• MissieA

Delad föräldraledighet?!

JBB skrev 2008-09-25 15:23:46 följande:
    Jag är sedan 2år förälder, och vi har verkligen inte delat lika, jag har fått det mesta av föräldra penning. Varför? min fästman jobbar och jag pluggar, han har större inkomst än jag, så varför skulle han från vår ekonomiska synpunkt stanna hemma 50% av vår gemensamma föräldraledighet. Ifall han stannar hemma får vi i snitt 10000kr. Jobbar han får vi ut omkring 18000 efter skatt. Min fästman älskar våra barn, han är den mest fantastiska pappan man kan tänka sig. Däremot vill han att våra barn ska ha en trygg ekonomisk plan att leva på, vilket vi inte hade om det var jag som drog in ekonomin.Personligen anser jag att det är upp till varje familj att bestämma vem som ska stanna hemma med barnen och vem som ska jobba. Den ekonomiska biten har oftast stor betydelse i vem som stannar hemma. Därför har det ingenting med kärlek att göra.
    Jag håller med dig om att det är upp till varje familj för allas familjeförhållanden och möjlighet ser inte likadan ut. Om det är möjligt så ska man vara hemma 50/50 men tyvärr ser det inte ut så i dagens Sverige och det är långt ifrån alla som kan vara hemma lika mycket bl.a. pga ekonomin. Så klart vill min m2b vara lika mycket med vårt barn när vi får det men man får även tänka realistiskt och vem vet, det kanske kommer vara han som kommer vara hemma med barnet mer än jag.

Det är helt olika från familj till familj.
  • MissieA

Asså jag ska försöka förklara igen! Är det inte varje familjs rätt att bestämma om den egna familjen och ens egna barn??

Jag vill inte att någon annan ska bestämma hur mycket jag respektive min m2b ska vara hemma och därför blandar jag inte heller mig i andras liv. Ska vi börja ha lagar om sådana saker nu också och bestämma åt varandra???

• MissieA
    Sebastiána skrev 2008-09-25 15:52:45 följande:
    Du/Ni får bestämma precis hur ni vill ha det, men bidraget från staten ska delas 50-50. Om ni sedan vill att bara den ena är hemma får ni lösa det på eget sätt. Om mannen nu tjänar så mycket mer kan han ju lägga undan en slant i förväg.
    Det är din åsikt!! Min åsikt är att man inte kan ta ett så stort beslut när alla familjer är så olika!! Det som är bäst för din eller min familj är kanske inte bäst för någon annan familj.
  • MissieA
    Duchess skrev 2008-09-25 15:56:39 följande:
    Naturligtvis får ni bestämma själva. Det jag (och fler med mig) har åsikter om är huruvida ojämställdhet ska sponsras via föräldraförsäkringen. Du får vara hemma i hur många år du vill, men jag ska inte behöva betala för det.
    Ojämställdhet?? Visst i vissa fall handlar det säkert om det, men i andra så tror jag att ekonomin har stor del och att många familjer bara försöker klara sig ekonomiskt. Visst man kan spara under 9 månader men det är långt ifrån alla som kan spara fler tusenlappar under så kort tid.
  • MissieA
    Sebastiána skrev 2008-09-25 15:58:59 följande:
    Igen, om alla familjer är så olika, varför är uttaget av föräldraledigheten så lika då?
    För att familjerna tydligen vill ha det så. Jag påstår inte att min m2b inte vill vara hemma med vårt barn utan han vill säkert vara hemma med det lika mycket som jag om inte ännu mer och nu när jag inte ens har barn så vet jag inte hur det blir. Men jag tycker att det är viktigt att man själv får bestämma. Men det är kanske för att vi har gemensam ekonomi och det inte spelar något roll om pengarna är mina eller hand så länge dem finns där för att försörja vår familj.
  • MissieA
    Duchess skrev 2008-09-25 16:08:48 följande:
    Och återigen, visst får varje familj bestämma själv. Men staten ska inte sponsra ojämställdhet.
    Men varför sponsrar staten ojämställdhet när det gäller löner då? Så det kan vi acceptera men inte viktigare saker som gäller våra barn?
  • MissieA
    Sebastiána skrev 2008-09-25 16:19:18 följande:
    En del av ojämställdheten när det gäller löner beror just på att kvinnan är den som stannar hemma med barnen. Om du vill bidra till att din dotter eller systedotter eller andra flickor så småningom växer upp och får jämställda löner kan du låta din man få stanna hemma halva tiden.
    Hahahaha jag låter min man stanna hemma Jag sa bara att det är upp till varje familj att komma överens om detta som kloka Snoris sa:

"Jag tycker inte att det är någon ojämställdhet så länge man är ÖVERENS hur man vill göra i sin egen familj. Oavsett vem som är hemma så har man förhoppningsvis kommit överens om de då man båda två är lika mycket förälder. "
Svar på tråden Delad föräldraledighet?!