Inlägg från: mme Monique |Visa alla inlägg
  • mme Monique

Delad föräldraledighet?!

Jag har tre barn och skulle aldrig vilja dela 50/50 med min sambo. Jag VILL vara hemma med barnen. För övrigt så är det totalt jäkla omöjligt att han skulle kunna ta 50% av ledigheten, han är lantbrukare och egen sådan,, Då är det inte det lättaste att plötsligt vara pappaledig.

• mme Monique

För vår del har vi inga alternativ , han kan absolut inte vara pappaledig så enkelt är det. Och samtidigt så vill jag vara hemma med barnen, en perfekt kombination i vårt fall!

Ekonomiskt sett så spelar det i vårt fall noll roll hur vi gör.

• mme Monique
    JBB skrev 2008-09-25 15:56:00 följande:
    Men om man inte vill vara hemma då? Om den andra föräldern vill jobba? Då måste man ju kunna ge sin del av föräldrapenningen till sin käresta, barnen hinner man se varje dag, man kanske missar något av dom små undren som händer för varje dag. Men då är det ju upp till var och en?
    Verkligen! Man får väl förutsätta att människan är kapabel att fatta sina egna beslut.
  • mme Monique
    Hammerman1 skrev 2008-09-26 11:54:39 följande:
    passionsblomman skrev 2008-09-26 10:19:00 följande:
    Någonstans förstår jag inte hur liberalerna på forumet tänker när de vill ha mer detaljstyrning uppifrån av människors liv. Det känns ju snarare auktoritärt. Visst måste väl ett system där människor är fria att välja det som passar dem bäst vara överlägset ur liberal synvinkel? Det känns också som så att de som vill ha kvar nuvarande system i tråden är de som redan fått barn medan de som vill ha 50/50 inte har barn eller har valt bort den biten ur sina liv. Intressant.
    Se där ja! Äntligen en som slog huvudet på spiken!!
  • mme Monique

men allvarligt.. Om föräldraledigheten ska delas 50/50 så ska väl den iaf betalas eller hur menar du nu? Blir det dyrare om kvinnan är hemma än mannen? Knappast,för i de allra flesta fall så är väl männen berättigade til högre föräldrapeng än kvinnorna i och med att det faktiskt oftast tjänar mer.. i sf skulle det ju bli dyrare om männen är hemma..

Svar på tråden Delad föräldraledighet?!