• a wife to be

Ska ni ge morgongåva till er man?

När vi pratade om det här hemma så sa min m2b, men det ska väl inte jag ha! Jag tror iofs det egentligen bara är kvinnan som ska få, eller?

• Svar på tråden Ska ni ge morgongåva till er man?
  • Äppelkindad

Ska och ska... ;-
    Man får göra som man känner och vill! Själv tror jag inte att jag får någon morgongåva, min blivande man är inte så insatt i hur allt "ska" vara. Det gör inget heller. Jag har tänkt att skoja till det lite och beställa varsin t-shirt till oss där det ska stå något fyndigt som vi ska ha på oss dagen efter. Han ska oxå få ett litet trähjärta i vitt med vårt gemensamma efternamn på.

• dfk

Jag fick en morgongåva, och jag gav min man en liten present också.
    Kanske var det så att det var kvinnan bara som fick, men är inte säker.

• a wife to be

Nä såklart gör man som man vill,som med allt annat! Jag skulle tycka det var kul att ge honom ngt, men jag vet inte vad. Han vill ha en ny kamera lins, men det är ju svin dyr. Vill inte heller köpa ngt onödigt bara för att det ska vara så.

• sokkerstruten

Vi ska faktiskt försöka investera i två nya klockor av märket Breitling, som vi kan har i mååååånga år, det blir våran morgongåva...

Är inte så tradtitionsbunden av mig...

• PL080802

Jag fick en fantastisk fin present och gav min man secret box och han blev så glad. Alltid kul med presenter så jag hade nog ångrat mig om jag inte fixat nåt även om traditionen säger att endast mannen ska ge.

• sandybee

Hade först inte tänkt ge något, sen ångrade jag mig och funderade på att ge honom en egen bok om oss www.gordinegenbok.se men så föll jag till föga och bokade in en Secret Box-fotografering istället - det blir imorgon! Jag tror han kommer bli superglad.

• Roccosgirl

Jag gjorde en secretbox till min man, och det var verkligen uppskattat;)
    Jag fick ett halsband av honom,som symboliserar våran kärlek!

• RTBW

Jag har planerat att göra en secret box,
    men hemma med min egen kamera. Känns bäst så.
    Jag vet att han skulle uppskatta det!!!!!

• Lillsnufflan

Traditionellt var morgongåvan en gåva till kvinnan från mannen och inte vice versa. Den var menad lite som en försäkring ifall hon till exempel blev änka. Så om man var välbärgad kunde det t.ex. röra sig om mark eller till och med en gård. Allmogen hade såklart inga sådana resurser utan då var det mer fråga om enklare, mer vardagliga saker.

Ofta fastställdes morgongåvan redan vid trolovningen och fram till 1920 var den fastställd i lag. Mer laglig rättighet än romantisk present alltså.

Idag tjänar kvinnor pengar själv och när vi blir gamla får vi pension och har rätt diverse bidrag om inkomsten inte räcker till. Så morgongåvan är idag mer kärleksgåva, och då kan man gott vara jämställd och uppvakta varandra tycker jag.

• Roccosgirl
    RTBW skrev 2008-08-20 20:58:42 följande:
    Jag har planerat att göra en secret box,men hemma med min egen kamera. Känns bäst så.Jag vet att han skulle uppskatta det!!!!!
    Jag gjorde hos fotograf och blev supernöjd, min man också
    Men jag hade funderingar på att göra det hemma... Berätta gärna hur det gick sen!
  • Lindan77

När ni gjort en secret box, vad för album sitter korten i. Har knäppt hos en fotograf, men vi har inte kommit fram till ett bra album.

• FrökenHoppsan
    matildaochniklas skrev 2008-08-20 22:11:05 följande:
    Jag har köpt ett halsband från alskadebarn.se som min blivande ska få i morgongåva
    Det gjorde jag också, han bär det varje dag!
  • Zazlii

Ska morgongåvan ges på bröllopsdagen eller dagen efter?

• FrökenHoppsan

Dagen efter egentligen, men vi gav dagen före!!

Zazlii skrev 2008-09-07 18:37:11 följande:
    Ska morgongåvan ges på bröllopsdagen eller dagen efter?
  • Robina67

ja, vi ska ge varann varsina fina klockor, med gravyr på

Svar på tråden Ska ni ge morgongåva till er man?