LyckligBrud2010 skrev 2008-10-08 09:41:45 följande:
Vill inte bara gå till rådhuset och gifta mig utan vill ha mitt sagobröllop, men vill inte betala hur mycket som helst då det trots allt handlar om en enda dag i ens liv, kärleken består ju hur det än är.
Min sambo har cash sparat så han skulle kunna gifta sig imorron, jag har däremot bara mina
fonder.Vi har inte gemensam ekonomi idag men funderar på detta, är i diskussionsfasen om detta då det är inte världens lättaste grej att lösa då jag tjänar 1/3 av vad han gör just nu som mammaledig.
Min M2B har inte friat än, pga av att om vi inte har ekonomin för att gifta oss som vi vill ha det så tycker han det känns dumt att fria nu och sen vänta några år, + att vi dessutom vill gifta oss till sommaren i samband med
dopet.Vi är inte alls oromantiska som vissa säger här i tråden, utan vi planerar först så vi vet att det inte blir problem senare, antingen med ekonomi eller något annat. Det funkar bra för oss och om vi tycker det är okej så ska ingen annan komma och säga annat!
Finns ju sagofantasier också där mannen frias och allt är så gulligt rosa, allt planeras inför bröllopet men de tänker inte på den vardag som kommer sen, allt ska betalas, vardagsekonomin kommer som ett brev på posten m.m. m..m m.m. Vi vill inte ligga på rosa moln och leva en fantasivärld utan vi vill stå med båda fötterna på jorden och ha koll på läget! Tror det blir mer romantiskt i längden om jag får säga mittJag vet att om jag får lös pengar så VET jag att min M2B kommer fria på ett mycket personligt och romantiskt sätt, som säkert är mycket mer romantiskt än något annat nått om jag får säga så bara för att vara tvärt emot.
Jag tror att du missförstår mycket vad som skrivs i det här forumet, det jag och många kanske inte förstår och skulle vilja förstå är hur ni resonerar?
Kom ihåg att jag inte anklagar er, utan jag vill bara kunna förstå er åsikt då jag aldrig har hört att man först planerar och sedan friar? Det är något nytt för mig förstår du.
För ni verkar ha bestämt datum då du skriver att ni båda vill gifta er då ni ska döpa ert barn, ni har bokat kyrka och håller på med alla bröllopsplaner MEN ingen av er har friat än?
Jag trodde att det fungerar först att någon i förhållandet friar och SEN börjar man bröllopsplanera? Hänger inte riktigt med där...?? För när ska din sambo fria? På er bröllopsdag då allt är planerat redan eller? Eller vill han inte fria? Sedan behöver du inte vänta på hans frieri för nu då det är skottår "får" tjejer fria...
Och du kan egentligen fria redan nu, för efter ett frieri behöver man inte gifta sig just dagen efter, för vanligast är att man bestämer ett datum gemensamt och många vill ha ett år på sig innan bröllopsdagen, och det kan bero på många faktorer så som med ekonomin eller att man vill ha lång tid på sig att planera. I vår fall vill vi ha ett sommarbröllop och därför väntar vi till sommaren.
Hur som helst en annan sak som jag också reagerar med din åsikt är att först säger du att du vill ha ett sagobröllop, men att det är fel av oss som har fått ett jättevacker frieri att vi bara går på rosa moln och verkar vara kokko i drömmarnas land?
För du själv verkar ändå gå vänta på att få ett fint frieri och går själv på rosa moln? Hänger inte med där heller, hur resonerar du då jag tolkar att du säger en sak först men menar något annat? Eller missuppfattar jag dig nu totalt?
För jag och min sambo har varit tillsammans i fem år, vi vet nog vilka vardagsbekymmer det finns. Alla har nog sina egna vardagsbekymmer skulle jag kunna tro. Och just bröllop är en sådan dag där man får drömma och låta känslorna styra, för det är bröllop och kärlek för mig. Annars dom andra dagarna måste man var förnuftig och allt det där tråkiga, ja ni vet vad jag menar eller hur?
Sedan undrar jag om du är mammaledig och du inte kan betala "din" del när ni gifter er, har din sambo inte tänkt på att "hans" pengar ändå kommer bli era efter vigseln och då spelar det ingen större roll vem som betalar bröllopet?
Mitt råd är att inte sälja fonder nu utan vänta då ekonomin har stabiliserat sig eller att ni rådfrågar er bank. Personligen skulle jag inte lägga mina fonder på en fest, utan mer på något som har ett värde i sig, för att inte gå back med några pengar, t ex spendera dom på stabil bostad. Men det är upp till var och en.
Hoppas du tar detta på rätt sätt och som "sommarbröllop" sa att det är åsikter och inte kritik. För ett forum är till för kunna ventilera åsikter.
Det var du som ville ha råd och hjälp och då får man räkna med att man kanske inte alltid får det svar man vill ha. Förstår fullt ut att folk regagerar på din situation, då det är nytt för oss. Det enda som jag önskar är att kunna förstå er resonemang bara, det är allt...