• Snoris

Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?

Jag och min blivande man gjorde en lista på vad allt kommer kosta oss och upptäckte att den överskrider vår budget ganska så rejält.

Började titta vad vi kan dra ner på, ändra eller slopa helt och hållet vilket inte var helt lätt.

Jag undrar därför vad ni som är gifta drog ner på som ni verkligen ångrar så här i efterhand?

• Svar på tråden Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?
  • Sebastiána

Jag funderar på att dra in på nattamaten. Någon som gjort det och ångrat sig? På de bröllop jag varit på har säkert hälften av gästerna missat nattamaten eftersom de gått hem tidigare eller stått ute och råkt eller snackat och inte märkt att det serverades något.

• Toblerone
    Sebastiána skrev 2008-09-24 10:41:50 följande:
    Jag funderar på att dra in på nattamaten. Någon som gjort det och ångrat sig? På de bröllop jag varit på har säkert hälften av gästerna missat nattamaten eftersom de gått hem tidigare eller stått ute och råkt eller snackat och inte märkt att det serverades något.
    Jo samma här, den glöms ibland bort av många. Däremot, om ni ska servera alkohol så brukar en del bli sugna på salt/hungriga så ett tips är att ställa fram snittar mot kvällen så får folk ta allt eftersom dom vill ha, det kanske blir lite billigare.
  • Snoris

Hoppsan, nattamat har vi inte ens tänkt på! Ännu en grej till listan då, haha

• anbiel68

Chamor: Varför ångrar du tårtan?
    Den har jag tänkt slopa eftersom den känns så ointressant. Men det kanske är ett misstag??

Vi försöker köra ett budgetbröllop, men tycker inte jag skärt ner på så mycket: Vi har lokal där vi styr själva. Tar maten från catering och kör buffé, men engagerar systerdotterns vänner som servitriser. Köper alkoholen utomlands, har korv o bröd som nattamat... Är iofs inte så klara med planeringen än, men tycker ändå vi håller oss rätt lågt kostnadsmässigt.

• MulleNuh

här ska jag också hänga o kolla vilka tips som kommer in!

• chamor
    anbiel68 skrev 2008-09-24 11:04:44 följande:
    Chamor: Varför ångrar du tårtan?Den har jag tänkt slopa eftersom den känns så ointressant. Men det kanske är ett misstag??Vi försöker köra ett budgetbröllop, men tycker inte jag skärt ner på så mycket: Vi har lokal där vi styr själva. Tar maten från catering och kör buffé, men engagerar systerdotterns vänner som servitriser. Köper alkoholen utomlands, har korv o bröd som nattamat... Är iofs inte så klara med planeringen än, men tycker ändå vi håller oss rätt lågt kostnadsmässigt.
    Gjorde tårtan själv och till att börja med så stressade dagen innan ihop sig så kl 11 höll jag fortfarande på med tårtan. Bakelserna till tårtan tyckte jag köket inte gjort som bilden jag visat dem (med spritsning m.m.) Tårtlocket sprack när jag skulle lägga på det och såg inte så fint ut... Sen hade min man gjort en sång som heter "hålet" som skulle spelas när vi tog tårta men de tekniska funka inte och vi väntade och väntade och när de väl starta så fattade ingen nåt SÅ det som vi tänkte som en "rolig" grej och höjdpunkt floppade rejält. Tårtan var dock ENORMT god men hade liksom så förväntat mig nåt annat.. Just det.. Kvällen innan så SKAR sig 20 liter chokladmousse som vi kämpat med HELA dagen så vi fick spritsa chokladpudding på bakelserna...
  • asajo

Det var faktiskt inget vi drog ner på som vi ångrade. Några saker vi valde bort var:

* Bröllopstårta - vi köpte vanliga tårtor, ingen våningstårta, och höll tyst om att de skulle vara till bröllop, vilket gjorde att tårtorna blev hälften så dyra (dessutom blev personalen i festlokalen glada, eftersom tårtorna blev både lättare att förvara och att skära).

* Presenter till gästerna - Varför ha det?

* Bordsdekorationer - förutom blommor (plockade hemma i tädgården) och restaurangens ljuststakar hade vi inget mer. Fullt tillräckligt!

* Att betala klumppris för baren i förväg. Vi lät barpersonalen skriva upp under kvällen allt de serverade och så betalade vi när de stängde. Vi tjänade några tusen på det.

* Hotell för bröllopsnatten - underbart att komma hem till sin egen säng!!

• Sebastiána

Tänker inte heller ge presenter till gästerna. De får ju en hel fest, räcker inte det? Dessutom, brukar man ge presenter till gäster på födelsedagskals? Skulle inte tro det.

Vi tänkte också ha vanlig tårta, och skippa efterrätten.

• anbiel68

chamor: Oj! Låter som nåt man kanske kan skratta åt på sin 10:e bröllopsdag, men som inte alls är kul när man vill att allt ska vara perfekt

Jag trodde du menade att ni skipat tårtan helt. Vi tycker liksom inte att det behövs. Folk är ändå mätta efter mat, och less på att sitta vid bordet, så vi slopar den.

Present till gästerna har jag aldrig varit med om och förstår inte heller varför man skulle ge. Som Sebastiána skriver, man brukar ju inte ge gästerna på födelsedagskalas...

Att betala baren i efterhand var ju smart! Det kanske tom blir billigare än att försöka uppskatta vad som går åt och köpa utomlands... Blir ju lätt över då.

Svar på tråden Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?