Inlägg från: aikidoaasa |Visa alla inlägg
  • aikidoaasa

Nu blir jag arg!

Är det dumt att få 'DET' beviset på att han verkligen älskar en... isåfall måste jag vara en riktig idiot.

Det börjar nästan låta som att det är fel att nu för tiden låta mannen vara den som friar. Sorry tjejer: blev ni friade till så är ni visst fast i ett förhållande med en riktig mansgris. Han tänker förmodlingen ge er en fotboja fastsatt vid spisen till er nästa årsdag/bröllopsdag, så att du ska veta din plats...

I vårt fall är det oftast jag som sett till att vi tagit det nästa steget i vårt förhållande... nu vill jag för en gångs skull att det ska vara HAN som tar det steget. Frågar jag kommer jag inte att vara nöjd varken med mig själv eller med honom. Frågan om han verkligen älskar mig så mycket eller inte kommer alltid att finnas där om jag skulle var den som frågar.

Jag har all förståelse för alla de brudar som var den som friade, det är absolut inget fel med det, men det är inget som varken han eller jag vill. Varför ska det vara någonting så hemskt att vilja ha det lite traditionellt...

Fast... med tanke på hur det finns vissa bridezillas över hela världen som inte låter ens blivande maken bestämma sin klädsel för att han inte har någon smak... varför ska han då få vara den som friar... Nej, mer diktatur-feminism har väl aldrig skadat.

• aikidoaasa
    Miisen skrev 2008-08-23 23:36:10 följande:
    Jag anser nog att du har ganska fel i ditt påstående TS. I de flesta av de fallen du beskriver är även tjejen lite "gammeldags" gällande just giftermål och vill helst att killen friar. Detta betyder inte att deras förhållande är ojämlikt och dominerat av mannen -det betyder enbart att de gillar att bevara traditioner. I de andra fallen handlar det ofta om att tjejen är osäker på att killen verkligen av hjärtat vill gifta sig, och därför helst väntar på ett frieri från honom för att vara säker på att hon inte tvingar in honom i något. De övriga fallen gäller ofta en kille som inte riktigt kommer sig för att fria, eller är osäker. Och visst, då är det kanske dumt som tjej att inte ta steget och fria själv. Men att förhållandet skulle vara patriarkalt, det håller jag inte med om.
    Jag håller med dig till 110%.
  • aikidoaasa
    Sanfor skrev 2008-08-24 08:23:10 följande:
    Om killen vet att tjejen mår dåligt och inte gör något åt det (antingen gör klart att han inte tänker fria eller gör slag i saken och friar) så är det ju nåt fel."
    Då känner mn sig ju VÄÄÄÄÄLDIGT mycket bättre... "Jag tycker synd om dig så vi kan väl gifta oss..." Är det bara jag som tycker att det är fel orsak att gifta sig...
  • aikidoaasa

Nancy Drew skrev 2008-08-24 10:53:43 följande:

Men kan det inte lika gärna vara så att killen, genom att fria "för tidigt" tvingar in tjejen i något hon inte är redo för?
    Det är lika dant åt andra hållet också... om tjejen friar så är det oftast så att mannen svarar ja... men är egentligen inte redo för det heller. (Men i båda fallen svarar den andra ja för att de älskar denne person så de vill inte säga nej.)
  • aikidoaasa
    älskarlivet skrev 2008-08-24 11:55:17 följande:
    MEn man kan ju ha pratat om det, och vet att båda vill, men ändå göra det traditionella sättet, eller hur? Jag och mitt ex bestämde oss för att förlova oss och det vill jag inte göra igen, jag vill ha en överraskning!Fröken Larsson skrev 2008-08-24 11:54:11 följande:
    Här är en till som har pratat med sambon och båda vill gifta sig, men vill ändå få frågan. Dessutom att få chansen till ett underbart och romantiskt överraksnings frieri om man vet att man kommer svara ja är några av de bästa sakerna jag vet.
  • aikidoaasa
    090208 skrev 2008-08-24 13:07:41 följande:
    By the way, ingen av oss friade. Vi bara borjade prata om det, redan efter 4 manader tillsammans. Gifte oss efter 13 manader, var inte forlovade. Vi visste ju anda, ingen poang med forlovning tyckte vi. Antingen sa ar man gift eller inte. Forlovning, ar det for dom som tvekar..?Eller jo, min man friade visserligen pa fyllan en gang. Raknas inte...
    Jaha... så om man är förlovad så tvekar man... herregud vad knäppt det lät!

Personligen så anser jag att om man inte ens kan påstå att man varigt förlovad för att det är töntigt undrar jag varför man gifter sig... borde inte det också vara töntigt.

Att fria och att vara förlovad är en av de mest romantiska saker som man kan vara med om, speciellt om man senare tänkt att gifta sig. De flesta som jag pratat med säger att det är den mest underbara tiden i sina liv.

Dessutom, om man inte ställer frågan över huvud taget så kan man inte gifta sig... eller vaknade ni en dag och någon annan kom och drog med er till kyrkan. Troligtvis inte... även om ingen av er sa "vill du gifta dig med mig" så måste ni åtminstonde ha sagt NÅNTING där ni kom överrens om att gifta er... Då har det alltså blivit en typ av frieri och då har ni även varit förlovade. Förlovad kan man vara även utan att ha skaffat ringarna. Från den dagen då ni bestämde er för att gifta sig till bröllopet kan åtminstonde jag påstå att ni var förlovade... eller?
  • aikidoaasa
    Stjärnblomma skrev 2008-08-24 17:26:21 följande:
    Tycker det är lite intressant när tjejer säger att de vill att mannen ska fria för att "bevisa att han älskar mig". Kanske är det inte alls menat så, det här är ingen pik åt någon, men det ger mig associationen att giftermålet är en uppoffring från mannens sida, något han ställer upp på för att göra sin kvinna glad. Att han inte själv eftersträvar att vara gift för sin egen skull också. Och kanske är det verkligen så i många fall? Jag vet inte. Nyfiken.
    Visst kan man hålla med dig om att det kan låta som att mannen skulle göra en uppoffring, men i mitt fall vill jag att han ska fria (om/när han gör det) för att han vill gifta sig med mig. Jag skulle känna det som att det verkligen blev en uppoffring för honom om det var jag som friade...
Svar på tråden Nu blir jag arg!