Babajaga skrev 2008-09-18 00:08:50 följande:
Tooticki: vad har en speditör för arbetsuppgifter? Hur lång är utbildningen för en speditör samt vad heter utbildningen och var (högskola/universitet/folkhögskola?)? Sist undrar jag vad snittlönen är och hur arbetsmarknaden ser ut för en speditör?Om du orkar svara på mina 1000 frågor skulle jag bli jätteglad för jag funderar på att skola om mig till nåt (vet ej vad) för arbetsmarknaden för mig som molekylärbiolog är usel (får inga jobb).
En speditör jobbar med transporter av olika slag, jag jobbar med import, mest via sjö men även flyg. Det går till som så att jag bokar sjötransporten, jag aviserar kunden när godset är på ingång, jag planerar vart godset ska lossas, jag tullar godset och sen ordnar jag med transport ut till kund. På min trafik är det dessutom en del gods som ska vidare till andra nordiska länder och då måste man göra speciella tulldokument för det innan det kan resa vidare etc.
Jobbet består till stor del av problemlösning, et händer oväntade saker hela tiden som man måste fixa och det är det jag gillar med jobbet. Det är aldrig slentianmässigt.
Specifik speditörsutbildning kan du läsa på KY-Akademien i Göteborg, den är tvåårig med 1/3 praktik. Sen finns det en liknande utbildning på Chalmers (den är dock inriktad på sjötransport och logistik) som är 3 eller 4 år men de har svårare att få jobb efter utbildningen då den är mycket mer teoretisk.
Arbetsmarknaden för en speditör är otroligt bra, så länge vi konsumerar måste företagen transportera saker över världen för att fylla vårt behov. Jag har fått jobb ett år innan min examen, två av mina kurskamrater har också fått det. Lönen varierar beroende på storlek på företag och vilken trafik man vill jobba med, ingångslönen ligger mellan 21 - 25 000 kr men sen brukar löneutvecklingen vara mycket god. Det sker mycket headhunting i denna bransch så har man tur slipper man söka jobb, man blir erbjuden jobb (och bättre lön) av kontakter.