• LyckligBrud2010

Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?

Jag har ett dilemma. Vi planerar bröllop ev nästa år. Vi har budgeterat vårt bröllop till ca 45-50000kr. Min sambo har olåsta besparingar på sparkonto för att kunna betala sin halva av kostnaderna. Jag har tillgångar också i fonder m.m. så det skulle täcka för min del av kostnaden. Mitt dilemma är att alla de pengarna jag har fonder i har jag fått av mina föräldrar sedan jag var liten.

Nu vet inte hur jag ska göra som... Har inte råd att spara ihop till ett bröllop på 1 år då jag är mammaledig och väntar nr2 dessutom. Så enda chansen till att kunna gifta mig är att sälja en del av mina fonder. Men vet inte hur mina föräldrar säger om det.

Tänkte ringa och fråga vad de tycker men det kommer låta så dumt. Grejen är att sambon inte vill fria förrän vi har ekonomin för bröllop. Kan/får jag sälja mina fonder så kommer han fria rätt snart tror jag :D

Vet inte hur jag ska fråga mina föräldrar så det inte låter dumt...

"Hej vi ska gifta oss, kan jag sälja mina fonder för att ha råd med bröllop? om inte har jag inte råd"

"Hej vi funderar på att gifta oss, men för att ha råd så måste jag sälja en del av mina fonder, är det okej?"

Nån som har förslag på hur man ska säga som?

Eller andra ideér?

Helt rådlös nu:/

• Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?
  • didis

Jag har inga råd att ge dig om fonder eller hur du skall framföra budskapet till dina föräldrar.

Men du vet väl om att kostnaden för att vigas är 6kr porto i stort sett?

Jag menar att om det är viktigt med den juridiska biten (vilket det är när man har barn) kan ni viga er snabbt men vänta med den påkostade festen tills ni har råd, tex på 1-årsdgen.

Med små barn tänker jag att det kanske finns viktigare saker att lägga pengarna på än bröllop?

• Stardusty

Vet hur det är att ha knaper ekonomi inför bröllopet, speciellt när den andre har sitt på det torra!

Det jag dock reagerar på är att du måste fråga om lov för pengar som är dina. Om du är myndig så tillhör ju pengarna dig och då bestämmer du ju själv vad du vill investera i. Visst kanske ett bröllop inte är "värt" lika mycket i föräldrars öron som t.ex. köpa hus och likn. men samtidigt är det ju ngt du verkligen vill göra!
    Men så kan jag ju samtidigt undra varför det är så bråttom, om ekonomin inte finns kanske ni ska vänta?

Jag ville verkligen gifta mig detta år för att siffran 8 spelat stor roll i vårt förhållande, annars hade jag nog väntat ett år så jag hann få ordning på ekonomin först

• Peggy sue

Man kan väl visst sälja fonder för att gifta sig, men är du säker på att nu är rätt tid?

Jag vet ju inte vilka fonder du har, men generellt så är det väl snarare köpar tider än säljar tidern nu?
    Du kan ju förlora massor med pengar om du säljer dem "fel" tid... Det är ju ett liv efter bröllopet också..

• LyckligBrud2010
    didis skrev 2008-09-15 18:36:53 följande:
    Jag har inga råd att ge dig om fonder eller hur du skall framföra budskapet till dina föräldrar.Men du vet väl om att kostnaden för att vigas är 6kr porto i stort sett?Jag menar att om det är viktigt med den juridiska biten (vilket det är när man har barn) kan ni viga er snabbt men vänta med den påkostade festen tills ni har råd, tex på 1-årsdgen.Med små barn tänker jag att det kanske finns viktigare saker att lägga pengarna på än bröllop?
    Hur menar du? kr i porto att vigas?

Festen blir samma dag
  • LyckligBrud2010

Peggy sue skrev 2008-09-15 18:40:01 följande:

Man kan väl visst sälja fonder för att gifta sig, men är du säker på att nu är rätt tid?Jag vet ju inte vilka fonder du har, men generellt så är det väl snarare köpar tider än säljar tidern nu?Du kan ju förlora massor med pengar om du säljer dem "fel" tid... Det är ju ett liv efter bröllopet också..
    Jo men behöver ju inte sälja dem nu direkt utan har ju tid på mig att isf kolla läget på kurserna
  • didis

Jag menar att själva vigseln är gratis eller näst intill, det som kostar är att skicka in hindersprövningen. =)

Att man vill fira med en fest efteråt är egentligen en annan femma, det är oftast den som kostar pengar.

LyckligBrud2010 skrev 2008-09-15 18:53:05 följande:
    Hur menar du? kr i porto att vigas?Festen blir samma dag
  • 27juni2009

Bara en tanke, men är det inte så att om man gifter sig så har man inte lika mycket mina o dina pengar, så kanske kan ni deala du o blivande maken. Om han har olåsta pengar kanske ni kan nyttja dem t bröllopet för o ah dina som en säkerhet/buffert vid ev kommande husköp eller andra stor ainvesteringar o då kanske man kan ha koll på fonderna o placera om dem när det är fördelaktigt läge att sälja istälelt för att riskera att gå - bara för att man behöve rplocka ut dem. Ja de var bara min tanke.

• LyckligBrud2010

Förstår tanken att bara fixa den juridiska delen först och fest sen, men känns ju helt fel för våran del iaf.

Och ja, jag är myndig. Men eftersom pengarna är gåva från mina föräldrar så känns det inte bra att bränna så mycket av mina besparingar utan att prata med dem så de tycker det är okej. Är mer en fin gest mot mina föräldrar som är tanken. Självklart bestämmer jag ju själv i slutändan.

• LyckligBrud2010
    27juni2009 skrev 2008-09-15 18:56:35 följande:
    Bara en tanke, men är det inte så att om man gifter sig så har man inte lika mycket mina o dina pengar, så kanske kan ni deala du o blivande maken. Om han har olåsta pengar kanske ni kan nyttja dem t bröllopet för o ah dina som en säkerhet/buffert vid ev kommande husköp eller andra stor ainvesteringar o då kanske man kan ha koll på fonderna o placera om dem när det är fördelaktigt läge att sälja istälelt för att riskera att gå - bara för att man behöve rplocka ut dem. Ja de var bara min tanke.
    Nä men då tappar han ju räntan på sina pengar oxå, ändock 4 %
  • Tidsmaskin

Jag tycker du kan säga precis hur du känner till dina föräldrar: "vi planerar att gifta oss och det kostar ju en del, så jag tänkte ta en del av fondpengarna. Det är ju mina pengar men jag ville ändå kolla av med er att det är okej? Vill inte att ni blir besvikna, men det är viktigt för mig med giftemål därför att (nämn varför, ex, juridiska biten när ni har barn, du älskar honom, etc)"

Du kommer säkert på hur du ska säga till dem, var dig själv bara, men det kan ju vara bra att veta vad du ska säga om de motsätter sig det hela: "Då tar jag pengarna i alla fall?", "Nähä, då får vi väl vänta?".

Lycka till!

Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?