• Tessan K

Azorerna

Vi har bokat bröllopsresa till Azorerna i oktober. någon som har varit där vid den årstiden? Berätta gärna

• Svar på tråden Azorerna
  • Timba

Vilken ö på Azorerna? Har varit på Terceira augusti- december och det var vinter där då = ibland badväder iallafall med våra svenska ögon mätt Men annars jeans och en tröja som plagg. Det regnar mycket under den perioden så ta med regnkläder. Alla nio öar är unika och helt olika varandra! Spännande! Berätta gärna vilken ö!

• Tessan K

San miguel, vi har bokat hotell i ponta delgada. regnkläder blev vi också rekomenderade att ta med oss. naturen ser verkligen underbart vackert ut på bilderna . det skulle vara runt 18 grader i vattnet så det kanske går att bada också..

• Lillella

Till Azorerena åker man inte för att sola och bada utan för att uppleva, vandra och njuta av fantastisk natur och fina människor. det går nog bra att bada i de varma källorna men havet kan ni nog inte räkna med.
    Det kommer att bli toppen tror jag. Lycka till

Mvh Anna
    Jobbat som resesäljare och sålt resor dit.

• Tessan K

Tack! Jo, vi åker ju för att uppleva naturen som ska vara så vacker. Det ska bli jättehärligt

• CeciliaA

Mina svärföräldrar var där under samma tid och hade det jättebra! Tyvärr finns det dåligt med restauranger och man måste nästan hyra bil för att se något. Men gör man det så finns det nog massor att se och uppleva!

Har ni bokat med solresor? Hur ska ni bo och hur länge stannar ni?

Hoppas ni får en underbar resa!!!

/Cecilia

• Tessan K

Va kul att dina svärföräldrar tyckte om det! Vi ska bo precis vid havet på marina atlantico och vi bokade med solresor. Vi bokade ett paket där 5 utflyker mm ingick, bla utflykt tll tvillingsjöarna, azorisk afton, stadsrundtur mm. Vi stannar en vecka så vi tyckte det paketet verkade bra. Va synd att det finns dåligt med restauranger men då kanske vi får hyra bil.

Ha det bra!
    Therese

• Timba

San Miguel är det förståss! Det är den enda ön som har arrangerade resor. Sommartid kan man ta båt emellan öarna men jag skulle inte rekommendera det såhär års

Jag kan säga att Acorerna (och det ska gälla alla öar) är gästvänligt och ganska fritt från kriminalitet (man behöver inte vara rädd att bli rånad etc) då det inte finns någonstans att fly ute i Atlanten... Få kan engelska men på San Miguel är de kanske mer vana då de har turister där. Maten är inte så god. Gillar ni fisk är det ett plus eftersom de äter mycket fisk. Det finns även mycket nötkött på menyn. Jag skulle helt klart rekommendera er att åka runt på egen hand på ön! Då de är ett fredligt och otroligt gästvänligt folk så det är inga problem att få hjälp mer än att det kan bli språkförbistringar. Beträffande shopping så har de det mesta. Jag trodde att jag skulle komma till något slags u-land men de har allt i pryl- och klädväg! Eftersom de ha Euro så är det inte billigt men inhemska saker finns ju alltid till lite lägre priser såsom cigaretter (de tillverkar egna!), portvin (ett måste!) och keramik.

Ni kommer att få jättehärligt! Våga gå utanför charterträsket bara så att ni kommer hem enbart med "turistglasögonen". Det finns så mycket naturupplevelser etc utanför tvillingsjöar och tjurrusning.

• GoS09

Hoppas ni hade en toppenresa! Berätta gärna dina/era upplevelser.
    Här kommer vad jag anser om Azorena för andra som läser denna tråd: Jag o min sambo var på Azorena på samma ö som ni reste till och det var en av de bästa resorna jag gjort (och jag har rest massor!) Var där för 2 år sedan och maten va jättegooood, åt mycket fisk förstås. Haj är suuupergott! Grillad haj är en stark rekommendation att pröva. Åt det flera gånger och kan bli supersugen på det än idag! :D Pastarätten var mindre bra... Var billigare än i Sverige iaf! :D Vi åkte oxå med solresor. Var på delfin- och hajsafari! :D Hyrde taxi (som var billigt!) flera gånger och tittade på tvillingsjöarna - utmärkta vandringsleder där, var till ungdomens källa och det området därikring (ha ej vita badkläder då det är mkt järnhaltigt vatten och det färgar kläderna..), heta källorna, djungelvandring, badade i två vattenfall- det ena va sviiiinkallt men va f-n gör man, haha... :).. ja vi gjorde massor på bara en vecka och det var en superbra resa! Det finns ju minibussar i staden som man kan åka billigt med, typ bara lokalbefolkningen som åker i dem (och de förstår inte så bra engelska på de bussarna men fungerar ändå :) ) Annars tycker jag de kunde bra engelska. Spanska klarar du dig på om du behärskar det... då det är likt portugisiskan har jag förstått...

Svar på tråden Azorerna