• LyckligBrud2010

Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?

Jag har ett dilemma. Vi planerar bröllop ev nästa år. Vi har budgeterat vårt bröllop till ca 45-50000kr. Min sambo har olåsta besparingar på sparkonto för att kunna betala sin halva av kostnaderna. Jag har tillgångar också i fonder m.m. så det skulle täcka för min del av kostnaden. Mitt dilemma är att alla de pengarna jag har fonder i har jag fått av mina föräldrar sedan jag var liten.

Nu vet inte hur jag ska göra som... Har inte råd att spara ihop till ett bröllop på 1 år då jag är mammaledig och väntar nr2 dessutom. Så enda chansen till att kunna gifta mig är att sälja en del av mina fonder. Men vet inte hur mina föräldrar säger om det.

Tänkte ringa och fråga vad de tycker men det kommer låta så dumt. Grejen är att sambon inte vill fria förrän vi har ekonomin för bröllop. Kan/får jag sälja mina fonder så kommer han fria rätt snart tror jag :D

Vet inte hur jag ska fråga mina föräldrar så det inte låter dumt...

"Hej vi ska gifta oss, kan jag sälja mina fonder för att ha råd med bröllop? om inte har jag inte råd"

"Hej vi funderar på att gifta oss, men för att ha råd så måste jag sälja en del av mina fonder, är det okej?"

Nån som har förslag på hur man ska säga som?

Eller andra ideér?

Helt rådlös nu:/

• Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?
  • nni

Hej Lyckligbrud2010; Det e upp till dig! Men prata med dina föräldrar om du vill det. Jag själv har en del fonder, som ska gå till körkort främst. O det vet min mamma om. Det e helt ok. Vet att hon skulle tycka det om jag skulle lägga det på bröllop ist. E dina pengar nu. O ett bröllop - ett minne för livet - e ngt som jag anser e BRA att lägga dessa pengar på.

Det du har skrivit låter okej att framföra det på.
    Typ att ni ska spara så gott det går men annars tar du en del från fonderna. Som en Backup-plan.

Lycka till!

• LyckligBrud2010
    nni skrev 2008-09-22 13:02:00 följande:
    Hej Lyckligbrud2010; Det e upp till dig! Men prata med dina föräldrar om du vill det. Jag själv har en del fonder, som ska gå till körkort främst. O det vet min mamma om. Det e helt ok. Vet att hon skulle tycka det om jag skulle lägga det på bröllop ist. E dina pengar nu. O ett bröllop - ett minne för livet - e ngt som jag anser e BRA att lägga dessa pengar på.Det du har skrivit låter okej att framföra det på.Typ att ni ska spara så gott det går men annars tar du en del från fonderna. Som en Backup-plan.Lycka till!
    Tack nni, du förstår mig precis. Nu har det aldrig varit läge att prata om att sälja fonderna tidigare för fick mitt körkort av min föräldrar iaf. Och haft ett annat sparkapital som jag använde för att operera min närsynthet för snart 10 år sen och det var okej. Jag tror inte mina föräldrar skulle tycka jag är dum som säljer fonderna för att få mitt drömbröllop men som du förstog så är det mer en sak man vill prata med dem om istället bara för att bara bränna dem.
  • nni

Okej :) vad bra att jag förstod dig.
    Ja jag tycker absolut att man kan ta upp det med sina föräldrar. Om man brukar ha bra kommunikation så varför inte?! Det känns väl mest rätt osså. Hoppas det går vägen nu. Utan några sura miner eller så.

• Godisråttan

Varför skulle de ta illa upp om du använder dessa pengar till ditt bröllop? Måste ni betala 50% var för bröllopet? Har han inte friat än men ni är förlovade? hänger inte med...

• Ewy
    chamor skrev 2008-09-17 07:18:32 följande:
    Förstår inte hur man kan säga "betela min halva". jag betalade nästan hela vårt bröllop eftersom jag bodde hemma och inte hade så mycket utgifter om ni redan har barn ihop antar jag att ni bor ihop och har gemensam ekomomi. Är det du som är hemma förstår jag att du inte har så mycket pengar så att det ens finns ett "krav" på att ska betala hälften ser jag som ett sjukdomstecken i relationen.. Tyvärr Ni har ju inte samma förutsättningar om du inte jobbar..
    Jag håller med dig! Verkar lite konstigt i er relation att ni har din & min halva på att finansiera bröllopet För vi sparar TILLSAMMANS!
    Min sambo friade till mig för att han vill spendera sitt liv med mig, det tycker jag är romantik. Sedan allt det andra när, var, hur osv det stadium tar man sedan tillsammans. Aldrig att min sambo skulle vänta med att "nu har hon råd, nu kan jag fria." Låter lite oromantiskt i mina öron. Alla har egentligen råd att gifta sig, det enda som kostar är frimärket för hindersprövningen I det hela tycker jag att det bara är att fråga dina päron då det är dina pengar i grunden. Lycka till!
  • lillP

Jag tycker att det verkar vara ganska dumt att sälja fonderna nu under finanskrisen. Bättre att vänta med bröllop ett par år då så det hinner vända och värdet är på väg upp igen.

• MilosMamma

Jag antar att ni inte har delad ekonomi?, o jag förstår också om ni inte vill vänta till 2011 även om det kanske skulle kunna hjälpa dig då då isådanna fall jobbar ett år med.

Sen tycker jag att självklart kan du sälja fonderna, Jag hade en fond jag fått av mina föräldrar som vart låst till jag fyllde 20, handlade iof inte om massa pengar men dom tog jag ut och betalade handpenningen på en lägenhet jag köpte och mina föräldrar vart MYCKET stolta att jag ändå tog ett sådant vuxet beslut om pengarna ist för att festa upp dom.

• chamor

Vi betalade INTE lika mycket till bröllopet utan jag betalade större delen. Inte för att han inte vill men kunde inte just nu spara lika mycket. Han tycker det känns lite på hans stolthet men så är livet ibland... För mig kvittar det. Vi gifter oss och har delad ekonomi... Men förstår att ni inte har det likadant.. Men jag förstår inte varför man ska gifta sig om man så strikt ska dela på "mitt och ditt". Känns jobbigt att räkna hit och dit.. Men det är min åsikt och respekterar att ni känner annorlunda.. Men som sagt med tanke på den rådande finanskrisen känns det lite dumt..

• LyckligBrud2010

Tror inte många av er har förstått min/vår situation riktigt.

Vi är sambo, är förlovade, har hus, ett barn och ett till på väg. Är i samband med nästa barndop vi tänkte passa på att gifta oss. Vill inte bara gå till rådhuset och gifta mig utan vill ha mitt sagobröllop, men vill inte betala hur mycket som helst då det trots allt handlar om en enda dag i ens liv, kärleken består ju hur det än är.

Min sambo har cash sparat så han skulle kunna gifta sig imorron, jag har däremot bara mina fonder.

Vi har inte gemensam ekonomi idag men funderar på detta, är i diskussionsfasen om detta då det är inte världens lättaste grej att lösa då jag tjänar 1/3 av vad han gör just nu som mammaledig.

Min M2B har inte friat än, pga av att om vi inte har ekonomin för att gifta oss som vi vill ha det så tycker han det känns dumt att fria nu och sen vänta några år, + att vi dessutom vill gifta oss till sommaren i samband med dopet.

Vi är inte alls oromantiska som vissa säger här i tråden, utan vi planerar först så vi vet att det inte blir problem senare, antingen med ekonomi eller något annat. Det funkar bra för oss och om vi tycker det är okej så ska ingen annan komma och säga annat! Finns ju sagofantasier också där mannen frias och allt är så gulligt rosa, allt planeras inför bröllopet men de tänker inte på den vardag som kommer sen, allt ska betalas, vardagsekonomin kommer som ett brev på posten m.m. m..m m.m. Vi vill inte ligga på rosa moln och leva en fantasivärld utan vi vill stå med båda fötterna på jorden och ha koll på läget! Tror det blir mer romantiskt i längden om jag får säga mitt

Jag vet att om jag får lös pengar så VET jag att min M2B kommer fria på ett mycket personligt och romantiskt sätt, som säkert är mycket mer romantiskt än något annat nått om jag får säga så bara för att vara tvärt emot.

Och jag vet fortfarande att jag är myndig, fantastiskt va? Har varit det i 12 år redan.. tror jag fattat det vid det här laget! Är inte det som är grejen. Jag har FÅTT dessa pengar/fonder av mina mycket generösa föräldrar. Jag vill inte sprätta dem på vad som helst. Tror säkert det inte är några problem men vill iaf prata med dem om detta, handlar mer om hur bra kontakt man faktiskt kan ha till sin familj, andra kanske inte har så!!!

Tack för mig, denna tråd är inte rolig att läsa längre, blir bara mer och mer förgiftad för min smak:/ trist

• Sommargrönt

Jag tror nog att du tar åt dig lite mycket och läser in en otrevlig ton som inte finns i många inlägg. Faktum är ju att du frågade här vad folk tycker om att använda pengar från fonder som man fått av sina föräldrar till bröllop. Och det är ju det som alla har svarat på. Att du har fått pengarna, så att de är dina. Och att du är myndig och får bestämma själv. Jag förstår absolut om du vill höra vad dina föräldrar tycker även om du bestämmer själv i slutändan, men då är det väl bara att fråga dem? Vad de tycker lär du ju inte få svar på här?

Jag förstår även att det finns de som reagerar på att du pratar om att din sambo har råd att gifta sig nu, men kanske inte du. Att alla inte vill dela ekonomin förstår jag, det är upp till var och en. Men att gifta sig känns som ett undantag där den som tjänar bäst och har mest kanske borde kunna lägga till lite extra? Och om anledningen till att du har mindre pengar är att du är mammaledig med ERT barn, så borde du definitivt kompenseras för det. Om du förlorar pengar på att vara mammaledig så kan ni väl dela på den inkomstförlusten?

Alla har olika åsikter helt enkelt. Försök att se det som åsikter och inte kritik. Kram på dig!

• Godisråttan

Lyckligbrud 2010
    Chill!

Sommargrönt!
    Håller med!

• chamor
    LyckligBrud2010 skrev 2008-10-08 09:41:45 följande:
    Tror inte många av er har förstått min/vår situation riktigt.Vi är sambo, är förlovade, har hus, ett barn och ett till på väg. Är i samband med nästa barndop vi tänkte passa på att gifta oss. Vill inte bara gå till rådhuset och gifta mig utan vill ha mitt sagobröllop, men vill inte betala hur mycket som helst då det trots allt handlar om en enda dag i ens liv, kärleken består ju hur det än är.Min sambo har cash sparat så han skulle kunna gifta sig imorron, jag har däremot bara mina fonder.Vi har inte gemensam ekonomi idag men funderar på detta, är i diskussionsfasen om detta då det är inte världens lättaste grej att lösa då jag tjänar 1/3 av vad han gör just nu som mammaledig.Min M2B har inte friat än, pga av att om vi inte har ekonomin för att gifta oss som vi vill ha det så tycker han det känns dumt att fria nu och sen vänta några år, + att vi dessutom vill gifta oss till sommaren i samband med dopet.Vi är inte alls oromantiska som vissa säger här i tråden, utan vi planerar först så vi vet att det inte blir problem senare, antingen med ekonomi eller något annat. Det funkar bra för oss och om vi tycker det är okej så ska ingen annan komma och säga annat! Finns ju sagofantasier också där mannen frias och allt är så gulligt rosa, allt planeras inför bröllopet men de tänker inte på den vardag som kommer sen, allt ska betalas, vardagsekonomin kommer som ett brev på posten m.m. m..m m.m. Vi vill inte ligga på rosa moln och leva en fantasivärld utan vi vill stå med båda fötterna på jorden och ha koll på läget! Tror det blir mer romantiskt i längden om jag får säga mittJag vet att om jag får lös pengar så VET jag att min M2B kommer fria på ett mycket personligt och romantiskt sätt, som säkert är mycket mer romantiskt än något annat nått om jag får säga så bara för att vara tvärt emot.Och jag vet fortfarande att jag är myndig, fantastiskt va? Har varit det i 12 år redan.. tror jag fattat det vid det här laget! Är inte det som är grejen. Jag har FÅTT dessa pengar/fonder av mina mycket generösa föräldrar. Jag vill inte sprätta dem på vad som helst. Tror säkert det inte är några problem men vill iaf prata med dem om detta, handlar mer om hur bra kontakt man faktiskt kan ha till sin familj, andra kanske inte har så!!!Tack för mig, denna tråd är inte rolig att läsa längre, blir bara mer och mer förgiftad för min smak:/ trist
    Beklagar att du känner så.
  • Tooticki
    Min sambo har cash sparat så han skulle kunna gifta sig imorron, jag har däremot bara mina fonder.Vi har inte gemensam ekonomi idag men funderar på detta, är i diskussionsfasen om detta då det är inte världens lättaste grej att lösa då jag tjänar 1/3 av vad han gör just nu som mammaledig.
    Men eftersom du är mammaledig med ert gemensamma barn så kanske han kan tänka sig att kompensera dig för den ekonomiska förlusten?

Jag tror att du missförstår vad en del i denna tråd vill säga, flera har som jag reagerat på det faktuim att ni delar upp pengarna i mitt och ditt trots att du bär den ekonomiska förlusten av att vara mammaledig.

Vad det gäller att sälja fonder så skulle jag säga som så här, prata med dina föräldrar om det, även om du inte behöver "be om lov" så kan det vara skönt att få lite perspktiv på frågan. Jag skulle valt att lägga fonderna på något mer bestående än ett bröllop som trots allt bara varar i en dag. Kontantinsats till en bostad t ex.
  • Ewy
    Vill inte bara gå till rådhuset och gifta mig utan vill ha mitt sagobröllop, men vill inte betala hur mycket som helst då det trots allt handlar om en enda dag i ens liv, kärleken består ju hur det än är.

Min sambo har cash sparat så han skulle kunna gifta sig imorron, jag har däremot bara mina fonder.Vi har inte gemensam ekonomi idag men funderar på detta, är i diskussionsfasen om detta då det är inte världens lättaste grej att lösa då jag tjänar 1/3 av vad han gör just nu som mammaledig.

Min M2B har inte friat än, pga av att om vi inte har ekonomin för att gifta oss som vi vill ha det så tycker han det känns dumt att fria nu och sen vänta några år, + att vi dessutom vill gifta oss till sommaren i samband med dopet.Vi är inte alls oromantiska som vissa säger här i tråden, utan vi planerar först så vi vet att det inte blir problem senare, antingen med ekonomi eller något annat. Det funkar bra för oss och om vi tycker det är okej så ska ingen annan komma och säga annat!

Finns ju sagofantasier också där mannen frias och allt är så gulligt rosa, allt planeras inför bröllopet men de tänker inte på den vardag som kommer sen, allt ska betalas, vardagsekonomin kommer som ett brev på posten m.m. m..m m.m. Vi vill inte ligga på rosa moln och leva en fantasivärld utan vi vill stå med båda fötterna på jorden och ha koll på läget! Tror det blir mer romantiskt i längden om jag får säga mittJag vet att om jag får lös pengar så VET jag att min M2B kommer fria på ett mycket personligt och romantiskt sätt, som säkert är mycket mer romantiskt än något annat nått om jag får säga så bara för att vara tvärt emot.
    Jag tror att du missförstår mycket vad som skrivs i det här forumet, det jag och många kanske inte förstår och skulle vilja förstå är hur ni resonerar?
    Kom ihåg att jag inte anklagar er, utan jag vill bara kunna förstå er åsikt då jag aldrig har hört att man först planerar och sedan friar? Det är något nytt för mig förstår du.
    För ni verkar ha bestämt datum då du skriver att ni båda vill gifta er då ni ska döpa ert barn, ni har bokat kyrka och håller på med alla bröllopsplaner MEN ingen av er har friat än?

Jag trodde att det fungerar först att någon i förhållandet friar och SEN börjar man bröllopsplanera? Hänger inte riktigt med där...?? För när ska din sambo fria? På er bröllopsdag då allt är planerat redan eller? Eller vill han inte fria? Sedan behöver du inte vänta på hans frieri för nu då det är skottår "får" tjejer fria...
    Och du kan egentligen fria redan nu, för efter ett frieri behöver man inte gifta sig just dagen efter, för vanligast är att man bestämer ett datum gemensamt och många vill ha ett år på sig innan bröllopsdagen, och det kan bero på många faktorer så som med ekonomin eller att man vill ha lång tid på sig att planera. I vår fall vill vi ha ett sommarbröllop och därför väntar vi till sommaren.

Hur som helst en annan sak som jag också reagerar med din åsikt är att först säger du att du vill ha ett sagobröllop, men att det är fel av oss som har fått ett jättevacker frieri att vi bara går på rosa moln och verkar vara kokko i drömmarnas land? För du själv verkar ändå gå vänta på att få ett fint frieri och går själv på rosa moln? Hänger inte med där heller, hur resonerar du då jag tolkar att du säger en sak först men menar något annat? Eller missuppfattar jag dig nu totalt?

För jag och min sambo har varit tillsammans i fem år, vi vet nog vilka vardagsbekymmer det finns. Alla har nog sina egna vardagsbekymmer skulle jag kunna tro. Och just bröllop är en sådan dag där man får drömma och låta känslorna styra, för det är bröllop och kärlek för mig. Annars dom andra dagarna måste man var förnuftig och allt det där tråkiga, ja ni vet vad jag menar eller hur?

Sedan undrar jag om du är mammaledig och du inte kan betala "din" del när ni gifter er, har din sambo inte tänkt på att "hans" pengar ändå kommer bli era efter vigseln och då spelar det ingen större roll vem som betalar bröllopet?
    Mitt råd är att inte sälja fonder nu utan vänta då ekonomin har stabiliserat sig eller att ni rådfrågar er bank. Personligen skulle jag inte lägga mina fonder på en fest, utan mer på något som har ett värde i sig, för att inte gå back med några pengar, t ex spendera dom på stabil bostad. Men det är upp till var och en.

Hoppas du tar detta på rätt sätt och som "sommarbröllop" sa att det är åsikter och inte kritik. För ett forum är till för kunna ventilera åsikter.
    Det var du som ville ha råd och hjälp och då får man räkna med att man kanske inte alltid får det svar man vill ha. Förstår fullt ut att folk regagerar på din situation, då det är nytt för oss. Det enda som jag önskar är att kunna förstå er resonemang bara, det är allt...
Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?