• Miss Elli

Ta min sambos utländska namn?

Min sambo heter Rocha i efternamn, det är ett portugisiskt namn eftersom hans pappa är från Kap Verde. Är det konstigt om jag tar hans efternamn när vi gifter oss när jag är helsvensk?

Tänker att folk kommer undra om jag har utländska rötter och så får jag generat svara nej.

• Svar på tråden Ta min sambos utländska namn?
  • lillP

*fnissar* det har du rätt i

LCDS skrev 2008-08-24 19:56:31 följande:
    Jag ska heta da Silva .. Tar bort mitt efternamn helt.. Persson da Silva låter inte så himla bra kanske :P haha
  • FrökenHoppsan
    090208 skrev 2008-08-24 19:56:27 följande:
    Ar man ingen familj om man inte har samma namn allihop alltsa..?
    Jo en familj e man ju i varje fall! Men jag tycker att det är underbart skönt nu när jag o min man har samma efternamn, och nu har jag också samma efternamn som hans två döttrar. Jag skulle inte vilja ha det på nåt annat sätt.. men det e ju jag..
  • Cherryblossom
    090208 skrev 2008-08-24 19:56:27 följande:
    Ar man ingen familj om man inte har samma namn allihop alltsa..?
    Självklart är man det. Men jag tycker det förenklar att heta samma sak. Grejen är den att jag har ett ovanligt efternamn idag. Även om det är svenskt får jag alltid bokstavera och dessutom tycker jag inte att det är särskilt vackert. Nu får jag ett ovanligt namn som jag tycker är fint och så behöver jag bara bokstavera ETT namn när jag talar om oss. Men, som sagt, jag hade inte bytt bort mitt namn mot ett dussinnamn och hade jag verkligen älskat mitt namn hade jag lobbat för det alternativt behållit det om maken vägrat byta!
  • Atina

Min blivande man är kurd,och alla verkar tycka att jag är helknäpp som tar ett så speciellt namn. Jag njuter :)

• Mrs Spencer 2b

Jag tar ocksa den blivande makens namn.

For mig blir det skont att slippa stava Soderstrom nar man bor utomlands, har mastat gora det i 10 ar nu. Blir ganska skont att ha ett efternamnt utan ön i

Men visst kommer man att sakna efternamnet lite, kanske annu mer nar man bor utomlands och alla kommer att tro att jag ar sydafrikanska,engelska, amerikanska eller fran nagot annat engelsktalande land med namnet Maria Spencer.

Vill dock heta som min man och framtida barn.

• 090208

Jag har ett jakligt fult namn tycker jag nog... Men vill heta samma som mannen i mitt liv: Pappa!

Hur blir det sen nar man skiljer sig da??? Och man vill att alla barnen ska ha samma namn?? Alltsa, om man far barn med nasta karl? Ar ju jattemanga som skiljer sig och traffar nya, sa ar det bara. Och den dagen den sorgen, vad gor man med namnen???

• fru edlund

Tycker också Wettergren Rocha låter jättesnyggt.

• chamor

De tycker jag förresten låter Rocha lite snyggt. Jag har precis börjat fundera lite på om mitt nya efternamn Herza kommer ge mig problem vid t.ex. jobbsökande (alla är inte trångsynta men vissa är det fortfarande tyvärr). Jag är helsvensk och min gubbe likaså men det är ett gammalt valonnamn som låter ickesvenskt..

• chamor

Mrs Spencer 2b skrev 2008-08-25 21:00:28 följande:

Jag tar ocksa den blivande makens namn.For mig blir det skont att slippa stava Soderstrom nar man bor utomlands, har mastat gora det i 10 ar nu.
    Bor också utomlands i perioder och ingen kan uttala mitt gamla namn.,
  • chamor

Brukar också få bokstavera mitt svenska namn, (8 bokstäver) och nu kommer jag få bokstavera mitt "tyska" namn men det är iaf bara på 5. Det blir lite lättare iaf

• 20120103

Jag håller på och byter till min mans efternamn också.. Han heter Albader vilket betyder fullmåne... Första gången vi sågs var det fullmåne, kvällen vi gifte oss var det fullmåne så jag tycker att det är fint även om det inte är svenskt..

• jenba

tycker jag inte är konstigt, så gjorde min mamma och hon är helsvensk och hon har min pappas efternamn som är från indien. så det går alldeles utmärkt.

• idalacruz

Ska också ta min sambos utlänska namn
    Han är ifrån Chile Men vi ska dock ta bort det ena för han har 2 och vi nöjer oss med det ena
    Och det blir Cruz

• chamor
    jaaleme skrev 2008-08-26 08:56:52 följande:
    Jag håller på och byter till min mans efternamn också.. Han heter Albader vilket betyder fullmåne... Första gången vi sågs var det fullmåne, kvällen vi gifte oss var det fullmåne så jag tycker att det är fint även om det inte är svenskt..
    Va fint. Både namnet och tanken bakom!
  • Lilja4ever

Min blivande man kommer att ta mitt efternamn. Barnen och jag heter samma sak, så det kändes enklare att han byter till mitt. Egentligen har vi nog alltid tänkt ta ett släktnamn om vi gifter oss, men nu när det blev dags att fundera på allvar och skicka in papperena så skrev vi dit mitt. Min sambo har ett son-namn som jag absolut inte vill ha.
    Rocha tycker inte jag låter varken svårt eller krångligt, och har inte folk fantasi nog att fatta att man kan ha gift sig till ett namn? Kör på!

• 090208

Jag funderade lite pa min mammas flicknamn, eftersom det bara ar 2 killar kvar pa Gotland som har det namnet. Finns en historia bakom det oxa: For x hundra ar sen flyttade en dansk till on och tog det namnet efter garden han kopte (garden heter fortfarande sa!), och blev typ borgmastare eller nat och namns i historie-bockerna! Tycker jag ar lite haftigt, hur kul ar Ahlgren lixom!

Men min man var inte alls sugen pa det... Funderade lite over att det kunde vara "bra" for honom att ha ett svenskt namn eftersom vi ska bosatta oss i Sverige...

En jakla massa tjejer som har utlandska man! Men bor ni i Sverige? Bor starta en trad om oss som bor i Sverige med icke-svenskar. Mycket erfarenheter man kan dela om hur man gor nar man "importerar" sin man...

• Miss Elli

Jo Wettergren Rocha kan nog funka. Men det blir ju lite långt.

Vi har en son redan som har bara Rocha som efternamn så för mig känns det nog kul att vi heter samma...

Tror lite att jag tvekar inför att heta bara Rocha i efternamn för att jag inte gillar min svärisarna så där fantastiskt mycket. Tar emot lite att heta som de på nåt sätt.

Svar på tråden Ta min sambos utländska namn?