Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?
Jag har ett dilemma. Vi planerar bröllop ev nästa år. Vi har budgeterat vårt bröllop till ca 45-50000kr. Min sambo har olåsta besparingar på sparkonto för att kunna betala sin halva av kostnaderna. Jag har tillgångar också i fonder m.m. så det skulle täcka för min del av kostnaden. Mitt dilemma är att alla de pengarna jag har fonder i har jag fått av mina föräldrar sedan jag var liten.
Nu vet inte hur jag ska göra som... Har inte råd att spara ihop till ett bröllop på 1 år då jag är mammaledig och väntar nr2 dessutom. Så enda chansen till att kunna gifta mig är att sälja en del av mina fonder. Men vet inte hur mina föräldrar säger om det.
Tänkte ringa och fråga vad de tycker men det kommer låta så dumt. Grejen är att sambon inte vill fria förrän vi har ekonomin för bröllop. Kan/får jag sälja mina fonder så kommer han fria rätt snart tror jag :D
Vet inte hur jag ska fråga mina föräldrar så det inte låter dumt...
"Hej vi ska gifta oss, kan jag sälja mina fonder för att ha råd med bröllop? om inte har jag inte råd"
"Hej vi funderar på att gifta oss, men för att ha råd så måste jag sälja en del av mina fonder, är det okej?"
Nån som har förslag på hur man ska säga som?
Eller andra ideér?
Helt rådlös nu:/