• MrsSeptember

Hjälp med att tolka en mening i testamentet

Det första:
    "För det fall den efterlevande inte använt sin rätt att testamentariskt förordna över kvarlåtenskapen skall vid den sist avlidna makens död kvarlåtenskapen fördelas mellan våra arvingar."

Menas det då att om min make dör, sedan dör jag två dagar sedare (vi har inga barn) så delas våra ägodelar automatiskt till våra respektive föräldrar, eller bara till föräldrarna vars barn dog sist?

Och vad menas med:

"Egendomen och vad som trätt i stället för den skall inte heller bli föremål för rådighetsinskränkningar eller övertaganderätt som make eller sambo gör gällande vid bodelning."

Hoppas någon vill och kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Hjälp med att tolka en mening i testamentet
  • PennyJenny

Om ni inte har några barn så blir det era föräldrar som ärver er enligt det senariot du beskriver (att du dör två dagar senare än honom). Så tolkar jag det. Men jag är ingen testamentskunnig person så kolla upp det om ingen annan här med bättre kunskaper kan ge dig ett svar.

Det här med "Egendomen och vad som trätt i stället för den" innebär att om tex du har 100 000 som ni har skrivit är din personliga egendom och du senare använder just de 100 000 för att köpa en bil, då är bilen bara din, eftersom den har ersatt pengarna som ni avtalade bort. Men jag vet inte vad som menas med resten av mening.

• MrsSeptember

I det senare stycket förstår jag lika mycket som dig =)

Det blir lite smetigt, men vi har ju någon vecka till på oss att höra av oss till advokaten... Vi känner henne så det borde inte vara några problem, skulle bara se om det fanns ett snabbt tillgängligt svar här. =)

Svar på tråden Hjälp med att tolka en mening i testamentet