Vill nu skrev 2008-09-03 20:08:55 följande:
Ha ha ha, förbered dig på heta diskussioner! Brukar vara ett känsligt ämne!Själv är jag för kuvertavgift! Vill man inte ha fler vinglas, fruktskålar eller handblåsta fat, och vill gifta sig snart, (för att det kanske inte passar de närmast efterföljande åren) och inte vill banta gästlistan, eller bjuda på typ omelett, så varför inte?Och som gäst tycker jag det är underbart! Min gräns går nog nånstans runt 350 kr/pers, och givetvis billigare eller gratis för eventuella barn!
Varför måste du ha något när det bjuds på fest? Jag hoppas att du vet att presenterna inte är en betalning för att man fick komma på festen. Eller är du en sådan som bara ger present när du är bjuden / har möjlighet att komma, men struntar i det om du inte är närvarande?
Kuvertavgift är en betalning för att gå på festen, och jag tror inte att det är många gäster på ditt bröllop som anser det vara underbart att behöva betala för att fira dig som du utrycker det.
Ett alternativ, som kanske är väldigt långsökt i dagens samhälle där alla skall ha allt, är att anpassa bröllopet efter sin ekonomi.