• Ampe

Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?

Funderar på att beställa en "vanlig" bukett och inte säga att det är en brudbukett. jag tycker att det borde fungera om man sätter sidenband runt skaftet & ser till att ha vatten till hands innan kyrkan. Någon som har några erfaranheter från detta?

• Svar på tråden Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?
  • T and T

Min kompis som gifte sig i augusti fick hjälp att välja en vanlig bukett hos floristen, hon sa att hon inte ville ha en brudbukett. fick se massa fina bilder på buketter och valde en superfin! Minns inte hur de gjorde med stjälkarna tyvärr..

• Krokodill

Funkade aldeles utmärkt för mig! Betalade 600 kr för en av de vackraste buketterna jag sett! (Kanske är jag inte helt opartisk...;) ) Jag sa att jag skulle gifta mig men inte ville ha en "bröllopsbukett". Hon frågade vad jag hade för budget och vi diskuterade utformning och blommor. Inga problem alls.

Vill man ha mycket "häng" i sin bukett så behövar man hållare vilket kostar runt tusenlappen, tydligen, men annars ska det inte vara något problem.

• Krokodill

Min florist lindade med sidenband! Superfint!

• Umbraz

Om du inte vill betala det pris som blir för ett HANTVERK (brudbukett) bundet av en florist bör du gå in dagen innan och låta dom binda din bukett medan du är i butiken. Säg att den ska vara till en vigsel men att du har stram budget och därför gör på detta sätt. Brudar som kommer till butiken i samma ärende och inte talar om att buketten ska vara till ett bröllop blir bara patetiska,floristen listar ut i samma ögonblick man säger att man vill ha en rundbunden kompakt bunden bukett vad den ska användas till.Det är bättre att vara ärlig, tycker jag.
    I och med att du har en stjälkbukett kan du gott ställa in den i kylen i en vas över natten, det är inget problem angående hållbarheten då.

• Ampe

"Vågar" man verkligen göra det dagen innan? jag är lite rädd för att de ska tycka att jag är dum-snål & gör något fjuttigt. Det är lite den reaktionen jag har fått när jag har frågat runt i butikerna...... Men som du skrev Umbraz, det kanske är lika bra att vara ärlig & hoppas på det bästa.....

• Umbraz

Om du är beredd på att endast välja utifrån det som floristen har i sin kyl dagen innan, du kan ju inte påverka lika mycket då, så tycker jag att det är bättre att säga som det är. Den blir inte lika omsorgsfullt bunden som den skulle ha blivit om du beställt den i egenskap av en brudbukettsbeställning. Men du är ju fortfarande en kund och floristen ska ju utföra ett gott arbete ändå.

• Pienaar

Jag tänker gå in en blomsteraffär dagen innan och kolla vad de har Min bukett ska nämligen vara billig och det spelar egentligen ingen roll hur den ser ut heller

Allt måste inte kosta en massa pengar och allt måste inte vara perfekt, så tycker jag

• Sebastiána

Håller med. Jag vill ha en vit eller gul bukett, men det spelar ingen roll vilken sorts blommor det är. Jag kan också tänka mig att bara ha en blomma, t.ex en solros.

• misstrixie

Jag skulle inte kunna göra så, vet inte varför men det skulle kännas fel på något sätt. Om floristen ändå förstår att det är till bröllop så måste ju det kännas förolämpande.

Är det inte bättre att helt enkelt gå in och säga att man vill ha en brudbukett, säga hur mycket man är beredd att betala och sedan komma fram till vad man kan få för det priset? Så gjorde jag och jag blev så himla nöjd med min bukett, jag började faktiskt nästan gråta av glädje när jag såg den för den var precis som jag hoppats! Och det kanske låter töntigt men för mig betydde det något att floristen visste vad den skulle vara till när hon band den åt mig.

• Pienaar

Men jag menar inte att man INTE ska tala om att man ska ha blommorna när man gifter sig, jag menar bara att det ändå inte behöver vara en bunden bukett, tycker inte det behövs.

Svar på tråden Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?