jag tänkte ändra lite på deras smilband denna kväll.

• Ab fab

min mamma var jättenervös för att hålla tal. Hon ville göra något annat. Så hon beställde tre stora skyltar (A1) och höll upp dem en i taget istället för att hålla tal
    första- jag är ingen talare
    andra- men jag ville ändå önska er lycka till
    tredje- grattis och skål

det blev jätteuppskattat

• måsadiket

Oj, va kul!!! Det var en bra idé, den skall jag komma ihåg till ett annat tillfälle, min dotter kommer inte att gå med på det, hon vill att jag skall säja något, så jag får nog göra det, men jättestort tack för tipset.Jättekul....

• måsadiket

Jag är tacksam för fler tips och ideer och även hur man gör i ordning korgen, så att den ser "bröllopslik" ut med enkla medel...

Svar på tråden Nåt kul att ge under talet