passionsblomman skrev 2008-09-25 23:36:45 följande:
Ska absolut tänka på det och försöka skärpa mig. Glömmer också att kolla igenom innan jag postar så det är en hel del felskrivningar ser jag...Typiskt mig, mycket som vill sägas och en massa engagemang...Jag ammade också jättelänge förresten och det törs man ju knappt medge eftersom det tydligen av vissa anses onormalt att amma längre än 6 mån. En mamma jag känner fick av en vän höra att hon var pervers när hon inte slutat amma sin 1-åring. Hon kommer från ett latinamerikanskt land där det inte alls är Svenska modellen 6 mån som är norm. Den här tjejen blev såklart skitledsen, helt i onödan.Jag har så himla svårt för när man ska försöka trycka in olika individer i små trånga ramar som vi sällan passar i.Skrämmande nog är det extra tydligt just när det gäller barn och familj att det uppenbarligen är helt fritt fram att dyvla på andra vilka okänsligheter som helst. Antingen det gäller när och hur många barn man ska "skaffa" till hur de eventuella barnen ska fostras.ja, nu blev det långt igen...
Jag tänker amma så länge barnet vill ha och det funkar. Det är det bästa i världen för barnet. Tänk om alla stackars mammor i Kina hade ammat istället för att köpa förgiftad bröstmjölksersättning!
Du har alldeles rätt i att när det gäller barn så finns det många åsikter...de som är mest extrema har ofta inte barn själva har jag märkt. (Min brorsa var helt rabiat mot mina andra syskon innan han fick egna t ex.)
Nä, nu har jag sovit på saken och tycker att man skulle införa ett bonussystem för att öka jämnställdheten istället. Det får gärna komma från arbetsgivarna så att de är med i processen.
Staten ger skattelättnader till företag där kvinnor och män tar ut lika lång ledighet. DET tror jag skulle ta skruv!
Dessutom skulle det bli lättare för männen att ta ledigt eftersom företaget skulle tjäna på det. Chefen skulle tycka "bra" istället för "kan inte hans fru vara hemma".
Vilket parti är det som driver 50/50-frågan mest? Jag tror jag ska kontakta dem med mitt förslag.