Hammerman1 skrev 2008-09-26 11:54:39 följande:
passionsblomman skrev 2008-09-26 10:19:00 följande:
Någonstans förstår jag inte hur liberalerna på forumet tänker när de vill ha mer detaljstyrning uppifrån av människors liv. Det känns ju snarare auktoritärt. Visst måste väl ett system där människor är fria att välja det som passar dem bäst vara överlägset ur liberal synvinkel? Det känns också som så att de som vill ha kvar nuvarande system i tråden är de som redan fått barn medan de som vill ha 50/50 inte har barn eller har valt bort den biten ur sina liv. Intressant.
Men hur man än vrider och vänder på det så finns det en gräns för valfriheten. Total valfrihet är bra, men inte om andra ska betala för den. Jag är för att alla ska få göra som de vill, men hur våra skattemedel ska fördelas måste vi besluta om gemensamt. Alternativet är att ingen betalar skatt och alla står för sina egna kostander och det tycker vi nog alla är ganska orättvist eftersom det blir fruktansvärt dyrt för den som får cancer tex. Hur man än fördelar skattemedel så blir det pekpinnar från staten, eller prioriteringar om man väljer ett annat ord. Jag tycker att det är fullt rimligt att säga att alla försäkringar är indviduella och ej överlåtelsebara (alla håller nog med om att ingen ska få lämna över sin a-kassa till sin partener hur smidigt det än skulle vara för just den familjen). Du har fortfarande valfrihet att göra som du vill, men alla dina val finansieras inte av det offentliga.