Inlägg från: Nancy Drew |Visa alla inlägg
  • Nancy Drew

Nu blir jag arg!

Word, feministbrud!

I ett förhållande mellan jämbördiga parter har båda samma rätt och samma ansvar att planera och besluta om sin framtid. Svårare än så är det inte!

• Nancy Drew
    Miisen skrev 2008-08-23 23:36:10 följande:
    Jag anser nog att du har ganska fel i ditt påstående TS. I de flesta av de fallen du beskriver är även tjejen lite "gammeldags" gällande just giftermål och vill helst att killen friar. Detta betyder inte att deras förhållande är ojämlikt och dominerat av mannen -det betyder enbart att de gillar att bevara traditioner. I de andra fallen handlar det ofta om att tjejen är osäker på att killen verkligen av hjärtat vill gifta sig, och därför helst väntar på ett frieri från honom för att vara säker på att hon inte tvingar in honom i något. De övriga fallen gäller ofta en kille som inte riktigt kommer sig för att fria, eller är osäker. Och visst, då är det kanske dumt som tjej att inte ta steget och fria själv. Men att förhållandet skulle vara patriarkalt, det håller jag inte med om.
    Men kan det inte lika gärna vara så att killen, genom att fria "för tidigt" tvingar in tjejen i något hon inte är redo för?
  • Nancy Drew

Exakt, didis. Varför ska mannen, ensam, besluta när just det steget ska tas?
    Låter rätt så stenålders i mina öron.

• Nancy Drew

Väldigt bra uttryckt, feministbrud! Det enda som jag tycker är fel är när frieriet, och initiativet till att gifta sig, är förbehållet mannen.

• Nancy Drew
    feltsen skrev 2008-08-25 12:43:09 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-08-24 21:03:47 följande:men för oss är det inte så att frieriet är förbehållet mannen, det hade lika gärna kunnat vara jag! vi har pratat och diskuterat förlovning, tittat på ringar osv. och han har sagt att han gärna vill överraska mig när jag frågade hur vi skulle göra. tidigare hade vi även tänkt förlova oss helt utan någon romantik, bara trä ringarna på fingret och det skulle vara det. jag tycker att det är tråkigt att de flesta verkar anse att det är dåligt om mannen överrasknings-friar, men bra om kvinnan gör det eller om det sker gemensamt. och ja, jag är feminist, upp till öronen. radikal dessutom. vi beslutar allting gemensamt, min sambo och jag, och har en otroligt bra kommunikation här hemma.
    Men då var det ju inte förbehållet mannen, i ditt fall. Det jag, och jag tror TS, tycker är knas, är de fall där killen eller tjejen eller båda, tycker att det BARA är killen som får fria och därmed bestämma över det steget i relationen.
Svar på tråden Nu blir jag arg!