• Stina25

Förlova sig eller inte?

Min sambo och jag har pratat om att vi såklart ska gifta oss, det är ju vi nu liksom. Men han är väldigt traditionell och tycker att man ska gifta sig inom ett år efter förlovning. Han tycker inte att man ska gå o vara förlovade i tio år. Han tycker knappat att man behöver förlova sig, kan man inte bara gifta sig? Jag vet inte vad jag tycker men jag skulle vilja ha ett romantiskt frieri men det är inte så viktigt för honom. Hur gjorde ni och måste man förlova sig med ringar? Om vi bestämmer att vi ska gifta oss tex nästa sommar kan vi väl bara köpa ringar då? Har ni två ringar eller vad?

• Svar på tråden Förlova sig eller inte?
  • aikidoaasa

Det är lite lustigt att han är traditionell med förlovning men tycker att ett frieri är "ointressant"... ja... det finns alls varianter. Men visst är det hundra ggr bättre än de som tycker att giftermålet är överskattat. DET håller jag inte med om.

• Stina25

haha ja visst är det. Jag tror dock inte att han tycker att det är ointressant. Om man säger såhär: Han tycker inte att förlovningen i sig är så viktigt, det stora och viktiga är liksom giftermålet. Det han menar är att om man förlovar sig betyder det verkligen att "nu ska vi gifta oss, sätt ett datum". Han tycker inte, och det håller jag väl egentligen med om, att en förlovning bara är ett steg framåt och typ "en vacker dag ska vi gifta oss, kanske om tio år". För min del skulle det va kul med ett stort romantiskt frieri medan jag tror att han är mer inne på att fira med själva giftermålet. Jaja det återstår att se, jag tycker inte att bruden ska fria vet inte varför men jag kan inte se mig själv fria :) Och inte kan jag bestämma vad han ska göra hehe. I övrigt är han väldigt romatisk, vi firar årsdag nu och han planerar för fullt att åka iväg på en romatisk helg och jag typ "va är det årsdag nu? jaha hehe".

• Stina25

OBS! Jag vill inte få arga inlägg, jag menar inte att bruden generellt inte ska fria! Jag menar att JAG inte vill fria, som brud. Jag vill ha vit häst med min prins som friar mer så..

• älskarlivet

Men om du vill ha ett frieri så kanske du får göra det själv? Eller så får ni bestämma förlovning tillsammans..

• Äppelkindad

Min blivande man är nog lite som din låter det som
    Han tycker oxå att om man förlovar sig så ska man gifta sig inom ett år.
    Jag kan ju berätta hur vi gör. Vi är inte förlovade (jo, i hemlighet eftersom det är en hemlig vigsel) men i september gifter vi oss! Det känns jättebra! Vi valde två släta ringar i vitguld. Sen ska jag ha ytterligare en ring med stenrad. Hade tänkt att ha endast en ring men trivdes inte i de jag hittade. Så det blev två ringar i en fin kombination! Gör det som känns bäst för er!

• mysifer

"för-lovning" är ju i princip ett löfte om giftermål så förlovad är man ju från den dagen man bestämmer att man ska gifta sig, oavsett om man har ring eller ej. tycker jag iaf.
    vi är också traditionella av oss men det blir ändå 2,5 års förlovning pga ekonomi men vi planerar ju bröllop och äktenskap och inte bara "någon gång i framtiden"

• feministbrud

Du kan ju inte tvinga något att fria romantiskt. Däremot kan du ge någon annan ett romantiskt frieri, och jag lovar att det är helt underbart det med! Jag vet vad jag pratar om

Stina25 skrev 2008-08-23 14:24:21 följande:
    OBS! Jag vill inte få arga inlägg, jag menar inte att bruden generellt inte ska fria! Jag menar att JAG inte vill fria, som brud. Jag vill ha vit häst med min prins som friar mer så..
  • MD2009

Instämmer! Förlovning är en FÖR - lovning, dvs från det att ni bestämt er att gifta så är ni förlovade Men du kan gott "beställa" ett romantiskt frieri! Bra kvinna reder sig själv *ler* och en modern kvinna kan gärna diktera vissa villkor

mysifer skrev 2008-08-23 16:22:36 följande:
    "för-lovning" är ju i princip ett löfte om giftermål så förlovad är man ju från den dagen man bestämmer att man ska gifta sig, oavsett om man har ring eller ej. tycker jag iaf.vi är också traditionella av oss men det blir ändå 2,5 års förlovning pga ekonomi men vi planerar ju bröllop och äktenskap och inte bara "någon gång i framtiden"
  • Stina25

hehe hans bror o tjej har nyss förlovat sig så vi har pratat ganska mkt om sånt nu. Jag frågade hur han såg på det o det är som jag sa sagt MEN han sa att det visst är nåt speciellt o att det skulle va ungefär som att jag kom hem en vanlig dag från jobbet o så hade han förberett hemma o har fixat ringar i smyg typ, alltså nåt romantiskt. (Sen blir det väl lite med det praktiska om man nu ska tänka realistiskt eller? Med storlek o sånt tänker jag). I vilket fall så är det själva grejen att man som ni säger för-lovar sig till någon. Klart det kan ta tid pga ekonomi eller annat egentligen, om man vill förlova sig får man väl det. Bara man har ett datum eller så, känns bra att vi är överens nu haha :) Go girls ni som frågat själva, jag är för feg eller nåt..

• EllaM

Vi ska också gifta oss hemligt och kom fram till det tillsammans. Men min sambo vill fria ändå (och han lär ju vara rätt säker på att jag säger ja! )och det kommer nog ske kvällen innan kan jag tänka mig (eftersom allt är så hemligt). Jag ska ha två ringar, mest för att jag ville "se" gift ut också plus att det blev en så snygg kombination ringarna ihop. Förlovning för mig är inte så speciellt, både jag och sambon har varit förlovade tidigare i tidigare förhållanden, så för mig känns det mycket mer speciellt att planera bröllop direkt. Men egentligen är vi ju förlovade eftersom vi planerar bröllop, bara det att vi inte har ringar på oss än.

• Flodis Hjärtat

Jag har gjort klart för min sambo i början av vårt förhållande ( som blev super seriöst väligt snabbt) att jag aldrig kommer att nämna förlovning, giftemål eller liknande till honom. Något får han faktiskt göra. Jag har skilt mig för att vara med honom ( mycket jobbigt upplevelse), flyttat från min familj och vänner, jobb etc för att bo i hans hemstad tillsammans med honom. Något får han ju faktiskt göra..eller hur!

• Lillsnufflan

För mig är förlovning ett löfte om giftermål. Så vi anser att vi förlovade oss 19:e januari då vi bestämde att vi skulle gifta oss i september. Vi lånade ett par ringar av släktingar för att vi tyckte det var kul att "växla ringar" men jag har sedan gått utan. Vi tyckte inte ringar utan just löftet var det viktiga.

Det hela var rätt spontant. Vi gick på resturang och skålade i champange på golvet i vårt sovrum (vi höll på att flytta och hade inga möbler) men mer än så var det inte. Fast för oss var det otroligt trevligt och romantiskt.

Så har vi gjort, men alla är ju som sagt olika...

• Bringsoniou

Jag håller med din sambo.
    Det är lite fjortis över att gå och vara förlovad i flera år. Att förlova sig innebär ju att man bestämmer sig för att gifta sig. Har man inte tänkt göra det på några år, vad är då poängen med att förlova sig? Det innebär ingen som helst juridisk skillnad.

Min sambo friade på min födelsedag och sedan gick vi gemensamt och köpte förlovningsringar. Min vigselring fixar vi först till bröllopet. Han vill bara ha en ring.

• Kärlek ger näring åt själen

Vi förlovade oss efter 1 månad och då var det egentligen mer "ett tecken på att det är VI nu".. För vi hade distans men efter ett år så kom frieriet som det ska vara och vi gifter oss nu i oktober då har vi varit förlovade i 2 år så för mig är det också en FÖR lovning till äktenskap Men eftersom min m2b sa hela tiden att han INTE ville gifta sig så accepterade jag detta trots att jag ville gifta mig Men han kände inte sig redo just då..

Men jag tror samtidigt att man kan förlova sig utan ringar. man kan t ex byta halssmycke (av samma modell). Vi har t ex den andres första bokstav i halsband Även om vi inte använder ringarna på jobbet så är vi ändå förlovade iom vi har det i halsbandet ;) *hoppas att du hänger med*

jag ville inte iheller fria. jag tillhör nog den som också vill ha prinsen som friar hihi

• Hullda

Hej! Vi har förlovat oss, men min sambo är inte så förtjust i tanken på att vi ska gifta oss. Han älskar mig, jag är den ende, men han förstår inte "varför". Han är inte någon romantiker och har svårt att förstå mina mentala argument. Jag tror vi kommer att gifta oss, bara han får bestämma var, när, hur. När vi en gång pratade om giftemål utan förlovning, sa han "så vill jag inte göra"! Men det är klart att man kan om man vill.
    Så här tycker jag:
    Förlovning är en FÖR-lovnng. Man har då LOVAT varandra att man ska gifta sig.
    Man kan gifta sig utan förlovning. (förlovningen är ju bara tiden inför bröllopet!)
    Man kan gifta sig utan förlovning, men eftersom frieriet, i sig, är en förlovningsakt är man ju förlovad.
    Man kan vara förlovad utan ringar.

Som ni ser följer jag inte detta, eftersom vi är förlovade, men inte sagt klart ut ATT vi ska gifta oss, så ... det finns många varianter som är "rätt".

• Krokodill

Hullda; om han inte kan ta till sig dina mentala argument för giftemål så kanske du ska framföra de mera praktiska aspekterna. Rent juridiskt är det mycket bättre att vara gifta än "bara" sambo och har man barn så "borde" man gifta sig för deras skull. Det blir mycket säkrare rent ekonomiskt för familjen om man är gifta.

• didis
    Bringsoniou skrev 2008-09-05 17:42:09 följande:
    Jag håller med din sambo. Det är lite fjortis över att gå och vara förlovad i flera år. Att förlova sig innebär ju att man bestämmer sig för att gifta sig. Har man inte tänkt göra det på några år, vad är då poängen med att förlova sig? Det innebär ingen som helst juridisk skillnad.Min sambo friade på min födelsedag och sedan gick vi gemensamt och köpte förlovningsringar. Min vigselring fixar vi först till bröllopet. Han vill bara ha en ring.
    Haha! Då har jag varit fjortis i många år nu... 18 år närmare bestämt. Jag har helt enkelt tyck att det funnits bättre saker att lägga pengarna på, att det har varit vi två som skall leva tillsammans tills döden skiljer oss åt har vi vetat länge ändå.

Om ca 6 månader är det dock dags, på vår 20-årsdag tillsammans. På vad sätt det förändrar vårt förhållande vet jag inte, troligen inte alls, men dels ordnar vi äntligen det juridiska (vi har barn, annars går det juridiska att fixa ändå) och dels ordnar vi fest för släkt o vänner.

Så jag förstår dem av era män som inte är eld o lågor, jag har själv nobbat frierier i många år, kanske tycker de också att det finns roligare saker att lägga pengarna på, som resor eller god mat.
  • Nalle Puh 40

Ville oxå ha ett romantiskt frieri med en vit häst men det kom aldrig så jag fick fria själv

Svar på tråden Förlova sig eller inte?