• Duchess

Delad föräldraledighet?!

Man kan ju bli både sjuk och arbetslös, och då hamnar man på ungefär samma nivåer som om man är föräldraledig.

Barn kostar pengar på alla sätt och vis. Det tror jag inte att någon försöker sticka under stol med. Om de fasta kostnaderna är så höga att man inte har råd med att ena parten blir sjukskriven några månader (eller är föräldraledig) så skulle jag nog rekommendera att man ser över sin ekonomi redan innan det värsta händer (värsta betyder inte att man får barn, utan att man blir sjukskriven eller arbetslös).

JBB skrev 2008-09-25 15:23:46 följande:
    Jag är sedan 2år förälder, och vi har verkligen inte delat lika, jag har fått det mesta av föräldra penning. Varför? min fästman jobbar och jag pluggar, han har större inkomst än jag, så varför skulle han från vår ekonomiska synpunkt stanna hemma 50% av vår gemensamma föräldraledighet. Ifall han stannar hemma får vi i snitt 10000kr. Jobbar han får vi ut omkring 18000 efter skatt. Min fästman älskar våra barn, han är den mest fantastiska pappan man kan tänka sig. Däremot vill han att våra barn ska ha en trygg ekonomisk plan att leva på, vilket vi inte hade om det var jag som drog in ekonomin.Personligen anser jag att det är upp till varje familj att bestämma vem som ska stanna hemma med barnen och vem som ska jobba. Den ekonomiska biten har oftast stor betydelse i vem som stannar hemma. Därför har det ingenting med kärlek att göra.
  • Duchess

Utan att veta mer om just er situation så undrar jag varför det alltid är MÄNNEN som är så oumbärliga på sina jobb att de inte kan ta ut hälften av föräldraledigheten...?

mme Monique skrev 2008-09-25 15:32:30 följande:

Jag har tre barn och skulle aldrig vilja dela 50/50 med min sambo. Jag VILL vara hemma med barnen. För övrigt så är det totalt jäkla omöjligt att han skulle kunna ta 50% av ledigheten, han är lantbrukare och egen sådan,, Då är det inte det lättaste att plötsligt vara pappaledig.
  • Duchess