• Stardusty

Går ner i vikt men inte i cm!

Kände att jag måste skriva av mig...
    I början av sommaren köpte jag med flit en för liten bröllopsklänning för att äntligen motivera mig att gå ner i vikt. Hon som sålde den sa när jag provade den att jag nog skulle behöva gå ner 5-6 kilo för att den skulle sitta bra. Jag började då ett program på Itrim och har gått ner stadigt hela tiden. Idag var jag på vägning igen och har lyckats gå ner 8 kilo! Jättebra tyckte jag, då borde det även synas på måtten, dvs. man måste ju minskat i cm också. Men klänningen går fortfarande inte igen! Det fattas typ 1,5 - 2 cm... Jag blir så frustrerad för jag går ju ner, jag har ju gått ner mer än vad hon trodde att jag skulle behöva! Bröllopet är om 4 veckor och jag hinner ju säkert gå ner 2 kilo till, men tänk om det inte räcker?
    Blir bara så lessen, man blir ju så glad att man går ner men så blir det ett sånt antiklimax när det inte syns på kläderna...

• Svar på tråden Går ner i vikt men inte i cm!
  • sokkerstruten

Man har ju olika kroppsbygnader och bara för att hon i affären sa att 5-6 kg så betyder ju inte det att hon har rätt...

• Stardusty

Nej jag vet, men jag har ju kollat mina mått och tycker ju att 8 kilo borde motsvara typ 8 cm...

• sokkerstruten

Men grattis till 8 kg mindre! Är det 1-2 cm högre upp, eller är det hela vägen längsmed ryggen?

• Cuthalion

En storlek motsvarar drygt 2 cm så det är ytterligare en storlek i kläder du behöver gå ner . . . Tycker det låter som att försäljaren var lite väl optimistisk för att få sälja klänningen tyvärr.

• T RO

Har du bara minskat genom "matintag" eller är det träning med i bilden?

För ett tips är att försöka kanske löpträna och styrketräna liiite, (inte så du blir biffig, men det hinner du nog inte bli på 4 veckor)

Jag tror även att du kan bli av med lite till genom at dricka MYCKET. Undvik läsk, kolsyra, kaffe. Drick örtte, vatten, citronvatten etc.

Gå på massage för att få igång cirkulationen (samma effekt som träning dock, men mysigare )

Nåja, det var ett par tips, du kanske redan har testat allt, då kanske det återstår att försäka lägga ut klänningen lite, för det är inte så roligt att behöva känna sig "inklämd" i en klänning på sin stora dag.

Är det snörning i ryggen? Annars kanske du kan gå till en sömmerska och be dem byta till snörning, det gör underverk, för då kan du snöra den EXAKT efter din kropp

Hoppas det löser sig!

• Stardusty

Tack för svar!

T RO - Klänningen är med snörning, men det är en bit tyg bakom snörningen som ska hakas fast högst upp och det är där som det diffar 2 cm ungefär... Sömmerskan kan ju säkert sy på nånting så det är ju inte världens panik, men man vill ju helst ha klänningen som den är tänkt så att säga...

Det programmet jag går på Itrim involverar både mat och träning, så jag har minskat både matmässigt och träningsmässigt så att säga Träningen är både styrka och kondition, men jag kanske ska lägga på lite extra styrka nu på slutet, eller?
    Var har du hört att massage hjälper förresten?

• gottelina

Var på kroppen är det det glipar? Kan en gördel eller korsett hjälpa kanske? Går den inte att ta ut? Två cm innebär ju bara en i var sida.

• chamor

Kanske ska du dra ner på träningen? Så muskelmassan försvinner men inte fettet bildas?

• T RO

Jag har samma "problem" ed min klänning, att den glipar i ryggen (och tyvärr är det mest revben o inte fett ivägen ) Men man kan byta ryggplatta till en som är bredare, det tänker jag göra om inte något dramatiskt hinner hända innan april.

Massage ökar blodgenomströmningen och kan transportera bort vätska, men det funkar bara om man själv dricker mycket. Bastubad fungerar också för att bli av med överflödig vätska, men nu vet ju inte jag alls hur du ser ut, du kanske inte är "vätskefylld" alls

Jag håller nog med chamor dessutom, dra ner på styrketräningen om du nu pysslat med det och träna mer förbränning och kondition. Och glöm inte att dricka!!!!

• Stardusty

Jo alltså klänningen går ju att rädda i värsta fall, man kan antingen byta till en större ryggplatta eller ta ut den lite, men det är mest det att man kämpat så mkt och verkligen gått ner men så syns det inte på kläderna!

Jag dricker apmycket, 2 liter om dan minst, men jag ska försöka konditionsträna mer och inte träna för mycket styrkemässigt. Och kanske prova lite massage

• workoutgirl

Det kan ju vara så att det glipar på ett ställe där du faktiskt inte har så mycket fett. Bredden på ryggen kan ju vara svår att göra något åt

• älskarlivet

Men jag har gått ner 9 cm och jag får minsann inte på mig något som är 4 storlekar mindre än tidigare..

Cuthalion skrev 2008-09-23 01:04:54 följande:
    En storlek motsvarar drygt 2 cm så det är ytterligare en storlek i kläder du behöver gå ner . . . Tycker det låter som att försäljaren var lite väl optimistisk för att få sälja klänningen tyvärr.
  • sarling

Mitt tips är att göra magövningar, gärna statiska. Kom ihåg att dra in magen ordentligt. Då dras muskulaturen kring bålen åt och man får mindre mått utan att gå ner i vikt. En annan grej är att äta mat som mättar i små mängder, tex fiberrik mat. Då dras magsäcken ihop och tar mindre plats. Detta adresserar ju främst midjan/magen, själva revbenen är kanske svårare att göra nåt åt...

Svar på tråden Går ner i vikt men inte i cm!