• chamor

Delad föräldraledighet?!

Tooticki skrev 2008-09-26 10:01:16 följande:
    Det spelar ingen roll hur mycket man tycker att man gör som man VILL och det viktigaste är att man inom paret är ÖVERENS.
    Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker INTE att automatiskt föräldraledigheten ska delas, egentligen tycker jag att BÅDA föräldrarna borde få vara hemma men tillbaka till verkligheten är det få förunnat och oftast ekonomiskt ohållbart. Alla vet att det "tas för givet" att mamman är hemma mest med barnet, vilket kan vara förståeligt om hon tjänar mindre (en annan tråd), men oftast vill nog mamman det mer än pappan. Vissa jobb är lättare att ersätta (inga könsroller här) men det kanske är lättare att ersätta en någon som jobbar, t.ex. i vården än en person som har specialkunskaper på en avdelning eller någon som har eget företag. (Tänk inte könsroller i föreslagna yrken nu tack!). Den som har lättast att komma ifrån eller den som mest vill vara hemma borde ju få det, oavsett om man är kvinna eller man. Sen finns de ju människor som prioriterar sina jobb högre än sina barn uppenbarligen och inte tar ut någon föräldraledighet knappt alls... Vilket jag inte kan förstå..

Den dagen det är vår tur kommer troligvis min man vara hemmapappa och jag plugga - det kommer säkert bli tungt på många sätt men främst ekonomiskt. MEN det viktigaste för oss är välmående familj och där är pappan aktiv (på eget initiativ och är inte av samhället och jämställdheten tvingad att vara hemma "mot sin vilja").
  • chamor

Det verkar som mammor generellt känner ett större "ansvar" för SITT barn som HON har burit som HON har fött att hon känner att HON måste vara hemma... Vissa kvinnor "glömmer" ju nästan bort karlarna när de får barn...

Sedan är det ju faktiskt så att fler mammor som är hemma och tanken lockar nog många med mammaträffar, mammapromenader m.m. Skulle utbudet för "hemmapappor" vara större kanske tanken skulle locka dem mer också?

Pappan vill säkert också vara hemma men kvinnor är ju generellt duktiga på att få sin vilja igenom så VILL hon verkligen vara hemma så ger sig nog de flesta karlar även om de också hade kunnat tänka sig vara hemma..

• chamor
    Hammerman1 skrev 2008-09-26 13:21:11 följande:
    J D skrev 2008-09-26 13:14:57 följande:
    Och om världen historiskt sett styrts av kvinnor hade vi levt i ett harmoniskt utopia utan krig och brottslighet antar jag. Hahahahaha! Är du verkligen så naiv att du tror att vi hade haft färre krig ifall presidenter och generaler varit kvinnor? Makt korrumperar, inte kön. .
    Bra sagt!
  • chamor
    feministbrud skrev 2008-09-26 13:28:09 följande:
    Förutom Hedebris i denna debatt har jag aldrig hört om män som vill vara hemma längre. Varför är det så? Var finns alla män som vill slåss för sin föräldraledighet? (Jag har en hemma och det är jag glad för!)
    Är ju inte direkt överdrivet många män som surfar på BT för övrigt så de kanske är delvis svaret på din fråga
  • chamor
    feministbrud skrev 2008-09-26 14:49:03 följande:
    Jag tänkte nu inte på BT enbart. Jag har diskuterat denna fråga många gånger med många olika människor och motståndet kommer i princip allid från de som vill att kvinnan ska vara hemma för att det just passar dem (det är precis som med brudöverlämningen där det aldrig förekommer att mannen vill gå in med sin mamma eller att ens bruden vill göra det).
    Förstod vad du menade men samtidigt kunde frågan tolkas BT-fokuserad vilket jag tyckte var lite roligt
Svar på tråden Delad föräldraledighet?!