• hjärtat mitt

Juni. Vilda blommor?

Kan man ha gullvivor i buketten?

NEJ, de är inte fridlysta/sällsynta där jag tänkt plocka dem....

Vet att de brukar stå ok i vas med vatten men hur klarar de sig i brudbukett? Är de för fjuttiga? Skulle man kunna kombinera med något? Något illgrönt?
    Liljekonvaljer är ju förstås ett alternativ men ville ha något ovanligt och eget.

• Svar på tråden Juni. Vilda blommor?
  • MulleNuh

när kommer liljekonvaljerna??

Hmm jo nog kan du ha gillvivor! Vad vill du ha mer i?

• hjärtat mitt

Gullvivor och något ljust grönt (men starkt grönt).

Eller gullvivor och liljekonvaljer kanske?

I Sthlmsområdet kommer liljekonvaljerna i maj, i södra norrland i juni skulle jag tro (brukar plocka till min mammas födelsedag första veckan i juni i Hälsingland), beror på var man bor.

• MulleNuh

Ahh ok.. Vi ska gifta oss i luleå den 13 Juni. Jag ÄLSKAR liljekonvaljer.. Och dom luktar ju sååååå gott!!

Tror dock inte att dom passar helt 100 med gullisar?!

hjärtat mitt skrev 2008-09-24 12:17:05 följande:

Gullvivor och något ljust grönt (men starkt grönt).Eller gullvivor och liljekonvaljer kanske?I Sthlmsområdet kommer liljekonvaljerna i maj, i södra norrland i juni skulle jag tro (brukar plocka till min mammas födelsedag första veckan i juni i Hälsingland), beror på var man bor.
  • hjärtat mitt

Nej, gullvivor och grönt blir nog bra eller enbart gullvivor.

Du kan säkert beställa liljekonvaljer inte alltför dyrt den tiden om de inte kommit till er än.

• passionsblomman

Det har ju varit högst olika när det har blommat som bäst de senaste åren. I år fotade jag blåsippor uti backarna i februari... Men är du öppen för både liljekonvaljer och gullvivor så bör du lyckas pricka in det ena iallafall. Du behöver inte oroa dig för hållbarhet förutsatt att du plockar och sätter i vatten senast dagen innan så stjälkarna är vattendragna. Vackert grönt kan vara daggkåpa eller buplerum, det köper du hos floristen. Vill du ha helt från naturen så klipp blåbärsris som du sätter på utslagning så de har blad lagom till dagen D. De ger både stadga åt buketten och har en underbar grön färg. Dessutom ovanligt och personligt. Fint på borden också och lätt att sätta blommor i utan att man behöver massor.Det blir skirare än man tror...

• hjärtat mitt

Tack passionsblomman för tips!!

• hjärtat mitt

Är även öppen för styvmorsvioler, syrener eller annat, kan nog hitta på något fint.

Svar på tråden Juni. Vilda blommor?