• impala58

Kuvertavgift eller valfri summa?

Läser alla infekterade trådar om kuvertavgift kontra önska sig pengar till bröllopsresa...
    Vet att vi tycker väldigt olika där (kanske är det en viss skillnad beroende på var i landet vi bor också). Men det pratas alltid om att önska sig pengar till en resa! Om man önskar sig pengar till själva festen då, vad tycker ni om det och är det mer ok med kuvertavgift då eller vad tycker ni?

Jag är för kuvertavgifter oavsett om brudparet vill på bröllopsresa, ha en stor fest eller renovera huset...
    Jag resonerar som så, att de som tycker att man ska vänta med att gifta sig tills man har råd att bjuda alla borde vara konsekventa. Då ska man inte på en bröllopsresa förrän man har råd att bekosta den själv heller! (Vet att jag sticker ut hakan, argumentera gärna både för och emot).

• Svar på tråden Kuvertavgift eller valfri summa?
  • didis

Jag håller med dig.

Eftersom vi vill bjuda till fest och inte vill ha några fler brödrostar är bästa presenten att gästerna kommer.

Om de ändå vill ge en gåva får de skänka till barncancerfonden (kan göras i "brudparets namn", man får då i efterhand veta hur mycket som givits).

De som ÄNDÅ vill ge något och ringer någon av våra föräldrar och frågar får beskedet att köpa en flaska vin. Men det är verkligen en sista utväg för dem som inte nöjer sig med annat, den infon kommer inte att gå ut i inbjudan.

• PennyJenny

Skillnaden mellan att önska sig bidrag till något - om det sedan är en resa, bröllopsfesten, köksrenovering, en köksservis eller vad det nu må vara är att givaren själv bestämmer hur mycket den vill ge. Anger man kuvertpris så ger man inte gästen något val utan mer ett ultimatum - kom på festen och betala si och så mycket eller tacka nej. Och för mig sänder det ut helt fel signaler. För mig blir det en signal om att gästerna är där som ett bihang, inte som en självklar del av hela friandet och upplevelsen.

Sedan behöver man inte önska sig till en resa, jag ser inget fel i att önska sig bidrag till festen eller något annat. Jag har inga som helst problem med att ge någon pengar, speciellt inte i sådana sammanhang där det ofta är svårt att komma på present. Att ge bruden eller brudgummen en personlig gåva är sällan ett problem, men en gemensam är svårare och onekligen, pengar känns som en bra lösning.

• Lakritspuck

Jag håller med ts. Ser inte skillnaden alls mellan att önska sig pengar till resa eller pengar till fest.

Det blir en nyansskillnad om man anger en kuvertavgift men den gäst som blir upprörd över det bör komma ihåg att syftet med en gåva ska vara att glädja mottagaren.

• BrudSeptember2008

Jag tycker att kuvertavgift är ok, OM det är en vallfri summa för givaren att ge.

Inte jag tar 300:- betalt för att du ska få komma på mitt kalas, typ.

Sen tycker jag att man ska fråga sej varför gifter jag mej, för att mina släktingar ska betala min fest? Man kan inte säga att man inte har råd att gifta sej, för det har alla. Men alla kanske inte har råd att ha det bröllopet man vill ha.

Men jag tycker ändå i grund och botten att om man bjuder någon på något så kan man inte kräva att gästen ska betala för tillställningen. Men sån är jag, JAG vill bjuda mina gäster på bröllop, inte be dem bekosta det.

Men ALLA får göra precis som dom vill! Jag säger inte att min åsikt är rätt eller fel, alla tycker och tänker olika.

• En till präst

Jag har varit på bröllop med "fast" avgift oftast 300 spänn, och på bröllop där man i en låda lägger frivillig gåva.

Vet inte hur slutresultatet blivit för brudparet, men jag har tyckt den frivilligt valda summan har fördelar. Jag och min make är hööginkomsttagare och har inga problem att lägga betydligt mer än 600 i lådan, då vi vet att några av gästerna är studenter eller arbetslösa. Och då ingen vet vem som lägger vad kan studenten lägga en hundring eller vad h*n nu har råd med.

Sen kan jag tycka att det inte är nödvändigt med jätteflotta bröllop på slott och med 3rättersmiddagar och fyrverkeri för att det ska bli roligt och minnesvärt.

Väldigt mycket av det som diskuteras med stor energi här på BT är ju helt onödiga saker som kommit till under de sista 20 åren bara för att smarta människor hittat en affärsidé.

Har man onödigt mycket pengar så är det klart att man kan blomsterpynta kyrkor, ge bort minnespresenter till gästerna, secret boxes till maken, bränna av fyrverkerier och klä om stolar man anser fula, men inget av det spelar ju någon roll för om man kan gifta sig eller inte.

• Mrs Mommy

Jag tycker man ska göra skillnad på avgift och önskning!
    Att önska sig pengar till resa mm medför inget krav på gästen att ge pengar, en önskning är alltid en önskning inget krav ocj man kanske åker på en och annan present ändå.
    Med avgift ger du gästen ett fast pris på vad det kostar att komma och du ger inte gästen något alternativ förutom att stanna hemma.

Att önska sig festbidrag är alltid en risk, kanske går ni med vinst om ni har generösa gäster men kan lika gärna bli förlust om gästerna lägger typ 150 per pers ist kanske 300 som ni räknat med.

• Hofsan

Håller med PeenyJenny(känns nästan som hon skrivit av det jag hade i mitt huvud )

• H o M

Den eviga frågan känns det som.

Jag ska själv gifta mig nästa år och vi kommer att önska oss pengar på något sätt. Jag kan däremot känna att den allmänna uppfattningen är att det är ok att önska sig pengar till en resa, men inte till något annat. Vi vill gärna ha pengar till hemmet. Det vi behöver/vill ha har ju inte en gäst råd med, för de sakerna köper vi själva. Vi planerar att flytta till hus nästa år och kommer då att behöva nya möbler, osv. Dock inget till köket eller vaser o glas vilket enligt min erfarenhet är det som är vanligast att få.

Vi tänkte på att sätta en avgift, men det verkar vara en infekterad fråga, inte minst för våra föräldrar, så vi får önska oss bidrag. Vi får hoppas på generösa gäster och inte allt för många vaser helt enkelt.. =)

• Bringsoniou

Jag skulle inte ha problem att betala kuvertavgift om någon av mina vänner gifter sig. Om brudparet hellre vill ha hjälp att finansiera festen/resan än att få brödrostar och Aladinaskar så är väl det upp till dem.

Håller med "En till präst" om alla onödiga saker vi blivit duperade till att tro vara måsten om man ska gifta sig. Alla har ett ekonomiskt tak om det så är 5000 eller 5 miljoner. Det gäller helt enkelt att prioritera. Vad är absolut nödvändigt, önskvärt eller helt enkelt onödigt.

Jag är själv student och planerar bröllop och för oss är det viktigaste att ha en rolig fest med våra vänner. Jag är helt övertygad om att våra vänner hade haft full förståelse för att två studenter behöver ta ut kuvertavgift och inte alls rynkat näsan åt det.

Om jag valde mellan kuvertavgift och frivillig avgift hade jag helt klart valt kuvertavgift. Då vet man i förväg hur mycket man får in och kan gör en budget. Dessutom är det inget som säger att kuvertavgiften måste vara lika för alla. Man kan ha en studentavgift, en paravgift, en familjeavgift osv.

• Vill nu

Jag tycker egentligen att det är sak samma om man tar kuvertavgift eller önskar sig bidrag...
    Erfarenheten jag har av bidrag i valfri valör är att många våndas över hur mycket man ska ge, för man "vill ju inte verka snål" eller ge mindre än de andra...
    En lösning på detta är förstås att man ger "hemliga" bidrag, men den snabbtänkte kan ju ändå räkna ut ungefär hur mycket varje person lämnatd när hela summan redovisas.
    Var på ett bröllop där någon snabbt räknade ut att varje person i snitt lämnat 500 kr. Hur kul kändes det för de som lämnat 100 kr??
    Kanske lite OT, men jag tycker faktiskt att det ibland kan vara lättare för gästerna med en fast summa. Sen får det självklart inte vara med någon beräkning att bröllopet ska gå med vinst, utan att varje gäst betalar en del (kanske hälften) av sin mat...

• tolonta

PennyJenny uttrycker väldigt väl vad jag också tycker.

Och jag kan inte hålla med Vill nu om att en fast summa är lättare, eller att det är sak samma om man tar kuvertavgift eller önskar sig bidrag. Det är skillnad på att ge en summa av fri vilja och att ge den pga krav från brudparet.

Om jag hade gett 100 kr på ett bröllop, där gästerna i snitt lämnat 500 kr per person, så skulle jag vara glad. För brudparet kan ju då inte vara missnöjda med den totala summan, och har man gett 100 kr så har man nog inte råd med mer. Eller tycker inte det var värt att lägga mer. Och det valde man ju på förhand. Men jag skulle också tycka att det var otroligt dålig stil att räkna ut och redovisa en summa, förstår inte poängen med det.

Att det just är resa som många önskar sig pengar till är nog för att det kan man göra i efterhand, och det kan anpassas till hur mycket pengar man har fått (om man inte har bokat i förväg). Man kan lika gärna önska sig pengar till festen, eller till något annat. Sedan kan det ju vara bra att ha något specifikt som man ska göra med pengarna, tror det är roligare för gästerna att veta att de bidragit till något som blir bestående. Även om det är minnet av bröllopsfesten, en resa, nya möbler eller nytt porslin.

• emertin

Anledningen till att jag inte vill ha presenter är främst att det känns galet att det ska läggas ut pengar på saker som vi inte behöver. Har funderat på det här med kuvertavgift men känner att det känns bättre om man får lämna ett valfritt bidrag. Vill absolut inte att det ska bli så att någon tackar nej pga "avgiften". Sen hur man formulerar sig är väl en smaksak, jag vet inte om det blir så att man använder pengarna till just bröllopsresan eller om dom får gå in och täcka kostnader för själva festen.
    Men det känns ju lite sniket att skriva "vi önskar oss pengar"

• emertin

Känns som om PennyJenny har uttryckt väldigt bra det många av oss känner

Mitt problem just nu är hur man skall formulera sig... det här bör ju stå redan i inbjudan.

"presenter undanbedes vänligen men det finns möjlighet att lämna en frivillig gåva till en framtida bröllopsresa"

kan det funka?!

• Mrs Mommy

Men om du "önskar dig" pengar betyder det inte alltid att man bara får pengar.
    En önskan är en önskan och en vägvisning till vad man vill ha.
    Men moster Berta kanske ger dig en uppsättning av glas iaf då hon tycker det är en ypperlig bröllopspresent.

Att önska sig pengar för att täcka upp för kostnader blir lite lotto, kanske vinst eller förlust.

Jag tycker inte att man kan räkna med att absolut bara få det man önskar sig bara för att det är bröllop, tycker inte det är någon skillnad från tex vad man önskar sig i julklapp eller födelsedags present. En önskan är en önskan inte ett krav

emertin skrev 2008-09-09 13:41:01 följande:
    Anledningen till att jag inte vill ha presenter är främst att det känns galet att det ska läggas ut pengar på saker som vi inte behöver. Har funderat på det här med kuvertavgift men känner att det känns bättre om man får lämna ett valfritt bidrag. Vill absolut inte att det ska bli så att någon tackar nej pga "avgiften". Sen hur man formulerar sig är väl en smaksak, jag vet inte om det blir så att man använder pengarna till just bröllopsresan eller om dom får gå in och täcka kostnader för själva festen.Men det känns ju lite sniket att skriva "vi önskar oss pengar"
  • emertin

Mrs Mommy - jag menar absolut inte att det ska vara något krav, tack och lov har jag ingen moster Berta som skulle köpa glas men min tanke är snarare att det inte behövs några presenter alls, vare sig i present eller pengaform. Men OM man känner att det är oartigt att gå på kalas utan present så är pengar att föredra....

Har aldrig tänkt att jag ska få pengar för att finansiera vare sig bröllopet eller resan, utan det är helt enkelt så att OM man vill ge något så är det bättre att vi får pengar som vi kan använda till något vettigt än att vi får saker som vi inte behöver/vill ha.

Svar på tråden Kuvertavgift eller valfri summa?