Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Delad föräldraledighet?!

Och MINA pengar. Jag vill inte sponsra ojämställdhet och tycker därför att föräldrapennignen ska delas lika. Sedan kan ni göra precis som ni vill.

Dessutom är jag liberal och tycker att alla försäkringar ska vara individuella. Och det är inte barnet som är individen i detta fall för fp grundar sig på föräldrarnas inkomst.

Hedebris skrev 2008-09-25 16:50:28 följande:
    vi får inget av staten...staten får av oss, staten fördelar VÅRA pengar.min sambofår totalt i fp vad han betalar i skatt på ettår...dettainnebär att han genom att jobba 2007 betalde sin egen ledighet 2008
  • feministbrud

???

Ni använder MINA skatterpengar, inte bara era. Alltså kan ajg inte göra vad jag vill med dom pengarna. Det är just det som är tjusningen med skatt. Att alla betalar till alla. Annars skulle vi inte betala skatt och på så sätt få göra som man vill med våra pengar...

Hedebris skrev 2008-09-25 17:01:04 följande:
    vad bra. då kan du använda dina skattepengarpå ditt sätt...min man trivs jättebra hemma, jag trivs jattebra att komma ifrån några timmar.. då har jag mer energi när jag väl kommer hem
  • feministbrud

Aleta, regeringen har med folkpartiet som pådrivare drivit igenom skattelättnad för de som delar föräldraledigheten rakt av. De som delar mest lika får tillbaka mest pengar!
    Folkpartiet ville även ge skattelättnader till företagen, men det har ännu inte blivit verklighet. Så nu vet du vilket parti du ska kontakta

Vi har en ganska stor och gapig minoritet i partiet som förespråkar 50/50, som nu har blivit lite mer taktiska och förespråkar den isländska modellen.

Aleta skrev 2008-09-26 08:38:06 följande:
    Jag tänker amma så länge barnet vill ha och det funkar. Det är det bästa i världen för barnet. Tänk om alla stackars mammor i Kina hade ammat istället för att köpa förgiftad bröstmjölksersättning!Du har alldeles rätt i att när det gäller barn så finns det många åsikter...de som är mest extrema har ofta inte barn själva har jag märkt. (Min brorsa var helt rabiat mot mina andra syskon innan han fick egna t ex.)Nä, nu har jag sovit på saken och tycker att man skulle införa ett bonussystem för att öka jämnställdheten istället. Det får gärna komma från arbetsgivarna så att de är med i processen.Staten ger skattelättnader till företag där kvinnor och män tar ut lika lång ledighet. DET tror jag skulle ta skruv!Dessutom skulle det bli lättare för männen att ta ledigt eftersom företaget skulle tjäna på det. Chefen skulle tycka "bra" istället för "kan inte hans fru vara hemma".Vilket parti är det som driver 50/50-frågan mest? Jag tror jag ska kontakta dem med mitt förslag.
  • feministbrud

Jag förstår att ni har löst det på det sättet och självklart är det svårare att vara emot något som går emot normen, men tyvärr ser det inte ut som i ert fall så ofta. Jag tycker att det är relevant att duskutera vad vi gör med våra gemensamma skttepengar och jag anser att alla försäkringar ska vara individuella och det har med min liberala grundsyn att göra.

Hedebris skrev 2008-09-25 17:01:04 följande:
    vad bra. då kan du använda dina skattepengarpå ditt sätt...min man trivs jättebra hemma, jag trivs jattebra att komma ifrån några timmar.. då har jag mer energi när jag väl kommer hem
  • feministbrud

Jag tror att det är sant att mamman ofta vill mer än pappan och att kvinnor till stor del styr över föräldraledigheten för att de så gärna vill. Men ska vi ta hänsyn till det i lagstiftningen? Det tycker inte jag. Dessutom undrar jag varför kvinnor vill mer än män. Beror det på våra hormoner, eller helt enkelt på att vi är uppfostrade att vilja det?

Jag frågade varför mina föräldrar inte delade föräldraledigheten när min mamma idag anser att det ska lagstiftas 50/50. Hon svarade att det var för att hon hade så tråkigt jobb. Både hon och pappa ångrar det idag, men det var en annan tid då.

Tooticki skrev 2008-09-26 10:28:25 följande:
    Jag förstår inte den generaliseringen?
  • feministbrud
    Tooticki skrev 2008-09-26 10:48:02 följande:
    Jag tror att det till 100% handlar om vårt sociala arv! Jag tycker dessutom att kvinnor som VILL vara hemma och därför kör över sin man mer eller mindre gör sig själva, männen, barnen och vår strävan efter jämställdhet en stor otjänst!
    Jag tror och håller med dig till 100%! Som vanligt
  • feministbrud
    Hammerman1 skrev 2008-09-26 11:54:39 följande:
    passionsblomman skrev 2008-09-26 10:19:00 följande:
    Någonstans förstår jag inte hur liberalerna på forumet tänker när de vill ha mer detaljstyrning uppifrån av människors liv. Det känns ju snarare auktoritärt. Visst måste väl ett system där människor är fria att välja det som passar dem bäst vara överlägset ur liberal synvinkel? Det känns också som så att de som vill ha kvar nuvarande system i tråden är de som redan fått barn medan de som vill ha 50/50 inte har barn eller har valt bort den biten ur sina liv. Intressant.
    Men hur man än vrider och vänder på det så finns det en gräns för valfriheten. Total valfrihet är bra, men inte om andra ska betala för den. Jag är för att alla ska få göra som de vill, men hur våra skattemedel ska fördelas måste vi besluta om gemensamt. Alternativet är att ingen betalar skatt och alla står för sina egna kostander och det tycker vi nog alla är ganska orättvist eftersom det blir fruktansvärt dyrt för den som får cancer tex. Hur man än fördelar skattemedel så blir det pekpinnar från staten, eller prioriteringar om man väljer ett annat ord. Jag tycker att det är fullt rimligt att säga att alla försäkringar är indviduella och ej överlåtelsebara (alla håller nog med om att ingen ska få lämna över sin a-kassa till sin partener hur smidigt det än skulle vara för just den familjen). Du har fortfarande valfrihet att göra som du vill, men alla dina val finansieras inte av det offentliga.
  • feministbrud

Förutom Hedebris i denna debatt har jag aldrig hört om män som vill vara hemma längre. Varför är det så? Var finns alla män som vill slåss för sin föräldraledighet? (Jag har en hemma och det är jag glad för!)

• feministbrud

Jag tänkte nu inte på BT enbart. Jag har diskuterat denna fråga många gånger med många olika människor och motståndet kommer i princip allid från de som vill att kvinnan ska vara hemma för att det just passar dem (det är precis som med brudöverlämningen där det aldrig förekommer att mannen vill gå in med sin mamma eller att ens bruden vill göra det).

chamor skrev 2008-09-26 13:57:02 följande:
    Är ju inte direkt överdrivet många män som surfar på BT för övrigt så de kanske är delvis svaret på din fråga
  • feministbrud

Det är ju det som är själv knäckfrågan, att du är hemma för skattemedel. Jag tycker inte att staten ska subventionera ojämställdhet. Sedan får ni så klart göra precis som ni vill.

a wife to be skrev 2008-09-26 14:56:22 följande:

Har inte orkat läsa alla svar, men undrar ju då genast har TS barn själv? Det är väl ändå upp till varje enskild familj att själva bestämma hur man vill göra eller? Vi är väl vuxna människor som vill forma vårt liv med våra barn efter dom förutsättningar vi har, och för oss har det funkat hur bäst att jag varit hemma större delen.
  • feministbrud

Jätttebra skrivet! Nu håller ju inte vi med varandra i sakfrågan, men jag håller definitivt med dig om att kvinnor inte ska TA sig rätten att vara hemma. Varför räknas alltid kvinnans vilja i detta fall och var finns alla män som inte vill acceptera det? Min man sa skämstsamt till mig att han aldrig skulle låta mig beröva honom rätten att vra med sitt barn. Jag kommer naturligtvis inte göra det om vi får barn.

Hedebris skrev 2008-10-07 14:20:40 följande:
    min man är hemma i 12 månader... möjligheten finns om inte alla kvinnor beter sig som diktatorer och säger: men jag VILL vara hemme med barnen. det är min rättighet... bla bla... vet många vänner som inte låter sina män vara hemma... säger till mig som inte är hemma att jag är dum i huvudet som går miste om det och låter pappan vara hemma.... hrm
  • feministbrud
    Sebastiána skrev 2008-10-08 10:23:33 följande:
    Det är helt rätt att det som står på pappret inte alltid visar verkligheten. En vänninna till mig har en son som nu är 1 1/2 år. Jag frågade henne om pappan skulle vara hemma och visst skulle han det. Han var nog hemma 5 månader... Men barnet passades då av hennes mamma eftersom han passade på att renovera huset. Det var därför han tagit ledigt! Det är ju också många pappor som känner extra stort behov av att komma nära sina barn just under fotbolls VM och OS... [ironi]
    Detta skulle jag ALDRIG tillåta. Under OS och VM är det JAG som ska vara hemma om jag så måste slåss om saken
Svar på tråden Delad föräldraledighet?!