Vinterbröllop 08/09 del 3
Här kommer den uberlånga bröllopsplaneringslistan!
Har för mig att den täcker allt o lite till....
KOM IHÅG!!
ATT KOMMA IHÅG PÅ BRÖLLOPSDAGEN
Allmänt om gäster:
*Be gästerna stänga av mobiltelefonen under vigselakten. Be toastmastern säga det muntligt till alla eller skriv ner det i festhäftet o dela ut redan vid vigseln. Alternativt be prästen säga det. (Idé: Be pastorn ha hög ringsignal på mobilen, ringa innan intåg, hon säga ?det var brudparet som ringde och önskade att allas telefoner skulle stängas av) Informera om fotografering i kyrkan.
*Be alla rökare försöka hålla sig till de rökpauser som finns för att inte störa ordningen och programmet under middagen.
*Märka ut ordentligt vilka dörrar och fönster i festlokalen man får öppna utan att dra igång ett larm.
* Var noga med att utrymmen som inte används i festlokalen går att låsa eller bomma igen för att undvika spring och smällande i dörrar samt minska risken för pillandet på saker som man inte äger.
*Kolla noga hur länge ni får vara i festlokalen. Att behöva stänga o gå hem redan kl 23 kan inte vara kul för att man missat informationen.
Allmänt om brudparet:
* Se till att du som brud äter en ordentlig frukost, även om du är nervös o pirrig så måste du försöka äta. Det är en låååång dag och det dröjer tills du får mat nästa gång. Ta en kopp te och några kex om du är nervös och fyll på sen under dagen med små mellanmål som fruktsoppa, en smörgås, något gott att dricka, lite frukt osv..
*Drick mycket!! En varm sommardag är vatten ett måste! Det hjälper även till att hålla magen lugn och hålla huvudvärken borta. Det går alldeles utmärkt att ha en flaska vatten ståendes vid altarringen i kyrkan, be prästen ställa dit den åt dig.
*Ta det lugnt på toaletten!! Stressa inte på toaletten utan sitt där i lugn och ro och dra inte på dig urinvägsinfektioner och förstoppningar bara för att du är nervös och hispig.
*Ta med extra trosor! En varm sommardag känns det kanske inte så fräscht att ha samma trosor på sig sedan kl 6 på morgonen när klockan börjar närma sig 4 på natten? Ha ett par ombyten med dig och byt trosor under dagen för att slippa svettdoft och andra ofräscha dofter som kan bildas under en syntet-klänning. En våtserviett tar bort den värsta ofräschheten.
*Se till att du som brud har med dig den där nöd-väskan. Där ska du kunna hitta Alvedon, plåster, bindor/tamponger, extra trosor, säkerhetsnålar, nål o tråd, samarin, extra strumpor vid hål/maskor, extra smink, deo/parfym, borste/hårspray, hårnålar, våtservietter för intimhygien. Och stoppa gärna ner dina personliga saker också som klocka, mobiltelefon, plånbok osv.
*Be någon pålitlig person ta hand om väskan till bröllopsnatten där även en lapp med viktiga telefonnummer dit ni ska finns uppskrivet samt adress och färdväg. Stoppa gärna ner pengar också.
*Glöm inte att PACKA väskan för bröllopsnatten!
*Se till att ni kan ta er hem från bröllopsnatten dagen därpå. Dubbelkolla under kvällen på bröllopsfesten att chauffören inte glömt att hämta er nästa dag.
Ta med:
Säkerhetsnålar (ifall klänningen går sönder)
Nål och tråd (av samma orsak)
Lakan (att lägga på golvet hos frisören + vid fotografering)
Johnsons baby wipes (för att ta bort fläckar på klänningen)
Näsduk (om man är lättrörd)
Compeed plåster och vanliga plåster (vid eventuella skoskav och sår)
Värktabletter
Novalucol (eller annan medicin mot magsyra)
Allergitabletter
Halspastiller/Tuggummi (om man vill fräscha upp sig i munnen)
Extra strumpbyxor/strumpor
En flaska vatten
Något sockerrikt mellanmål (vid blodsockerfall, inga sura miner en dag som denna!!!)
Hårnålar
Puder
Läppstift
Bomullspinnar (om man blir svart under ögonen av sminket)
Parfym
Deodorant
Tamponger och/eller binda (man vet ju aldrig!)
Liten behändig kamera
Kreditkort (för att kunna köpa sådant man ändå glömde ta med sig)
Körkort
Handlotion (många vill titta på din hand!)
Nagelfil
Mobiltelefon
Hårspray (i miniformat)
Hårborste (i miniformat)
Babypuder (att täcka över fläckar med och lindra skavsår med)
Bekväma skor
Extra knappar
Virknål (om man har sådana knappar som knäpps med små öglor)
Penna
Papper eller liten anteckningsbok
Liten fickspegel
Pincett (att ta bort flisor och oönskade hårstrån med)
Liten tub/burk med ansiktskräm (om man blir för torr i ansiktet)
Nagellack (samma färg som naglarna)
Nagellack (genomskinligt att laga maskor i strumporna med, om reservparet går sönder)
Puderborste
Concealer
Mascara
Minitandborste och tandkräm
Tandtråd/tandpetare
Solskydd (om man ska vara utomhus mycket)
Ögondroppar (för att torra ögon ska bli klara ögon, allra viktigast för linsbärare)
Extra kontaktlinser (tänk om man skulle råka tappa en...)
Extra örhängen
Lite pengar, både mynt och sedlar.
? Gammalt lakan till bilen (för att skydda klänningen mot smuts)
? Vita gympaskor och/eller en liten vit handduk att stå på till fotograferingen. Så slipper brudskorna få gräsfläckar. (Gympaskorna kan vara sköna att ha frampå småtimmarna också när brudskorna börjar klämma.)
? Paraplyer - så att det inte regnar.
? Block och penna för att anteckna vem man fått vad av - om ni väljer att öppna presenterna på festen.
? Tejp för att tejpa fast korten på rätt paket - om ni inte vill öppna presenterna på festen.
? Övernattningsväska (med bl.a. vardagskläder till dagen efter), ev. kan någon checka in den åt er på hotellet.
? Förvaringsväska/påse för brudklänningen och ev. även till mannens klädsel.
? Riktigt bra balsam/inpackning för att reda ut håret på bröllopsnatten. Ett schampo kan också vara praktiskt.
? Badbomd/badolja om ni vill bada på hotellet.
? Morgongåva till respektive
? Liten CD-spelare och CD med romantisk musik till hotellrummet.
Tänk på innan
? Ordna hindersprövning + efternamnsblanketter
? Näsdukar om det kommer tårar eller svett under vigseln.
? Förbered kuvert med namn och kanske ett vykort i och lägg pengarna där till de ni ska betala kontanta pengar under bröllopsdagen, t ex solist, bilhyra, band, DJ etc.
? Gör något tillsammans dagen före bröllopet. Koppla av, ladda batterierna och pyssla om varandra. Gå och bada och få massage kanske?
? Be någon av gästerna ta med kamera att ta bilder i kyrkan med. (Skulle vara tråkigt om alla glömde ta med sig kamera)
? Prata med några av gästerna i förväg så att de dansar även om inga andra dansar. Dansen kan vara lite trög att få igång annars.
? Förbered ett kort tacktal till gästerna. Det är inte säkert att man hinner prata med alla, men man kanske ändå vill tala om att man verkligen är glad att alla är närvarande och firar med oss.
? Förbered ett kort tacktal till de som hjälpt till med att ordna festen och alla förberedelser.
? Om ni är på lokal, kontrollera att hemgjorda CD går att spela på deras stereo. (Om ni ska ha sådana)
? Det är alltid trevligt att ställa ut skålar med godis till kaffet - tex små
snickers, Fazer Mint eller gelehjärtan.
? Tänk på dem som inte dricker alkohol. Ramlösa eller Coca-Cola kvällen igenom kanske inte är så roligt. Någon alkoholfri drink i baren och t ex Martini Flash som fördrink brukar uppskattas.
? Se till så att det finns en stadig vas på bordet vid er plats att ställa brudbuketten i. Även tärnans bukett kan behöva en vas.
? Om har borden är placerade i ett U kan det vara en bra idé att ha en duk som går ända ner till golvet framför brudparet. (Så slipper gästerna se om ni sparkar av er skorna.)
? Se till att ni gått in skorna så ni slipper ömma tår och skavsår. Ta för säkerhetsskull med Compeed eller plåster.
? Ta bort eventuella prislappar under skorna så att de inte syns när ni knäböjer i kyrkan.
? När ni pratar med prästen, be denne säga till när ni får pussas (alla präster gör inte det i kyrkan).
? Om ni inte ska gifta er i er hemförsamling - fråga prästen/kyrkan om ni behöver ordna ev. vigselblankett från er hemförsamling.
? Tänk igenom vilka bilder ni vill ska bli tagna så att ni verkligen får kort som kan passa som tackkort. Ställ också upp er med respektive föräldrapar eller andra som vi vill bli fotograferade tillsammans med.
? Om ni ska låta någon anhörig ta bilderna så kan det vara idé att knäppa ut en hel rulle med bilder bara till tackkort och sedan framkalla med dubbla kopior. Det kan bli billigare än att efterbeställa.
? Ta både svart/vita- och färgkort så att ni kan välja de som känns bäst.
? Skriv ett schema över dagen med vad som ska hända och vem som ska göra det och ge alla inblandade. Gå genom dagen så att ni vet att någon hämtar blommor osv.
? Se till att den som är ansvarig för kvällen (värd, tostmaster?) har pratat med dem som har hand om middagen och maten så att de är samspelta.
? Gå igenom en gång till med restaurang/catering om allergiker, diabetiker osv.
? Gå igenom allt med toastmastern och/eller värdparet. Det kan finnas små detaljer som man förutsätter att värdparet har samma uppfattning om som man själv, men när stunden är inne kan det visa sig att så inte var fallet.
? Om ni inte vill öppna paketen själva på festen så be någon annan öppna dem och anteckna vad ni har fått av vem, eller be någon packa ner paketen och korten så att de kan transporteras därifrån.
? Om ni gifter er på sommaren - se till att hyrbilen har AC.
? Har ni festen i egen lokal kan det vara roligt att göra något åt toaletterna, tex små dekorationer och fina tvålar . På Panduro finns ett startset med allt man behöver för att göra egna hjärtformade tvålar.
? Ställ ut mysiga ljus som passar in. Kan vara fint att göra egna geléljus med små röda hjärtan i, startkit finns på Panduro.
? På en fest med många gäster kan det vara svårt att komma ihåg vad alla heter och då kan det vara roligt att göra placeringskort som också fungerar som namnskyltar (genom att t ex klistra fast en liten klädnypa på baksidan av placeringskortet). Gästerna kan efter middagen sätta fast namnskylten i bröstfickan eller på klänningen.
? Beställ gamla frimärken på Posten, t ex gamla Alla Hjärtansdag-frimärken. På så sätt kan man ha samma frimärken både på inbjudningskort och tackkort.
? För att hjälpa minnet hos era gäster kan det vara bra att skriva ut bröllopsdatumet på tackkorten.
? Se till att gästerna får påfyllning på fördrinken om minglet drar ut på tiden.
? Se till att ni har tillräckligt många som serverar.
? Ställ ut nikotintuggummin i små skålar på borden om ni har många rökare som gäster och räknar med en lång middag.
? Engångskameror är roligt att ha med. Tänk på att berätta hur de fungerar och att det nästan inte är någon idé att fotografera när det blir mörkt. Även kameror med blixt kan det bli dåliga kort av när det inte är tillräckligt med ljus.
? Satsa på makeupen och låt ett proffs lägga den.
Tänk på under dagen
? Glöm inte att titta din man/fru i ögonen och genom blickarna visa er kärlek till varandra.
? Le och sträck på dig denna dag! Kan vara en bra idé att hinta till den blivande mannen också.
? Tänk på att le i kyrkan. Ett glatt brudpar påverkar stämningen för hela kvällen.
? Gå lugnt och sakta i kyrkan.
? Andas med magen istället för att andas med bara bröstkorgen om ni känner er nervösa, det brukar lugna.
? Drick vatten så att ni slipper huvudvärk, det är en lång dag.
? Ät gärna något stadigt till lunch, inte bara en lätt sallad. Maten gör att man orkar mer under dagen, och med tanke på att man förmodligen äter ganska lite innan själva middagen och kommer dricka en del alkohol så kan det vara en bra idé.
? Pussas när ni kommer ut på kyrktrappan så att ni är säkra på att få kyssen förevigad.
? Ha någon som kan hålla i släpet om det blåser vid fotograferingen.
? Slappna av och tänk på något roligt under fotograferingen, det brukar synas på korten om man verkligen är avslappnade.
? Sträck på er under fotograferingen. Om många personer fotograferar, bestäm i vilken ordning ni ska titta in i deras respektive kameror. Fråga gästerna om de kan skicka dubbletter av sina bilder.
? Vinkla buketten så den ser maffigast ut, och hållaren syns minst.
? Håll inte brudbuketten för högt. Den ska inte vara i brösthöjd, utan i midjehöjd.
? Om ni har vickning eller liknande se till att någon (orkestern, toastmastern) talar om det för alla.
? Om brudbuketten ska konserveras, se till att förvara den i kylen innan den lämnas till floristen (ibland finns en liten minikyl på rummet, kontrollera för säkerhets skull)
Dagen efter:
*Dubbelkolla städningen innan nycklar lämnas tillbaka och kolla att inget är glömt eller att inget är trasigt.
*Lämna in den hyrda fracken eller klänningen och var med när klänningen gås igenom så du inte åker på extra utgifter i form av kemtvätt eller lagning.