Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Hur gammal var du när ni fick ert första barn?

Jag fyllde 30 strax innan han föddes, nu är han snart 8, dvs jag 38 och det har varit tvärdött rentutsagt, fast vi kollat ägglossningar (eller,JAG har kollat...kissandet på stickor intresserar mannen i mitt liv halvmycket..)i ett per år nu. Jag vill nog egentligen inte riktigt erkänna HUR gärna jag skulle vilja ha ett barn till, för då känns det som att jag riskerar att slå knut på mig med alla känslor.

Har flera nära vänner som valt själva att inte sätta barn till världen förresten, så det tycker jag inte alls är konstigt om man inte vill.

Man kan ju undra ibland i vårt samhälle, där vi vant oss mer och mer vid att kunna styra våra liv så himla mycket, om vi missar nåt här. Våra kroppar har liksom inte riktigt hängt med i att vi tänker BÖRJA föda våra barn i samma tid som kroppen själv trappa ner...
    Man kan ju liksom inte bara stampa med foten i golvet "men jag vill, jag vill jag vill!!!"

Jag väntar föressten nu i helgen på att se om det blev nå´t den här gången eller om det ska fram nya kisstest om ett par veckor.

• passionsblomman

Visst är det konstigt vad folk häver ur sig utan att verka fatta att barn vare sig är en självlkarhet eller rättighet?

En tant på stranden i somras hojtade högt "varför skaffar inte du en söt liten flicka också då?" till mig
    "Jaadu, vår son är 7 nu och det har inte blivit fler för oss, det är ju liksom inget man beställer på postorder precis"sa jag.
    Det blev väldigt tyst bland alla grannarna på stranden.

Min mormor hade 8 barn, min mamma har tre, min ena syrra fyra, men min farmor fick barn först efter att hon redan adopterat, så jag verkar tydligen brås på henne.Hoppas dock fortfarande...

• passionsblomman

Aleta:Just det, men ska vara glad åt det man har-och det är man ju! Tänk om man skulle kolla upp det där med att spola -Gjorde det ont?

27juni2009: Ja tänk om det gick!!

Tror min mormor gärna delat med sig lite...ÅTTA graviditeter(sen vet man ju inget om missfall osv förutom det)
    Och hon bodde i en liten stuga utan el eller rinnande vatten med en karl som jobbade i skogen hela dagarna.( -Jag kan tala om att min mormor, hon kunde jäklarimig hugga ved så det skvätte om det.)

När jag tänker på henne får ordet beundran en annan innebörd.Stackars farmor då å andra sidan, hon blev lämnad av sin första man för att hon inte fick barn. Skandal vid den tiden.
    Starka kvinnor... det är det vi kommer ifrån. Jag hoppas kunna hedra dem genom att möta med och motgångar på ett sätt som får mig att växa och som skulle göra dem stolta.

• passionsblomman

Alltså... din gammelmormor tillbringade 171 månader i sk"välsignat tillstånd", det gör 14,25 år... om inte flera var tvillingar eller mer förstås... Hoppas hon hade lätta förlossningar!

• passionsblomman

Ja, det är mycket man tänker och ganska lite som verkligen blir så , har jag märkt med åren...

Själv skulle jag FÖRST gifta mig, SEDAN få barn, minst två och absolut tätt "jag och min syster har ju haft så´n glädje av varandra,och bara en är inte bra för den blir bortskämd"...)Ja, och så vidare...

Här sitter jag nu, fortfarande ogift, med "bara"ett barn , som har somnat i soffan ungstackarn, för att hans sad excuse for a mum har fastnat på BT. Kanske förtjänar man inte att få fler barn om man försummar sitt hjärtas skatt och glädje för att istället umgås via tangentbordet med en massa brudar... *rodnar*

• passionsblomman

Jaha, då var det bara att konstatera att det inte är någon bebis på väg denna gången heller...
    Friskt humör ...susen gör...eller?
    Nya kisstest och nya tag då... Gud så spontant DET känns då...

• passionsblomman

Yes... särskilt när han jobbar sena kvällar och ibland natt,sonen kommer över till oss vid mardrömmar och jag stiger upp innan gryningen...
    Även karlstackarn kan ju drabbas av vissa stress-symtom dessutom. De som tror att killar vill jämt...

Nä, man får försöka ta det med tillförsikt, men det är sant att man blir besviken varenda gång.
    Nu tänker jag iallafall kontakta min barnmorska och prata med henne om "spolning" osv.
    Tack för stöd och uppmuntran! Kram

• passionsblomman

Ja, det är rätt osexigt och har nog förstört rätt mycket för folk i all hemlighet under åren. Som tur är vet man ju idag iallafall att det inte behöver vara kvinnans "fel" som man tog för givet förr i tiden.

• passionsblomman

Apropå barn och hela livskarusellen, vilka val man gör , hur livet blev och allt det där, måste jag bara ge ett boktips: läs Emma Hambergs båda böcker "Mossvikenfruar" och "Brunstkalendern"
    -det var lättläst, underhållande , tänkvärt och jag både skrattade och grät högt!!! De finns på pocket, köp båda på en gång-risk för sträckläsning

• passionsblomman

Snacka om tempo! När du är lika gammal som jag kommer du kanske att säga till din första "Nä, mormor har inte tid att vara barnvakt, för jag har tagit ett sabbatsår och ska resa jorden runt med morfar..."
    Grattis till giftermålet också,all välgång!

Nomea skrev 2008-09-29 19:31:42 följande:
    Vi var båda 20 när vi fick första. Skulle fylla 22 när vi fick andra och gifte oss nu i september, 23 år.
  • passionsblomman

garage änka: Å mitt hjärta värker när jag läser!! Vilken grej att gå igenom. Och vilken fantastisk fortsättning det sedan blev!

Men det där med bokat sex alltså FY vad det är långt ifrån vad man vill (eller hur en sexliv var en gång för länge länge sedan, i början... )

Esset 50: Det måste väl vara as-skönt att kunna göra som du? En klar nackdel med att få sina barn sent i livet är ju att man inte är lika ung när barnen blivit stora somtidigare generationer. Å andra sidan så lever vi ju längre och längre, så nu ska jag inte stressa upp mig över det också bland ägglossningar och kisstest...

• passionsblomman
    esset50 skrev 2008-10-17 22:18:52 följande:
    Å jag kommer vara 39 när jag bir mormor... *ni som har sett hur mallig jag är över barnen, nu kommer jag bli fullständigt odräglig*
    Har du just fått veta att du ska bli mormor eller?
    Gud så roligt !
  • passionsblomman
    esset50 skrev 2008-10-19 15:20:20 följande:
    Yes, och till skillnad från mig, som spydde varje dag, så mår hon som en prinsessa Babyn kommer till Valborg.
    Oiii vad jättekul!!! Åh vad spännande!
Svar på tråden Hur gammal var du när ni fick ert första barn?