• Aleta

Delad föräldraledighet?!

Aurelia skrev 2008-09-25 21:51:08 följande:
    Hur lång är föräldraledighten i Sverige? Hur många månader?
    Tills barnet är ett och ett halvt år har man rätt att vara föräldraledig från sitt jobb. Under denna tid måste man inte ta ut några föräldradagar alls utan kan leva på sparade pengar.

Efter ett och ett halvt år så får man ta ut föräldraledighet ENDAST om man också tar ut föräldrapengar från försäkringskassan.

Fram tills barnet är 8 år kan man ta ut föräldrapenningsdagar, har man inte tagit ut alla då så försvinner de.

Med andra ord så får man vara hemma ett och ett halvt år + så många dagar som föräldrapenningen räcker vilket jag tror är ett och ett halvt år till.

(Sedan påverkas förstås SGI negativt om man gör så, det är ett styrmedel för att inte folk ska stanna hemma så länge, men man FÅR.)
  • Aleta

Hur länge är det i t ex USA (många vill ju gärna ta efter amerikanska seder och bruk)? 10 dagar? Totalt?

• Aleta

Aurelia: Det är väldigt olika, men jag tror att de flesta inte behöver så länge som 8 månader på sig för att återhämta sig.
    Sedan ammar man olika länge. Jag fortsatte att amma morgon och kväll även sedan jag hade börjat jobba igen. Hon var drygt två år när jag slutade, eller rättare sagt, när hon slutade med bröstmjölk av sig själv.

Passionsblomman: Snälla, kan du inte dela upp dina texter i stycken med lite luft emellan, det är så svårt att läsa långa sammanhängande texter.

Det isländska förslaget lät väl ganska bra med en tredjedel var och en tredjedel att fördela som man vill.
    50/50 kan nog bli för strikt. Jag tror att det kan bli så att mamman då tar sin halva i början och de män som idag inte tar ut kommer att spara sina dagar och ta ut lite då och då tills barnet blir åtta år och mer göra det för sin egen skull för att få lite extra ledigt tyvärr.

• Aleta

Det finns företag som ger en extra bonus i lön om pappan stannar hemma med barnet oavsett om det är pappan eller mamman som är anställd på där!

Detta är ställen som vill normalisera att pappan är hemma lika länge. Staten skulle kunna ge skattelättnader till sådana bidrag istället eller göra dem avdragsgilla för företaget. DET vore väl bra?!

Morötter är ett väldigt bra styrmedel tycker jag. Hellre det än piskan...

Passionsblomman, ditt inlägg var förresten väldigt bra. Det behöver ju faktiskt inte vara antalet dagar man tagit ut som visar hur många dagar man varit hemma!
    Jag har t ex tagit ut färre dagar än min man, men jag var hemma lite längre än han.

• Aleta
    passionsblomman skrev 2008-09-25 23:36:45 följande:
    Ska absolut tänka på det och försöka skärpa mig. Glömmer också att kolla igenom innan jag postar så det är en hel del felskrivningar ser jag...Typiskt mig, mycket som vill sägas och en massa engagemang...Jag ammade också jättelänge förresten och det törs man ju knappt medge eftersom det tydligen av vissa anses onormalt att amma längre än 6 mån. En mamma jag känner fick av en vän höra att hon var pervers när hon inte slutat amma sin 1-åring. Hon kommer från ett latinamerikanskt land där det inte alls är Svenska modellen 6 mån som är norm. Den här tjejen blev såklart skitledsen, helt i onödan.Jag har så himla svårt för när man ska försöka trycka in olika individer i små trånga ramar som vi sällan passar i.Skrämmande nog är det extra tydligt just när det gäller barn och familj att det uppenbarligen är helt fritt fram att dyvla på andra vilka okänsligheter som helst. Antingen det gäller när och hur många barn man ska "skaffa" till hur de eventuella barnen ska fostras.ja, nu blev det långt igen...
    Jag tänker amma så länge barnet vill ha och det funkar. Det är det bästa i världen för barnet. Tänk om alla stackars mammor i Kina hade ammat istället för att köpa förgiftad bröstmjölksersättning!

Du har alldeles rätt i att när det gäller barn så finns det många åsikter...de som är mest extrema har ofta inte barn själva har jag märkt. (Min brorsa var helt rabiat mot mina andra syskon innan han fick egna t ex.)

Nä, nu har jag sovit på saken och tycker att man skulle införa ett bonussystem för att öka jämnställdheten istället. Det får gärna komma från arbetsgivarna så att de är med i processen.
    Staten ger skattelättnader till företag där kvinnor och män tar ut lika lång ledighet. DET tror jag skulle ta skruv!
    Dessutom skulle det bli lättare för männen att ta ledigt eftersom företaget skulle tjäna på det. Chefen skulle tycka "bra" istället för "kan inte hans fru vara hemma".

Vilket parti är det som driver 50/50-frågan mest? Jag tror jag ska kontakta dem med mitt förslag.
  • Aleta

Min man vill definitvt ha hälften av dagarna (minst...)!

• Aleta
    Bubblig skrev 2008-09-30 15:41:49 följande:
    .. uttryckte mig luddig ser jag !!Menade att vi har mkt allergier i min och sambons släkt, och läkarna rekommenderar då att man helammar i åtminstone ett halvår och sedan fortsätter amma tills barnet är åtminstone ett år. Om det kommer en regel som säger att man MÅSTE fördela föräldraledigheten 50-50 så är ju inte detta möjligt! Jag tycker definitivt att det är viktigt att även pappan är hemma, missförstå mig inte, men ibland finns det andra saker (som är i barnets intresse!) som gör att det är en urdum idé att styra upp detta med regler! Förslaget om 1/3 till mamman, 1/3 till pappan och 1/3 valfritt låter i så fall betydligt bättre, tycker jag!
    Jag ammade mitt första barn i två år. Jag slutade inte för att jag började jobba utan hon fick lite morgon och kväll. (Vi har också allergier.) Man måste alltså inte sluta amma för att man börjar jobba om man inte vill.
    Om man kan amma så rekommenderas ju helamning i 6 månader, så där går ju en tredjedel av tiden redan där.
  • Aleta

Nu kom jag på det mest jämlika föräldradelandet som jag vet om!
    Ett par som jag känner delade dagarna 50/50 redan från början.
    Båda jobbade alltså halvtid och var hemma halvtid hela föräldraledigheten! Där kan vi snacka jämställt.
    Hon fick förstås pumpa ut lite mjölk så att det fanns när hon var på jobbet, det slapp ju han fast å andra sidan så var han tvungen att värma mjölken och diska nappflaskor så det jämnade nog ut sig.

Det kanske är en framtida populär modell?

• Aleta

Hur ska man göra om den ena föräldern inte kan vara hemma ensam med barnen pga medicinska problem?
    Ska dessa olyckligt lottade familjer dessutom bara få en halv föräldrapenning och barnen måste in jättetidigt på dagis?

Även om det är jättebra att sträva mot jämställdhet så tycker jag att man ska tänka på att inte köra över folk som redan har det svårt.

Om det är ett samkönat föräldrapar då? Två mammor eller två pappor?

• Aleta
    passionsblomman skrev 2008-10-07 16:31:46 följande:
    Jag känner flera sådana killar. Min man anpassade istället hela sin jobbsituation(tog nattjobb) så att vi kunde tillbringa maximal tid hemma med barnet båda två. Han har på pappret inte tagit så många dagar som en intresserad och ansvarsfull pappa enligt vissa borde. men ingen statistik visar hur otroligt mycket han faktiskt varit och är med sonen. Tillexempel har han ensam skött varenda hämtning och lämning på Dagis i alla år, eftersom mina tider varit så konstiga. Det är bara en av de detaljer som spelar roll i hur bra koll man får. Personalen har ju fått ta allt med honom.Tycker inte vi har utnyttjat samhället på något som helst vis bara för att mitt namn står på föräldradagarna.
    Det där är så sant, alla har inte 8 till 5 jobb och då kan statistiken bli missvisande.
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2008-10-08 18:38:29 följande:
    Då är det väl ett utmärkt förslag som jag hörde på Tv att Miljöpartiet lade fram: att man ska kunna ta ut ledighet SAMTIDIGT om man vill... Kan aldrig skada om barnet lär sig hur en äkta hejjaklack ska låta!
    Samtidigt vore ju helt underbart!
Svar på tråden Delad föräldraledighet?!