• Sara W

Kronisk bronkit/Obstruktiv lungsjukdom

Hej Fejs!

Det finns slemlösande att köpa receptfritt på Apoteket, heter Bromhexin. Om du talar med din husläkare tror jag inte att vederbörande skulle tveka över att skriva ut lite effektivare slemlösande till dig (Acetylcystein heter det). Om man vill prova icke-farmakologisk behandling, så är allt söta drycker bra. De löser slemmet. Varm mjölk, honungsvatten och liknande är bra. Ett annat sätt är att ta en PET-flaska och stoppa i ett större sugrör och fylla på med vatten upp till sugröret. Sedan blåser man ca 10 gånger varje timme i röret = andningsgymnastik.

Om man har mycket problem med obstruktivitet, tycker jag nog också att man ska fundera på att vaccinera sig mot influensa.

• Sara W

Jag hade inte rekommenderat Cocillana om du upplever att du har slem du behöver få upp. Cocillana är i första hand ett hostdämpande preparat som du möjligen kan ha nytta av till natten, men på dagen tycker jag att du ska försöka satsa på att hosta upp det slem du har, så att du inte riskerar bakteriella komplikationer. Ventoline har ingen egentlig effekt om det endast är rethosta och/eller slem, då det är ett luftrörsvidgande preparat. Kan dock kännas bra att ta om det är tungt i bröstet och känns tätt. Om du har Pulmicort normalt sett, kan det vara bra att öka på dosen ytterligare när man märker att en förkylning är på gång.
    Om du har feber, har svårt att andas eller om slemmet har gulgrönbrun färg, ska du nog kontakta läkare. Otrivin hade jag nog slutat med om du inte är nästäppt. Att fortsätta med Otrivin mer än 10 dagar ger förvärrad nästäppa...

Krya på dig!

Svar på tråden Kronisk bronkit/Obstruktiv lungsjukdom