• Aleta

Hur gammal var du när ni fick ert första barn?

Första barnet kom när jag var 36. Nummer två fick vi kämpa lite för, trodde nästan att det inte skulle bli en till, men när jag hade fyllt 40 kom hon!

• Aleta
    Emma042 skrev 2008-09-22 20:28:53 följande:
    Aletavad skönt att höra. Jag fyller 31 i år och vet att det kommer dröja ett par år till. Så najs att man inte är själv
    Ja i Stockholm var man helt normal förstaföderska medan här i Småland är mammorna bara hälften så gamla, så det beror lite på var man bor.

Jag sa alltid att jag ville ha barn före 30, sedan sa jag före 35...men jag träffade inte rätt man förrän då!
    Vi skaffade barn på en gång, för vi vågade inte vänta när vi väl hade hittat varandra.
  • Aleta

Nalle Puh 40 skrev 2008-09-23 08:21:28 följande:

Nej, egentligen spelar väl åldern ingen roll för man måste ju vänta tills man hittat sin drömprins
    Nej, den gör inte det bara man kan få barn. Det har ju varit så många larmrapporter om att många kommer att bli barnlösa i framtiden.
    Mitt råd om man är lite äldre (typ 35) är att vänta inte med att göra utredning om man inte blir gravid. Vänta absolut inte mer än ett år.
    Jag har en kompis som vid 36 fick veta att hon nästan inte hade några ägg kvar. De lyckades tillslut få barn, men det var jobbigt.
    Jag hade lätt med första, men svårt att bli gravid igen så jag gick till ett privat ställe och undersökte mig.
  • Aleta

...och kolla med era mammor. Min mamma hävdar att hon hade säkert kunna fått barn tills hon var 50. Ofta är man ju lik sin mamma...

• Aleta

Jag har ett par kompisar som var förstagångsmammor vid drygt 40 också, nackdelen är väl att det blir svårt att hinna med om man har tänkt skaffa en 5-6 stycken barn.

• Aleta

Passionsblomma, det är verkligen tråkigt och faktiskt vanligare än folk tror det här med sekundär barnlöshet. Dessutom så förväntas man inte vara så ledsen, för man har ju redan ett barn. Jobbigt, jag håller tummarna för dig.

Första barnet kom jättelätt för oss, men nummer två var knepigare. Efter ett par missfall och även infektion så blev jag inte gravid igen. Jag gick till en privat fertilitetsklinik och bad dem spola igenom mina äggledare. De tyckte att jag kunde vänta lite till, men det ville jag inte. Det kostade 2500:- och jag blev gravid på en gång. De såg inga stopp i äggledarna, så det kanske var i onödan, eller också så spolades de rena, vem vet?
    Jag var 40 när nummer två kom (hon blir ett år om en vecka).

• Aleta
    passionsblomman skrev 2008-09-26 18:55:20 följande:
    Aleta:Just det, men ska vara glad åt det man har-och det är man ju! Tänk om man skulle kolla upp det där med att spola -Gjorde det ont?
    Ingen aning, jag minns inte för jag var bara så fokuserad på att få något gjort. Eftersom jag inte minns så kan det ju inte ha varit så farligt...
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2008-09-28 19:06:34 följande:
    Jaha, då var det bara att konstatera att det inte är någon bebis på väg denna gången heller... Friskt humör ...susen gör...eller?Nya kisstest och nya tag då... Gud så spontant DET känns då...
    Kram på dig, det är jättejobbigt, för man hoppas ändå alltid varje gång.

Vi körde varje dag för säkerhets skull...fast det var inför första, lite svårare när man redan har barn, eller hur?
  • Aleta
    skogstrollet89 skrev 2008-10-19 16:31:37 följande:
    Jag fick barn nu den 30:e Juni, och fyllde 19 denna månad, och det blir bröllop på alla hjärtans dag :)
    Trippelgrattis!
Svar på tråden Hur gammal var du när ni fick ert första barn?