Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Icke planerad graviditet!

Ni är visseligen unga, men ni är också ett "etablerat" par. Ni har inte träffats alldeles nyligen, och ni har redan bott i hop 2 år.

Ni vet hur ni fungerar i vardagen. Det är kanske tidigt i livet, men inte jättetidigt i relationen.
    Jag vill absolut rekomendera er att ta emot det barn som ni kan få, om ni ändå har tänkt er att bli föräldrar någon gång.

I så fall är väl nu lika bra som någon annan gång?
    När är man redo? Säg det...

Jag tror vi i västvärlden stirrar oss blinda på vår planering och våra p-medel. Visst är det BRA att man inte måste vara gravid vartannat år, som kvinnorna var på 1800talet. Jag är tacksam över att vara född i en tid där man kan välja, men det är inte idiotsäkert, ens om man äter p-piller och har en spiral av utbränt uran.

Ibland kommer det ett barn i alla fall.
    Inte heller är det så att man kan "skaffa" barn närhelst det passar en.

Barn kommer när de kommer. Det är inget man skaffar, utan något man FÅR. Ibland tycks de komma olägligt eller utanför vår planering.

Men jag har aldrig träffat någon som ångrat ett barn, men däremot många som ångrat en abort.

• En till präst

Vill påpeka att jag egentligen inte moraliserar över aborter.
    Ibland är det den minst dåliga lösningen.

Men om man ändå tänker sig att man vill ha barn någon gång tror jag inte man behöver göra för stort väsen över NÄR barnet kommer.

• En till präst
    Hammerman1 skrev 2008-09-22 23:37:14 följande:
    Heloise skrev 2008-09-22 22:18:54 följande:
    Förklara gärna för mig på var jag uttalat mig fördömmande.
    Du har inte uttalat Dig fördömmande.
  • En till präst

Chokladflingan: Jo, jag vet hur barn blir till, men passionsblomman sammanfattar ganska väl vad jag menar.

Du och jag kan SKAFFA ICA-kort, ny mikrougn och en hel del annat. Barn kan vi däremot bara FÅ. Det är inte alltid det "tar sig" bara för att man slutar med p-piller och det är inte alltid ett barn kommer exakt när det stämmer med planering, studielån och husköp.

Att AVSTÅ från barn kan vi välja med p-piller och annat.
    Men när det väl blir ett barn och man får ett barn, då handlar det inte bara om att "skaffa" barn eller "starta bebisfabriken" som en del uttrycker sig, utan barn är en dyrbar gåva, som somliga längtar oerhört efter men inte får.

(Gäller inte mig personligen, jag är frivilligt barnlös, men jag vet hur provocerande uttrycket "skaffa barn" är för den som gjort sitt andra provrörsförsök)

Svar på tråden Icke planerad graviditet!