• XLNT

HJÄLP! Gravid med kopparspiral

Jag skrev i en tråd häromdagen att jag blivit oplanerat gravid trots kopparspiral och inte visste hur jag skulle göra med barnet. När jag nu har forskat lite och dessutom kunnat smälta in beskedet så är det inte där mitt problem ligger längre.

Att bli gravid med kopparspiral insatt händer 1 kvinna på 1000/år. Så chansen är ju väldigt liten till att börja med.
    Efter possitivt test får göra en ultraljuds-undersökning för att se hur spiralen sitter i livmodern. Den kan tydligen flytta på sig även om man känner trådarna som sticker ut från livmoderhalsen =/ Helst ska man ta ut spiralen då risken för missfall är stor om den får sitta kvar MEN tar man ut den så medför det en större risk för missfall det med! Det måste ju alltså vara 50% risk för missfall hur man än gör!?
    Någon som förstår och kan förklara detta för mig?!

Känner mig lurad och väldigt uppgiven. Vågar inte hoppas på något.. Men försöker hålla modet uppe och ta en sak i taget.

Finns det någon därute med erfarenhet av detta? Tacksam för svar i alla dess former..!**

• Svar på tråden HJÄLP! Gravid med kopparspiral
  • anja1661

oj, det låter ju hemskt! har du kommit fram till HUR du vill göra? vill du behålla eller vill du ta bort??

• XLNT

chamor: jag har kontaktat barnmorska. Den första gratulerade mig och sa att jag skulle höra av mig igen när vi bestämt oss för hur vi vill göra.(Hon nämnde inga problem vid kopparspiral!) När jag nu gjorde det idag så pratade jag med en annan som genast ville att jag skulle kontakta Gyn för att få en tid för ovan nämnda undersökning. Fick tid på fredag, därför skrev jag här och ville veta hur det gått för andra i min sits.. =/

anja1661: Vi har bestämt oss för att behålla det - om det nu finns några odds för att det går! Verkar väldigt mörkt på den fronten :( Har nu även läst att det kan vara ett utomkvedshavandeskap jag har och som de med kopparspiraler ofta får om de "råkar" bli gravida.. Isf får jag operera bort min ena äggstock.
    "Dum", nyfiken Undersköterska som jag är, som alltid gärna slår upp och forskar om saker så är ju dethär slutsatser jag kommit fram till själv så det finns väl en liten chans att det inte behöver vara så illa.
    Absolut INTE såhär jag föreställt mig att min första graviditet skulle vara =/.

• chamor

Usch gumman lider med dig! Hoppas det ordnar sig... Ska tänka på dig!

• Hammerman

XLNT skrev 2008-09-24 10:53:26 följande:

Helst ska man ta ut spiralen då risken för missfall är stor om den får sitta kvar MEN tar man ut den så medför det en större risk för missfall det med! Det måste ju alltså vara 50% risk för missfall hur man än gör!?
    Spontant känns det som att det ena borde medföra större risk än det andra. Gyn eller barnmorska borde ha koll på vad som är bäst att göra i det här läget.

Håller tummarna.
  • Imma

Var det barnmorskan som sa att det är 50% risk för missfall oavsett om man låter spiralen sitta kvar eller om man tar ut den? 50% låter oerhört högt tycker jag.

Eller menar du att båda förfaranden medför en risk för missfall, men att den risken inte behöver vara så stor som 50%?

Ring igen och prata med dem på gynavdelningen. Inte kan du gå hela dagen idag och imorgon och oroa dig över detta, det måste de ha förståelse för!

• Sebastiána

Jag kan absolut ingenting om detta, men det borde vara mindre risk för missfall om man tar bort spiralen. Men som sagt jag vet ingenting. Se till att få all info ni kan från gyn/barnmorska så att ni kan fatta ett beslut.

Jag förstår att ni vill ha barnet. Om man blir gravid mot alla odds så där känns det lite som det var meningen. Jag håller både tummar och tår för att det blir en bra graviditet!

• XLNT

Imma: Det är jag som spekulerar i fråga om hur stor risken är att det blir missfall.. När vi nu har lagt den största chocken om graviditeten behind och bestämt oss för att behålla så vore de ju själve f*n om de inte går vägen! Jag ska ringa imon igen och höra vad de tycker. Det verkade som att tiden jag fick var den tidigaste de hade iaf. Bara det gör att jag misstänker att det är allvar på gång.. =(

Sebastiána: Ska försöka få fram all fakta. Har sökt mycket på internet under hela dagen men inte fått några raka svar. Många frågor för tillfället.. =/ Ja visst känns de som att det var meningen! Så sa tom den första barnmorskan jag pratade med :)

Tack alla för erat stöd!

• Soon and very soon

känner 2 som blivit gravida med spiral, den plockades bort utan problem! båda har bäbisar i magen nu som växer.

• Hemmafrun

Hur går det för dig xlnt?
    sitter faktiskt själv här o misstänker att jag är gravid trots kopparspiral men vågar inte göra något test.

• Plikta

Hej,

jag satte in kopparspiral men har inget minne av att jag blev informerad av riskerna det medför. Har aldrig hört talas om något annat preventivmedel som spremirena lyckas ta sig förbi -än just kopparspiral. Vet hur många som helst som blivit gravida trots kopparspiral. Detta hände mig också tidigt i år. Eftersom spiralen "satt i vägen" fick jag utomkvedhavandeskap och fick opereras. Först då fick jag reda på att just spiral kan orsaka utomkvedhavandeskap. Nu så här i efterhand kommer jag aldrig mer sätta in en sådan spiral och tycker det är kass att man inte får mer info om riskerna med spiral innan man sätter in den.

Men, innan de visste om det var en normal graviditet eller inte tog de ut spiralen. Den skall ut fortast möjligt sade de på kvinnokliniken på Sahlgrenska. Annars riskerar man missfall.

• framtidensbrud

Samma sak har hänt mig.

Fick göra ett VUL på KK och då såg man att spiralen hade åkt ner och att fostret satt i övredelen av livmodern.

Läkaren sa att det skulle inte vara någon fara att fullborda graviditeten men eftersom jag hade känt killen i 6 veckor så valde jag att göra abort. (skrapning, då de även sätta in en ny spiral och jag var på återbesök för att se att den satt rätt)

Har nu tagit ut den igen för att jag blir så orolig, men nu planerar vi barn, så nu gör det inget. (Har då träffat en ny och ångrar inte min abort)

• högstavinsten

Jag vet tre st som fått sprialbebeisar utan problem...........det går säkert bra! Det är inget ovanligt - MEN lite rädd blir man ju själv eftersom man har det för att inte få barn!

• Mandalie

Är det verkligen så vanligt att man blir gravid med kopparspiral? Funderar på att sätta in en, men lir osäker när jag läser det här...

• Swing

Mandalie: För egen del har jag haft kopparspiraler i drygt 30 år, samt en hel del sex utan att ha blivit ofrivilligt gravid. JAG har heller inte träffat någon personligen som blivit det. Tog ut spiralen och fick de två barn vi ville ha, och så in med ny igen. För mig har det varit det näst intill perfekta preventivmedlet, och jag rekommenderar det varmt. MEN, som alltid finns det saker som passar bättre för andra och sämre för en del......

Svar på tråden HJÄLP! Gravid med kopparspiral