• AniMann

Hormonspiral för och nackdelar

Nu har jag ätit p-piller i 10 år.

Funderar på att sätta in nån typ av spiral.
    Läste om kopparspiralen, men det verkar som att det inte är så himmla säkert...

Sen läste jag om hormonspiralen som jag inte ens visste fanns!
    Den verkar ju mycket bättre!
    Men hur mycket hormoner är det man får i sig från en sådan igentligen?
    Är det mer eller mindre än från p-piller?
    Vill ju gärna få i mig så lite hormoner som möjligt.

Ni som har eller har provat hormonspiral.
    Hur upplevde ni det?
    Var det bra eller dåligt?
    Gör det ont att sätta in?

• Svar på tråden Hormonspiral för och nackdelar
  • Umbraz

Hej där!
    Jag satte in en hormonspiral år 2005 och det har funkat jättebra. Visst kändes det lite att sätta in den men det är ju ingen långvarig smärta,det går jättefort. Sen efteråt får man en molande värk som kraftig mensverk ungefär, men det går oxå över fort. Jag har ingen aning om hur mycket hormoner man får i sig men det är helt klart bättre än att äta p-piller. Jag ångrar mig inte. Men det finns oxå dom som har besvär utav spiralen, på vissa funkar det inte helt enkelt. Det är bara att testa och hoppas att det går vägen.

• Aleta

För mig har det funkat jättebra. Jag mådde jättedåligt av p-piller och blödde jättemycket med kopparspiral.
    Man får mycket mindre mängd hormoner i sig med hormonspiral än med p-piller. En annan bra sidoeffekt är att man slipper mensen helt och hållet (i alla fall gör jag det).

• Housefrun

Jag har också haft hormonspiral i sex år och har inte haft mens sedan dess. Tydligen är det så att 20% av dem som sätter in hormonspiral inte får någon mens. Resten ska tydligen få minskad mens.
    Har inte haft en enda biverkan mer än att det gjorde lite ont att sätta in den.
    Hade jätteproblem med mycket mensvärk och humörsvängningar av p-piller.
    Kan inte annat än rekommendera hormonspiralen, den är verkligen toppen!
    En annan fördel är ju att man inte behöver tänka på preventivmedel på fem år heller!!

• 200805

Funkar jätte-bra! Lite värk och mol i magen den första tiden. Blödde rätt mycket också.
    Nu har jag lite mens varje månad.
    Man får i sig mindre hormoner än i p-piller och man behöver inte tänka på att skydda sig "extra" om man tex har haft magsjuka.

• AniMann

Tack så mycket för alla svar!

Jag ska boka tid på MVC för att få lite mer info från dom.

Att blöda mycket i början är det ju absolut värt om det funkar utan problem sen.

Svar på tråden Hormonspiral för och nackdelar