• Maliinka

Kuvertavgift?

Vad tycker ni om kuvertavgift? Jag vill egentligen INTE ha det på vårt bröllop, tycker att gästerna själva ska få bestämma hur mycket eller lite de vill lägga på present (ja, kuvertavgift utesluter ju bröllopspresenter enliget min mening). MEN nu är det så, att det kanske är det enda sättet för oss att kunna ha ett bröllop. Vad tycker ni? Och OM man nu skulle ha det, vad kan vara rimligt att ta?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • stavfellet

Detberor väl lite på vad "dom får för pengarna". Skillnad på smörgåstårta och kranvatten och en trerättersmiddag mede alkohol Men 300 kr skulle jag betala utan att tycka att det var att ta i.

• Tjolinti

Jag hade nog också kunnat betala 300 för en tre rätters med alkohol. Men jag känner lite synd om folk som kanske inte har pengar o är lite fler i familjen. Samt en annan sak. Lite tråkigt o betala 300 o man sedan inte gillar maten? Jag e kräsen så jag har tänkt lite på det :) Men sen e jag sån också, kan absolut inte komma tomhänt så jag hade ändå köpt något. Sen får man kanske tänka på alla som har transportkostnader. Plus om det är klädsel krav så kanske någon måste inhandla kläder. Lite synd om kanske folk att dom ska känna ångest för o gå på bröllop. Att det blir så stora utgifter för gästerna. För det e ju så, dom e ju gäster. Dom blir bjudna men ändå inte? Om ni förstår mig rätt. Men sen kan jag förstå att man inte själv vill ha en fet ekonomisk ångest inför sitt bröllop. Men om man kanske inte känner att man måste gifta sig NU, kan man kanske hellre vänta ett år till? :D

• Maliinka

Ja, det blir väl inte så mycket de får för pengarna kanske. Vi har tänkt att ha ett väldigt enkelt bröllop med buffémat och kaffe och tårta efter det (+ alkohol under middagen). Hade vi haft mer pengar så hade vi ändå haft ett enkelt bröllop, men utan att ta betalt... Nej, det känns inte roligt alls att ta betalt, men om vi nu gör så så hoppas jag att gästerna förstår... Men vi har inte bestämt något alls än... Bara kul att höra hur andra tänker

• Prärieklocka

Jag är inte ett fan av kuvertavgift, tycker att man väntar tills man har sparat ihop pengar till bröllopet så man kan bjuda de man vill. Jag skulle själv fundera både en och två gånger om det var kuvertavgift på ett bröllop jag var bjuden till. Behöver man resa en bit för bröllopet? Boende över natten? Klänning om man inte äger nåt som passar in på klädkoden? Där springer pengarna lätt iväg och att dessutom lägga kuvertavgift på det känns... lite oartigt av inbjudaren på nåt sätt.

Att ta kuvertavgift istället för present är inte ett alternativ tycker jag, present är frivillig (dock bruklig) medan kuvertavgift blir ett måste för gästen för att ens få komma på festen.

Rimlig kuvertavgift om nu tålamod saknas för sparande skulle väl kunna vara max 300 spänn per vuxen och gratis för alla under 15 eller så. Jag tycker inte att man har betalbar vid kuvertavgift, utan allt ska ingå för gästen.

• tolonta

Jag är inte heller förtjust i kuvertavgift.

Men om man ska ha det så ska den vara på en nivå så att gästen betalar en del av sin egen mat och dryck, tycker att man som brudpar ska kunna bjuda på något under bröllopet... Säg att totalkostnaden för mat, dryck och tårta blir cirka 200 kr/person, då tycker jag 150 kr är en lagom kuvertavgift. Smärtgränsen går nog vid 300 kr för de flesta, lägre om det är många som behöver åka långt och betala boende. Men den summan man tar som kuvertavgift får absolut inte vara högre än kostnaden för mat och dryck.

• Maliinka

Jag tycker inte heller om tanken på kuvertavgift, har alltid sagt att det är okej om andra har det men att jag INTE skulle ha det själv, på mitt bröllop. Så det blir antagligen en annan lösning.

• tolonta

Hoppas du hittar en bra lösning!

• 121

Hm, supersvårt det där. Men, jag är för kuvertavgift i alla fall, var på ett sånt bröllop för några år sedan och såhär i efterhand så är det ju jätteenkelt att "bara" betala kuvertavgift och slippa bry sig om presenten, speciellt om man inte umgås jätteofta med brudparet och vet vad dom kan tänkas behöva eller önskar sig, man kanske inte ens vet vad dom har för stil.

Summan då? Jag skulle nog inte vilja betala mer är 300/pers, där går absolut min gräns, egentligen 250/pers, något mer än 500 kr/par kanske man inte skulle ha köpt present för.

Svårt är det i alla fall.

• didis

I fråga om kuvertavgift brukar diskussionens vågor gå höga här på BT...

Min grundinställning är att man BJUDER in till fest och då bjuder man och anpassar nivån efter vad man har råd att bjuda på.

Men om jag blev inbjuden till ett bröllop med ungt brudpar som nyss köpt hus eller blivit föräldrar skulle det vara ok (även om jag skulle fråga mig varför de inte väntade ett år).

Om någon av våra vänner, som är runt 40 och med goda inkomster begärde kuvertavgift skulle jag betrakta det som mycket märkligt och snålt.

• Vill nu

Ha ha ha, förbered dig på heta diskussioner!
    Brukar vara ett känsligt ämne!

Själv är jag för kuvertavgift! Vill man inte ha fler vinglas, fruktskålar eller handblåsta fat, och vill gifta sig snart, (för att det kanske inte passar de närmast efterföljande åren) och inte vill banta gästlistan, eller bjuda på typ omelett, så varför inte?
    Och som gäst tycker jag det är underbart!

Min gräns går nog nånstans runt 350 kr/pers, och givetvis billigare eller gratis för eventuella barn!

• Maliinka

Okej, jag är ny här så jag visste inte att det var ett känsligt ämne Men alla får ju såklart tycka som de vill! Vi har dock kommit på en annan lösning och kommer INTE att ta ut någon kuvertavgift.

• kärålajn

Hur har ni löst det hela?
    Går nämligen i kuverttanker vi med. :)

• soffan81

Planerar bröllop till nästa år eftersom jag är av den åsikten att bröllopet ska ske ett år efter förlovningen (min sambo frågade mig nu i somras) så vårt bröllop kommer att gå av stapeln nu till nästa sommar.
    Därför har vi ju inte så lång tid på oss att spara pengar och tycker då att kuveravgift är lösningen för oss att kunna bjuda in alla vår släkt och vänner.
    Vi har inte bestämt hur stor avgift det kommer bli men mellan 250-350 kronor ungefär.

• Tooticki
    soffan81 skrev 2008-09-05 15:46:37 följande:
    Planerar bröllop till nästa år eftersom jag är av den åsikten att bröllopet ska ske ett år efter förlovningen (min sambo frågade mig nu i somras) så vårt bröllop kommer att gå av stapeln nu till nästa sommar.Därför har vi ju inte så lång tid på oss att spara pengar och tycker då att kuveravgift är lösningen för oss att kunna bjuda in alla vår släkt och vänner.Vi har inte bestämt hur stor avgift det kommer bli men mellan 250-350 kronor ungefär.
    Då undrar jag en sak. Betyder det att ni räknar med att alla ni känner skulle köpt en present för minst 700 kr/par?
  • appapp2

Vill nu skrev 2008-09-03 20:08:55 följande:

Vill man inte ha fler vinglas, fruktskålar eller handblåsta fat, och vill gifta sig snart, (för att det kanske inte passar de närmast efterföljande åren)
    Så skriver man helt enkelt att istället för presenter tänk åp BRIS eller likande. Presenter är inte betalning för festen, vilket kuvertavgift är.
  • Dsy04

TS
    hur många personer pratar vi om ?

alltså hur många gäster???

det beror på är det många kanske har man inte råd till det o då gäller det kvertpris men är ni inte många tycker jag att ni få stå för bröllopet.

Soffan81

varför har du en sånt åsikt att efterssom du blev förlovad i år så ska du gifta dig ett år efter...jag menara kvertavgift...du vill gifta dig ett år efter för att det ska ske så?, men är det inte roligare kanske o vänta lite till och spara själv o bjuda på...

sen 250 är låter rimlig

• Maliinka

Dsy04
    Vi har inte pratat färdigt om det, men det lutar åt mellan 70-100 gäster. Men som sagt så har vi bestämt oss för att inte ta kuvertavgift.

• Golfkillen

Jag anser att man skall anpassa bröllopet efter sin ekonomi. Är det så att ni inte har råd att ha världens fest, så skall ni kanske inte ha det heller?

Att tvinga dina gäster att betala för att fira dig skapar en bra grogrund för skitsnack.

• Golfkillen

Vill nu skrev 2008-09-03 20:08:55 följande:

Ha ha ha, förbered dig på heta diskussioner! Brukar vara ett känsligt ämne!Själv är jag för kuvertavgift! Vill man inte ha fler vinglas, fruktskålar eller handblåsta fat, och vill gifta sig snart, (för att det kanske inte passar de närmast efterföljande åren) och inte vill banta gästlistan, eller bjuda på typ omelett, så varför inte?Och som gäst tycker jag det är underbart! Min gräns går nog nånstans runt 350 kr/pers, och givetvis billigare eller gratis för eventuella barn!
    Varför måste du ha något när det bjuds på fest? Jag hoppas att du vet att presenterna inte är en betalning för att man fick komma på festen. Eller är du en sådan som bara ger present när du är bjuden / har möjlighet att komma, men struntar i det om du inte är närvarande?

Kuvertavgift är en betalning för att gå på festen, och jag tror inte att det är många gäster på ditt bröllop som anser det vara underbart att behöva betala för att fira dig som du utrycker det.

Ett alternativ, som kanske är väldigt långsökt i dagens samhälle där alla skall ha allt, är att anpassa bröllopet efter sin ekonomi.
Svar på tråden Kuvertavgift?