• sandybee

Hur göra flikar?

Håller på att skapa egna menykort eftersom vi inte hinner beställa från Calligraphen (bara 1 vecka kvar!!). Har köpt transparent vitt papper och så silverfärgat kartongpapper. Min tanke är att skriva menyn på det transparanta pappret (85% av A4-storlek) och sen klistra/fästa det på kartongpappret. Jag skulle vilja göra flikar på kartongpappret som man liksom kan fästa det transparanta pappret i. Någon som vet hur man kan göra det?

• Svar på tråden Hur göra flikar?
  • BlendaSigne

Hmm... de finns väl o köpa på de flesta pyssel el papperbutiker, el? Är nog det mest effektiva sättet iaf... Annars får du nog göra remsor av papper och vika o klistra... men jag tror inte det blir lika bra... Fotoaffärer borde också ha sånt, för du menar väl sådan "hörn" som man flikar in papperet i... som man även kan sätta i foton i album med? Men de e kanske färgen som är svår att hitta samma... då e de nog bara att klippa o klistra iaf... korta remsor o vika hörnen till 45 graders vikel o så får du en flik...?
    Lycka till!

• sandybee

Nja, de vi tänkte beställa från Calligraphen ser ut att "bara" vara klippta i pappret liksom ... alltså inte remsor eller så, utan man har klippt en form i pappret. Länk: www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1014632

• BlendaSigne

Ah... fattar... då e de skalpelen som måste fram... svårt att få de runda... ett stämjärn kanske?...

• sandybee

Oj, nu pratar du ett språk jag inte förstår!
    Ok, man behöver alltså en skalpell eller stämjärn .... får bli en ny vända till Panduro då

• Piggelinlover

det första jag kommer och tänka på är en kniv lr skalpell lr ett rakblad, och sedan skär du snitt i kartongen ett för varje hörn...
    svårt att förklara...jag hoppas jag fattat rätt...men det kanske jag inte har..

• sandybee

Jag tror jag är med på vad du menar, 4 st hörn istället för bara 2 st som Calligraphen har gjort. Kan nog bli bra, måste bara måtta rätt.

Piggelinlover skrev 2008-08-30 21:52:06 följande:
    det första jag kommer och tänka på är en kniv lr skalpell lr ett rakblad, och sedan skär du snitt i kartongen ett för varje hörn...svårt att förklara...jag hoppas jag fattat rätt...men det kanske jag inte har..
  • Kirsto

Jag tror att det är lättare att måtta rätt i hörnen än att försöka slå/skära rundade hål som calligraphen har. En bra grej kan vara att göra en mall som är lika stor som ditt genomskinliga papper. Skär bort hörnen på mallen (mät t.ex. 1 cm in på varje kant så att hörnen blir lika stora och får samma vinkel). Lägg sedan mallen på kortet och markera med penna där du ska skära, eller skär direkt efter mallen. Var försiktig med fingrar och mall när du skär.

Svar på tråden Hur göra flikar?