• Duchess

Delad föräldraledighet?!

Man kan ju bli både sjuk och arbetslös, och då hamnar man på ungefär samma nivåer som om man är föräldraledig.

Barn kostar pengar på alla sätt och vis. Det tror jag inte att någon försöker sticka under stol med. Om de fasta kostnaderna är så höga att man inte har råd med att ena parten blir sjukskriven några månader (eller är föräldraledig) så skulle jag nog rekommendera att man ser över sin ekonomi redan innan det värsta händer (värsta betyder inte att man får barn, utan att man blir sjukskriven eller arbetslös).

JBB skrev 2008-09-25 15:23:46 följande:
    Jag är sedan 2år förälder, och vi har verkligen inte delat lika, jag har fått det mesta av föräldra penning. Varför? min fästman jobbar och jag pluggar, han har större inkomst än jag, så varför skulle han från vår ekonomiska synpunkt stanna hemma 50% av vår gemensamma föräldraledighet. Ifall han stannar hemma får vi i snitt 10000kr. Jobbar han får vi ut omkring 18000 efter skatt. Min fästman älskar våra barn, han är den mest fantastiska pappan man kan tänka sig. Däremot vill han att våra barn ska ha en trygg ekonomisk plan att leva på, vilket vi inte hade om det var jag som drog in ekonomin.Personligen anser jag att det är upp till varje familj att bestämma vem som ska stanna hemma med barnen och vem som ska jobba. Den ekonomiska biten har oftast stor betydelse i vem som stannar hemma. Därför har det ingenting med kärlek att göra.
  • Duchess

Utan att veta mer om just er situation så undrar jag varför det alltid är MÄNNEN som är så oumbärliga på sina jobb att de inte kan ta ut hälften av föräldraledigheten...?

mme Monique skrev 2008-09-25 15:32:30 följande:

Jag har tre barn och skulle aldrig vilja dela 50/50 med min sambo. Jag VILL vara hemma med barnen. För övrigt så är det totalt jäkla omöjligt att han skulle kunna ta 50% av ledigheten, han är lantbrukare och egen sådan,, Då är det inte det lättaste att plötsligt vara pappaledig.
  • Duchess

Jag ifrågasätter inte alls att det ger er bättre ekonomi om du är hemma. Men om barnet är planerat så har man ju minst nio månader på sig att lägga undan extra pengar så att båda har råd att vara hemma med barnet, eller hur?

JBB skrev 2008-09-25 15:36:35 följande:
    Jag håller med dig i att barn kostar pengar och att vad som helst kan hända, men om man ser från våran ekonomiska punkt så är det lättare att spara pengar ifall den som får högst ekonomi vid månadens slut jobbar än om den som får 8000kr mindre. I så fall kan man planera längre fram i framtiden och spara för oväntade utgifter. Samma chans skulle man inte ha om den med minst inkomst jobbar/pluggar om det skiljer sig över 5000kr.
  • Duchess

Kan bara instämma i det du skriver. Det är skrämmande att bara 20% av all ledighet tas ut av männen. Visst var det 2008 senast jag tittade i almanackan?

Sebastiána skrev 2008-09-25 15:39:08 följande:
    Det är lustigt att kvinnor kan välja. De kan säga "men jag VILL vara hemma!". Men mannen då? Är det rätt att bara köra över honom?Att kvinnor ofta är den som har lägre beror bland annat på att det just är kvinnorna som tar ut största delen av föräldraledigheten. Varför ska arbetsgivaren satsa på kvinnan? Hon kommer ju ändå att vara borta en stor del av tiden. Detta drabbar tyvärr även kvinnor som inte har barn - de kan ju plötsligt få för sig att skaffa, eller också kan man inte få mer på grund av att alla barnlediga kvinnor redan säkt lönenivån på arbetsplatsen.De få åren när barnen är små kommer aldrig tillbaka. Varför missunna mannen det? Varför inte planera ekonomin så att man klarar att mannen är hemma? Det betalar sig i längden. mme Monique skrev 2008-09-25 15:32:30 följande:
  • Duchess

Naturligtvis får ni bestämma själva. Det jag (och fler med mig) har åsikter om är huruvida ojämställdhet ska sponsras via föräldraförsäkringen. Du får vara hemma i hur många år du vill, men jag ska inte behöva betala för det.

MissieA skrev 2008-09-25 15:47:06 följande:
    Asså jag ska försöka förklara igen! Är det inte varje familjs rätt att bestämma om den egna familjen och ens egna barn??Jag vill inte att någon annan ska bestämma hur mycket jag respektive min m2b ska vara hemma och därför blandar jag inte heller mig i andras liv. Ska vi börja ha lagar om sådana saker nu också och bestämma åt varandra???
  • Duchess

Jag har en kollega som inte alls trivdes med att vara föräldraledig. Hon var ändå hemma i några månader innan hennes man tog över. Det gick utmärkt, och hon är glad att hon var hemma 1/3 av tiden.

Personligen är tycker jag att det Isländska systemet vore en bra början. Där har mannen 1/3, kvinnan 1/3 och 1/3 får disponeras valfritt.

JBB skrev 2008-09-25 15:56:00 följande:
    Men om man inte vill vara hemma då? Om den andra föräldern vill jobba? Då måste man ju kunna ge sin del av föräldrapenningen till sin käresta, barnen hinner man se varje dag, man kanske missar något av dom små undren som händer för varje dag. Men då är det ju upp till var och en?
  • Duchess

Men återigen: ingen hindrar er familj från att bestämma vem som ska vara hemma. Det är de statliga bidragen som inte bör sponsra er eventuella ojämställdhet, enligt min åsikt.

MissieA skrev 2008-09-25 15:57:25 följande:
    Det är din åsikt!! Min åsikt är att man inte kan ta ett så stort beslut när alla familjer är så olika!! Det som är bäst för din eller min familj är kanske inte bäst för någon annan familj.
  • Duchess

Ja, jag tycker att dagens föräldraförsäkring sponsrar ojämställdhet. Hur vill du annars förklara att bara 20% av all ledighet tas ut av män?

Jag säger inte att ekonomi är ointressant. Men om en familj inte klarar av att låta mannen vara hemma med barnen under 6 månader för att man då inte klarar sig ekonomiskt - hur tänker man sig då att det ska funka om mannen blir sjukskriven eller arbetslös?

MissieA skrev 2008-09-25 16:02:15 följande:
    Ojämställdhet?? Visst i vissa fall handlar det säkert om det, men i andra så tror jag att ekonomin har stor del och att många familjer bara försöker klara sig ekonomiskt. Visst man kan spara under 9 månader men det är långt ifrån alla som kan spara fler tusenlappar under så kort tid.
  • Duchess

Nej, en tredjedel är bunden till mannen och en tredjedel till kvinnan. (Jag är osäker på hur det ser ut i de fall där det inte finns någon pappa med i bilden, men det kan jag försöka ta reda på).

Om ena föräldern inte vill vara hemma någon tid alls så skulle det ju här i Sverige ändå innebära att den andra föräldern kan vara hemma i ett år. Det är en VÄLDIGT lång tid jämfört med de flesta andra länder.

Och återigen, visst får varje familj bestämma själv. Men staten ska inte sponsra ojämställdhet.

JBB skrev 2008-09-25 16:05:33 följande:
    Kan mannen ge kvinnan sin föräldra pennings del i Island?Man är ju ändå två att skaffa ett barn, och två som är ansvariga för hur dom vill lägga upp föräldrapenningen? Om det ena inte vill, ska någon då kunna tvinga h*n för att vara hemma? Eller ska varje familj kunna ta sina egna beslut, för deras familjs bästa?
  • Duchess

Staten ska naturligtvis ta sitt ansvar när det gäller löneskillnader. Men staten är ju inte den enda arbetsgivaren i landet, och kan inte styra över löneutvecklingen inom den privata sektorn.

Jag har aldrig sagt att man ska acceptera ogrundade löneskillnader. Det är dock inget skäl till att inte dela på föräldraförsäkringen.

MissieA skrev 2008-09-25 16:12:38 följande:
    Men varför sponsrar staten ojämställdhet när det gäller löner då? Så det kan vi acceptera men inte viktigare saker som gäller våra barn?
  • Duchess

Ja, så har jag förstått de isländska bestämmelserna. Jag ska fråga min man senare ikväll om det stämmer -han har bott på Island.

Jag tycker att 1/3 (minst) av den bidragsberättigade föräldraledigheten ska vara bunden till respektive förälder. Varför tycker du att det är bra om en förälder kan ta i princip hela ledigheten?

JBB skrev 2008-09-25 16:16:17 följande:
    I Island måste mannen vara hemma 1/3 av föräldrapenningen utan att ge något till kvinnan?Som det är i Sverige nu så får mannen 50% och kvinnan 50%, om någon av föräldrarna inte vill vara hemma mer än 10 dagar tex kan denna då lägga ut på den andra föräldern. Detta tycker jag är jätte bra, eftersom den andra föräldern i så fall kan vara hemma längre.
  • Duchess

Men jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara bra att en förälder tar hela ledigheten? I dagens läge är det ju mammorna som tar 80% av all ledighet. Tycker du verkligen att det är bra? Gynnar det barnen?

JBB skrev 2008-09-25 16:24:55 följande:
    Jag tycker att lösningen som Sverige har är bra eftersom båda föräldrarna kan bestämma vem som ska vara hemma, om den ena vill ha kortare än den andra. Är det ju jätte bra att kunna föra över resterande dagar på sin partner istället för att barnet går på dagis och man förlorar hela sin föräldra penning pga att den ena jobbar och den andra inte får ta över dagarna. Varje familj ska kunna ha rätt att bestämma hur det är lättast för dom, om min fästman vill vara hemma, talar han om det för mig, och lika väl skulle jag säga till honom om ja ville jobba/plugga. Men eftersom jag trivs på mitt 24/7 arbete hemma och han på sitt 10timmars arbetsplats på jobbet, så ser jag ingen anledning för våran del att byta.
  • Duchess

Ja, visst finns det föräldrar som inte vill vara hemma med sina barn. Jag vågar mig på att gissa att dessa föräldrar till största delen är män.

Jag vill att nästa generation ska växa upp i ett samhälle där våra döttrar inte får lägre lön och diskrimineras på arbetsmarknaden. Det motverkas bäst genom att våra barns föräldrar faktiskt går före med gott exempel. Om pappor tar ut halva ledigheten så blir inte företagare mer rädda för att anställda kvinnor i fertil ålder jämfört med män i fertil ålder.

Det jag gör som enskild människa påverkar min omgivning. Jag är inte alls perfekt på nåt vis, men jag försöker leva på ett sätt som gör världen bättre. Det kan handla om allt från att köpa rättvisemärkta och miljövänliga produkter till att stödja seriösa välgörenhetsorganisationer eller engagera mig politiskt. Det ena utesluter inte det andra, för jag tror att allt hänger ihop.

JBB skrev 2008-09-25 16:35:47 följande:
    Det finns familjer där mamman inte vill stanna hemma, det finns familjer där pappan inte vill stanna hemma och det finns ytterligare en familj där båda stannar hemma. Från barnens synpunkt tror jag inte att det spelar någon roll. Det är ju ändå föräldrarna och inte barnen som bestämmer vem som ska stanna hemma. Barnen trivs så länge dom har trygghet. Det spelar ingen roll om det bara är mamman som tar hand om dom på dagarna, om det är pappan, eller om det är pappan ibland och mamman ibland.
  • Duchess

En kollega till mig jobbar 80%, och hennes man gör detsamma. Han jobbar dessutom en del under helgen, så barnen har inte så mycket tid på dagis. Det funkar utmärkt för dem!

Hope2008 skrev 2008-09-25 16:27:27 följande:
    Ett alternativ är ju att man är hemma på halvtid båda två. På så sätt är man ju inte helt borta från respektive arbetsplats samtidigt som man delar lika på föräldraledigheten.Konstigt nog verkar alla diskussioner handla om att antingen mamman eller pappan måste vara hemma på 100%.En kompis till mig är egen företagare (hantverkare) och han och hans tjej gjorde så. Hon har ett välbetalt jobb där hon gör karriär och han hade svårt för att vara hemma helt och hållet eftersom han då riskerade att tappa många kundkontakter. De var båda hemma på 50%. Hon kom inte "efter" på jobbet och han behöll i alla fall de flesta av sina kunder. En bra lösning tycker jag!Så nog går det att lösa om båda vill och om man värnar om barnens rätt att spendera mycket tid med BÅDA sina föräldrar.
  • Duchess

Jag har inte sett någon här som vill förbjuda människor att bestämma själva över sina liv. Däremot är vi många som är intresserade av hur de ekonomiska styrmedlen används för att påverka samhället i stort.

Vill du vara hemma med dina barn i flera år får du naturligtvis vara det. Men ska jag betala för det? Det är kärnfrågan.

Hammerman1 skrev 2008-09-26 11:54:39 följande:
    passionsblomman skrev 2008-09-26 10:19:00 följande:
    Någonstans förstår jag inte hur liberalerna på forumet tänker när de vill ha mer detaljstyrning uppifrån av människors liv. Det känns ju snarare auktoritärt. Visst måste väl ett system där människor är fria att välja det som passar dem bäst vara överlägset ur liberal synvinkel? Det känns också som så att de som vill ha kvar nuvarande system i tråden är de som redan fått barn medan de som vill ha 50/50 inte har barn eller har valt bort den biten ur sina liv. Intressant.
  • Duchess

Jag tror inte att 50-50 är möjligt i dagens läge. Vi har inte kommit så långt ännu som samhälle. Men 33-33-33, dvs den isländska modellen, tycker jag är fullt rimlig.

Även om pappan bara tar ut sina 10 dagar och mamman sedan tar 33+33 så bör mamman kunna vara hemma ett år, om vi utgår från hur det ser ut idag. Ett år är sannerlige inte lite om man jämför med andra länders föräldraförsäkringar.

För övrigt betalar jag gärna några extra skattekronor om de används till att täcka kostnaderna för att fler pappor är hemma med barnen!

mme Monique skrev 2008-09-26 12:14:26 följande:

men allvarligt.. Om föräldraledigheten ska delas 50/50 så ska väl den iaf betalas eller hur menar du nu? Blir det dyrare om kvinnan är hemma än mannen? Knappast,för i de allra flesta fall så är väl männen berättigade til högre föräldrapeng än kvinnorna i och med att det faktiskt oftast tjänar mer.. i sf skulle det ju bli dyrare om männen är hemma..
  • Duchess

Klart man vill ha en högstatusman! Det är därför jag gifte mig med en lastbilschaufför

didis skrev 2008-09-28 11:56:30 följande:
    Jo för det enda vi kvinnor vill ha ut av livet är barn med en högstatusman. Reproduktion är det enda vi är intresserade av.Romantik, kärlek och sådant tjaft är för karlar...
  • Duchess

Staten måste inte alls bestämma hur länge ni är hemma. Däremot bestämmer staten hur man fördelar skattemedlen. Vi är många som inte tycker att det är rimligt att föräldraförsäkringen ska delas på ett annat sätt än idag. Själv förespråkar jag 1/3 till mamman, 1/3 till pappan och 1/3 valfritt.

Bubblig skrev 2008-09-28 15:29:20 följande:
    varför måste staten bestämma hur vi ska fördela tiden? jag och min sambo har valt att inte ta ut full ersättning utan vara hemma totalt 1,5 år; av dem är jag hemma 1 år - eftersom det är bra för barnet om det kan ammas så länge som möjligt - och sambon hemma ett halvår.. Skulle då staten bestämma att jag inte får vara hemma så länge?
  • Duchess

Hur tänker ni er då att ni skulle klara er om din man blir sjukskriven eller arbetslös?

HåKa skrev 2008-10-02 14:21:10 följande:
    I mitt fall kommer det vara självklart när vi får barn att jag är hemma mestadels av tiden och min m2b en kortare tid. Detta för att han (11 år äldre än mig) tjänar betydligt mer än och den ekonomiska bördan skulle bli allt för stor för oss att bära.
  • Duchess

Japp, det är islandsmodellen. Visst tycker jag att 50-50 vore idealiskt, men islandsmodellen tror jag är realistisk. Vår föräldraledighet är dessutom så lång att även om alla dagar inte tas ut så kan en förälder vara hemma rätt länge.

gottelina skrev 2008-10-03 19:49:43 följande:
    Är det det som kallas Islandsmodellen? Tycker det låter helt rimligt. Har personligen lite svårt att andra ska styra över mig och bestämma hur jag ska göra men detta förslag skulle funka utmärkt för mig. Det är dessutom högst troligt att jag och makjen delar 50-50 när den dagen kommer men det gör vi för att det passar oss. Blir gärna lite tjurskallig om jag inte får bestämma själv.
Svar på tråden Delad föräldraledighet?!