• Jessiiika

Ska man berätta?

Jag och min pojkvän har snart varit tillsammans i 9 månader, nu på söndag är det för att vara exakt, och vi förlovade oss förra veckan. Men vi vågar inte berätta det för våra föräldrar för vi vet att de kommer vara så skeptiska mot det. Han är 18, jag är 17 om en månad, vi älskar varandra väldigt mycket, och det är verkligen äkta det vi har. Men vi vill inte berätta för våra föräldrar för vi är oroliga över vad de kommer säga.

Tycker ni att vi ska berätta nu eller vänta till typ efter våran ett års dag och kanske säga att vi förlovade oss då?

• Svar på tråden Ska man berätta?
  • Ankan80

Förlova sig kan man ju. Tänker ni gifta er också inom snar framtid eller?
    En förlovning är kanske inte så farligt om de nu tycker ni är för unga.

• Tooticki

Har ni ringar på er? I så fall kan ni bara låta de upptäcka det själva. Annars tycker jag att ni väljer själva men att ljuga om förlovningsdatumet får er bara att framstå som omogna tycker jag.

• BlendaSigne

Stå för att ni förlovade er och förklara att det är ert beslut och er vilja. Det visar på mer "allvar" i det tycker jag än att mörka o de får reda på det i efterhand - då kommer de bli besvikna över det och sätta det emot er i diskussionen om det blir en diskussion.

• Jessiiika

Ankan80:

Ja, nog har vi såklart planer på att gifta oss, men det dröjer nog en 2-3 år innan dess. Men vi tar ändå våran förlovning på största allvar även om vi är lite unga som många tycker :)

• ingenjörsbruden

Tycker att ni ska säga precis som det är.....farligt att dra till med vita lögner....de tendenserar till att bita en i baken efter en tid......

Måste erkänna att jag reagerade på ditt inlägg.....är ni verkligen redo för förlovning om ni inte vågar berätta för föräldrarna? Har ni inte ringar som syns?

Kör med raka rör....det kommer ni att ha igen i framtiden.

Kan berätta att jag älskade min pojkvän väldigt väldigt mkt när jag var i din ålder.......trodde att det alltid skulle vara vi två.....vi växte upp, vidgade vyerna o växte ifrån varandra efter 6 år.

Men lycka till i vilket fall som helst!!!
    Kärlek övervinner allt!!

• HurraViSkaGiftaOss

Det är väl klart att ni ska berätta.
    Om ni är osäker på vad de ska säga så blir det bara värre om de får reda på att det var ett tag sedan ni förlovade er..

• Jessiiika
    Tooticki skrev 2008-08-14 15:30:29 följande:
    Har ni ringar på er? I så fall kan ni bara låta de upptäcka det själva. Annars tycker jag att ni väljer själva men att ljuga om förlovningsdatumet får er bara att framstå som omogna tycker jag.
    Ja, vi har ringar på oss, eller åtminstone jag, hans ring var för stor så han kan inte ha den på sig än, han ska gå till en guldsmed för att ta in ringen lite.

Ja, du kanske har rätt att man inte ska ljuga om datumet.
  • Black velvet

Hur har ni hållit det hemligt? Tar ni av er ringarna eller har ni inga?
    Era föräldrar tycker förmodligen att ni är för unga, men jag tycker ni skall berätta det.
    Vad är det värsta som kan hända?
    Blir de hispiga så kan de ju vänta sig att ni ändå kommer att förlova er när du fyllt 18 år eller hur.
    Om ni verkligen anser att er oro är befogad, och det kanske får konsekvenser?! från era föräldrar, så strunt i att säga nåt och bida er tid.
    Jag har två kollegor som träffade deras män när de var 15 år och de har firat 25årig bröllopsdag.
    När förlovade era föräldrar sig?
    Kramisar

• didis

Jag hade också tyckt det var väl ungt om min, nu 16-åriga, dotter kom hem och hade förlovat sig.

MEN - jag var 17 när jag träffade blivande maken och 18 när vi förlovade oss (han var 5 år äldre).

Sedan väntade vi visserligen nästan 20 år på att gifta oss (ni behöver ju inte vänta så länge!) men vi håller fortfarande ihop.

Visst förändras man mycket och risken finns att man glider isär men man kan också växa ihop sig. Det är klart att maken inte är densamme som när vi träffades - och tack o lov för det! Inte hade jag stått ut med HONOM i 20 år!

Svar på tråden Ska man berätta?