• XLNT

HJÄLP! Gravid med kopparspiral

Jag skrev i en tråd häromdagen att jag blivit oplanerat gravid trots kopparspiral och inte visste hur jag skulle göra med barnet. När jag nu har forskat lite och dessutom kunnat smälta in beskedet så är det inte där mitt problem ligger längre.

Att bli gravid med kopparspiral insatt händer 1 kvinna på 1000/år. Så chansen är ju väldigt liten till att börja med.
    Efter possitivt test får göra en ultraljuds-undersökning för att se hur spiralen sitter i livmodern. Den kan tydligen flytta på sig även om man känner trådarna som sticker ut från livmoderhalsen =/ Helst ska man ta ut spiralen då risken för missfall är stor om den får sitta kvar MEN tar man ut den så medför det en större risk för missfall det med! Det måste ju alltså vara 50% risk för missfall hur man än gör!?
    Någon som förstår och kan förklara detta för mig?!

Känner mig lurad och väldigt uppgiven. Vågar inte hoppas på något.. Men försöker hålla modet uppe och ta en sak i taget.

Finns det någon därute med erfarenhet av detta? Tacksam för svar i alla dess former..!**

• Svar på tråden HJÄLP! Gravid med kopparspiral
  • XLNT

chamor: jag har kontaktat barnmorska. Den första gratulerade mig och sa att jag skulle höra av mig igen när vi bestämt oss för hur vi vill göra.(Hon nämnde inga problem vid kopparspiral!) När jag nu gjorde det idag så pratade jag med en annan som genast ville att jag skulle kontakta Gyn för att få en tid för ovan nämnda undersökning. Fick tid på fredag, därför skrev jag här och ville veta hur det gått för andra i min sits.. =/

anja1661: Vi har bestämt oss för att behålla det - om det nu finns några odds för att det går! Verkar väldigt mörkt på den fronten :( Har nu även läst att det kan vara ett utomkvedshavandeskap jag har och som de med kopparspiraler ofta får om de "råkar" bli gravida.. Isf får jag operera bort min ena äggstock.
    "Dum", nyfiken Undersköterska som jag är, som alltid gärna slår upp och forskar om saker så är ju dethär slutsatser jag kommit fram till själv så det finns väl en liten chans att det inte behöver vara så illa.
    Absolut INTE såhär jag föreställt mig att min första graviditet skulle vara =/.

• XLNT

Imma: Det är jag som spekulerar i fråga om hur stor risken är att det blir missfall.. När vi nu har lagt den största chocken om graviditeten behind och bestämt oss för att behålla så vore de ju själve f*n om de inte går vägen! Jag ska ringa imon igen och höra vad de tycker. Det verkade som att tiden jag fick var den tidigaste de hade iaf. Bara det gör att jag misstänker att det är allvar på gång.. =(

Sebastiána: Ska försöka få fram all fakta. Har sökt mycket på internet under hela dagen men inte fått några raka svar. Många frågor för tillfället.. =/ Ja visst känns de som att det var meningen! Så sa tom den första barnmorskan jag pratade med :)

Tack alla för erat stöd!

Svar på tråden HJÄLP! Gravid med kopparspiral