Men om du "önskar dig" pengar betyder det inte alltid att man bara får pengar.
En önskan är en önskan och en vägvisning till vad man vill ha.
Men moster Berta kanske ger dig en uppsättning av glas iaf då hon tycker det är en ypperlig bröllopspresent.
Att önska sig pengar för att täcka upp för kostnader blir lite lotto, kanske vinst eller förlust.
Jag tycker inte att man kan räkna med att absolut bara få det man önskar sig bara för att det är bröllop, tycker inte det är någon skillnad från tex vad man önskar sig i julklapp eller födelsedags present. En önskan är en önskan inte ett krav
emertin skrev 2008-09-09 13:41:01 följande:
Anledningen till att jag inte vill ha presenter är främst att det känns galet att det ska läggas ut pengar på saker som vi inte behöver. Har funderat på det här med kuvertavgift men känner att det känns bättre om man får lämna ett valfritt bidrag. Vill absolut inte att det ska bli så att någon tackar nej pga "avgiften". Sen hur man formulerar sig är väl en smaksak, jag vet inte om det blir så att man använder pengarna till just bröllopsresan eller om dom får gå in och täcka kostnader för själva festen.Men det känns ju lite sniket att skriva "vi önskar oss pengar"