Inlägg från: Bjorkefall |Visa alla inlägg
  • Bjorkefall

Sköldkörtelrubbning - några med erfarenhet?

Sedan Meja föddes för 3,5 år sedan har jag faktiskt inte mått helt bra någon gång.
    Det är alltid något som spökar - illamående, huvudvärk,yrsel, hjärtklappning osv osv...

Sjävlklart har jag varit hos läkare eftersom det är rätt trist att aldrig må helt bra. Kanske har det blivit 6 läkar besök varav 2 på akuten senaste tre åren. Alla läkare frågar direkt "Har man kollat sköldkörtelvärden på dig?"
    Och ja det tror jag att man har och de var inom normalspannet har jag svarat.

Senaste läkarbesöket i Torsdags visade det sig att man verkarbara ha tagit TSH och inte T4 och T3 som tydligen också borde tas i samband med de symptom jag har.
    TSH låg på 1,2 vilket väl är helt normalt?
    Nu togs nya prover på T4 och så får vi se vad de visar..

Men nu läste jag att man tydligen kan må dåligt pga sköldkörtelrubbning trots att värdena ligger inom normalspannet. Typ att vissa behöver ligga ännu längre eller högre än vad normalspannet är. Det är ett fåtal läkare som faktiskt medicinerar trots bra värden men jag har haft kontakt med två tjejer på Familjeliv som haft bra värden men många symptom och sen ändå medicinerats och nu mår helt superbra!

Så nu är jag nyfiken på om det finns fler här som har sköldkörtelrubbning eller medicinerats trots okej värden? Vad ligger era värden på?

De symptom som jag listade för min husläkare, som verkar helt inkompetent och tro att jag är hypokondrisk och att allamina symptom beror på trötthet för att jag har två barn och att de minsan borde gå på dagis vid det här lagret för att underlätta mitt liv... är dessa. Jag vet att det låter hypokondriskt med alla dessa symptom, men de är inte alla samtidigt utan kommer och går under senaste åren...

Hypotyreos

Depressioner/känslomässig instabilitet
    Frusenhet varvat med värmevallningar då jag svettas massa
    Huvudvärk
    Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning l
    Ingen ork, lust
    Ingen/låg sexlust
    Ledvärk
    Lättretlighet
    Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd)
    Minskad aptit
    Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
    Nervositet
    Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande
    Stelhet
    Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
    Torr/grov/läderaktig hud
    Trötthet
    Urinträngningar - kissnödig jämt
    Utslag
    Värmeintolerans
    Yrsel
    Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
    Ömhet i fotsulorna

Svar på tråden Sköldkörtelrubbning - några med erfarenhet?