• Frukenob

Trött på min tärna

Vi ska inte gifta oss i från nästa sommar men jag är redan trött på en av mina tärnor.

Det är min bästa vän men ibland vill jag bara strypa henne. Hon är en person som vill att allt ska vara på hennes sätt. Jag har bett henne titta runt lite på tärnklänningar så hon vet vad hon typ vill ha på sig. Jag ville nämligen syupp klänningar till mina tärnor men det vägrar hon eftersom hon inte vill ge mig sina mått.
    Sen när jag bad henne följa med ut i stan så att JAG kunde prova lite klänningar så säger hon till mig: Det var ju ett jävla tjat om min tärnklänning. Jag vill inte köpa min förren någon månad innan bröllopet!

För min tärna handlar det om hur hon ser ut och hon är väldigt utseende fixerad så det kan bli jobbigt.

behövde bara kräka av mig

• Svar på tråden Trött på min tärna
  • AnnBo

Gud vad jobbigt, inga av mina tärnor (har 3 st) tycker om rosa, som är temat på bröllopet, och visst de har försökt övertala mig (dock inte på allvar:) men de acceptera och känner sig hedrade att de är tillfrågade och nu gör de allt för att hjälpa mig med förberedelser och jag ska inte heller gifta mig förns nästa sommar

Men kan du inte prata med henne, försöka få henne att förstå din synpunkt, det är ju faktiskt ditt bröllop och hon är ju din bästa vän så hon borde förstå!

Hoppas det löser sig!

*styrkekram*

• Soon and very soon

är hon verkligen en bästa vän om hon låter så?? lycka till nu!

• passionsblomman

Ursäkta men har människan fattat att det är du som gifter dig och alltså är huvudperson? Egentligen har hon ju ingenting att säga till om alls i sammanhanget så hon ska väl vara glad att du inte bara kör en egen grej utan ens frågar vad hon vill.Verkar totalt självupptaget det där!

• nässlan87

har samma problem som hon och jag har försökt att tala med tärnan men det är som om det går rak igenom öronen. jag ville helst att mina tärnor ska vara enhetliga men hon envisas om att hon ska ha v ringat och jag vill att det ska vara axelbandslöst men det vill inte hon. visserligen ska jag inte gifta mig för än sommaren som kommer men jag blir bara så frustrerad av att hon inte lyssnar på mig.

behövde bara skriva av mig.

lycka till med övertalningen. :d

• brud080808

Alltså jag tycker faktiskt att det är rätt oförskämt att som tärna komma med krav. Jag tycker man borde vara glad och känna sig hedrad och försöka vara så sammarbetsvillig som möjligt. Okej att man inte vill köpa en tusenkronors klänning som man aldrig mer använder, men om brudparet önskar en speciell färg eller modell så kan man väl uppfylla den önskan? Om inte så ska man inte vara tärna, hårt men sant.

• nässlan87

egentligen så borde det vara så. men jag tycker inte att det ska vara så svårt att kunna anppassa sig jag betalar ändå klänningen och alltsom hör till smink håruppsättning osv. då tycker jag att man borde anpassa sig men tydligen inte. kanske borde be henne att inte vara tärna om hon inte kan anppassa sig, mina andra två kan det och har accepterat det.

men men hoppas att det går bättre för dig.

• MulleNuh

Usch va irriterande! Hon borde bara känna sig hedrad att du frågat henne! Och hon borde ta på sig en icakasse om du så ville.

• Lady78

Håller med er alla som princip, det är er dag och tärnan borde inte vara oförskämd och komma med löjliga krav. Har bara en liten kommentar när det gäller klänningsmodell. Om tärnan har stor byst, tänk på att hon kanske faktiskt måste ha bh med axelband och då är det inte så kul när bruden insisterar på axelbandslöst. Axelbandslösa bh:ar och tejp och dylika lösningar fungerar faktiskt inte om man har väldigt stor byst, vilket kan vara svårt att förstå om man själv inte är så stor. I övrigt tycker jag som ni att tärnan får respektera brudens önskemål.

• Miss Moneypenny

Om det är du som betalar för klänningen så tycker jag absolut att hon ska anpassa sig. Som sagt, det är ju din dag! Om det inte passar kan hon ju tacka nej och så att du kan fråga nån som verkligen villoch som känner sig hedrad istället!

• Troll1

Jisses, det finns tydligen "Tärnzillas" också.

Antingen får hon hjälpa dig med det du behöver och acceptera dina önskemål, eler så får hon hoppa av tåget. Du kommer INTE att orka med så´nt barnsligt dravel när det närmar sig bröllopet!

• DanKat

Måste bara komma med en invändning rent generellt. Jag tycker INTE att tärnan måste acceptera vad som helst! Hon måste också få känna sig vacker än om hon inte är dagens huvudperson! Hur skulle ni själva känna om ni skulle vara tärna för någon och bruden envist insisterade på att klänningen t.ex. måste vara en viss färg och den färgen inte överhuvudtaget klär tärnan?! Jag skulle INTE känna mig vacker i en färg jag inte trivs med, och hur kul är det då att stå längst fram i kyrkan framför hela församlingen?! Jag tycker inte heller att det känns kul att som brud kräva en sådan sak!

Sen finns det förstås tärnor som har FÖR höga krav, jag tycker att de ska försöka gå brudparets önskningar till mötes så långt som möjligt, men hon ska inte tvingas bära något/ha någon frisyr etc. som hon inte trivs i!

• MarianneL

Om hon inte vill ha det du säger kan du kanske säga att då får hon betala själv.

• Troll1
    DanKat skrev 2008-10-29 10:36:53 följande:
    Måste bara komma med en invändning rent generellt. Jag tycker INTE att tärnan måste acceptera vad som helst! Hon måste också få känna sig vacker än om hon inte är dagens huvudperson! Hur skulle ni själva känna om ni skulle vara tärna för någon och bruden envist insisterade på att klänningen t.ex. måste vara en viss färg och den färgen inte överhuvudtaget klär tärnan?! Jag skulle INTE känna mig vacker i en färg jag inte trivs med, och hur kul är det då att stå längst fram i kyrkan framför hela församlingen?! Jag tycker inte heller att det känns kul att som brud kräva en sådan sak!Sen finns det förstås tärnor som har FÖR höga krav, jag tycker att de ska försöka gå brudparets önskningar till mötes så långt som möjligt, men hon ska inte tvingas bära något/ha någon frisyr etc. som hon inte trivs i!
    Visst, men om man läser TS så förstår man att hon inte tänker tvinga på henne vad som helst.
    Tärnan låter som en bortskämd snorunge rent ut sagt.
  • DanKat

Troll1 skrev 2008-10-29 12:04:16 följande:

Visst, men om man läser TS så förstår man att hon inte tänker tvinga på henne vad som helst.Tärnan låter som en bortskämd snorunge rent ut sagt.
    Jo, håller med om att TS tärna lät lite svår! Men jag fick uppfattningen av många av svaren som finns i tråden att folk tycker att tärnan ska finna sig i vad som helst, och det var det jag var tvungen att opponera mig mot!
  • PL080802

Bara en tanke så att du inte sårar din tärna: hon kanske också surfar på bröllopstorget och i och med att du har en signaturbild förstår hon isåfall att du menar henne och kommer säkerligen bli sårad. Om jag vore du skulle jag försöka prata med henne istället för att bara prata med andra på BT. Hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Trött på min tärna