• älskarlivet

Hur väljer man tärna?

Jag har flera olika alternativ till tärna, men vill bara ha en..

Den jag funderar på är en kompis jag känt i några år och som jag kommit nära de två senaste åren eller något. Hon är väldigt engagerad redan nu, i vår planering etc och tycker det är roligt att höra mig berätta och så.

De andra är också kompisar, men någon är förlovade och då tycker jag de går bort, och ja, de andra känns inte på samma sätt även om de också är bra kompisar..

Hur tänkte ni?

• Svar på tråden Hur väljer man tärna?
  • september2009bröllop

jag visste inte vilken av mina nära vänner jag skulle välja.. har de möjliga.. jag har tre systerdöttrar men vill bara ha en tärna.. valet va inte lätt men nu ska jag fråga min ena systerdotter om hon vill vara det och sen ska jag försöka involvera de andra två på nått sett. den ena är exempelvis väldigt musikalisk så ska be henne sjunga nått under vigseln.. tror de jag kommit fram till varit de bästa iaf.. man vill ju inte att nån ska känna sig bortvald på nått sätt

• september2009bröllop

får bara hoppas att mina två systrar inte tar åt sig för jag inte valde dem.. jag har ju trots allt involverat deras barn i stället..

• älskarlivet

Min systerdotter ska troligen vara brudnäbb, och mina systrar är inte aktuella som tärnor.. Men ev ska mina systrar sjunga.. Eller så frågar jag mina kompisar om det, ifall mina systrar inte vill (de brukar inte gilla det jag gillar)..

• september2009bröllop

varför väljer du inte bara vännen som verkar så engagerad? finns det risk att hon kommer försöka bestämma lite väl mycket om hon får en roll i vigseln?

• älskarlivet

Nej jag tror verkligen inte hon försöker bestämma för mycket.. Men jag är rädd att de andra tar illa upp..

• september2009bröllop

förstår vad du menar.. har ju själv dividerat fram och tillbaka om hur jag skulle göra.. välj den som står dig närmast.. du nämnde att den ena va förlovad själv och säg till henna att du inte visste över hennes planer om hon kommer gifta sig/ skaffa barn eller så eftersom hon tagit det steget och att du vill att din tärnas fokus ska ligga helt på ditt bröllop utan att hon har massor att styra och ställa med själv..

• älskarlivet

de som är förlovade av mina vänner bor dessutom inte i samma stad som jag, då blir det också lite problem. Ytterligare två av mina vänner bor inte heller i min stad.. Sen har jag väl ytterligare två då som jag väljer mellan.. Och båda skulle bli bra, men den ena är sambo och den andra singel, men det spelar ju ingen roll egentligen.. Men hon som är singel, det är hon som redan nu är väldigt engagerad..

• september2009bröllop

de andra tar nog inte illa vid sig.. tänk så har.. tror du dem hade valt dig? inte taskigt menat på nått sätt men vet att jag inte skulle få nån roll i mina vänners dop/ bröllop och om dem har folk som står dem närmare så har jag de med

• september2009bröllop

när gifter du dig? du får väl hoppas att hon med sambo blir på smällen innan så hon naturligt faller ur urvalet

• JPerlestam

Oj, min ena tärna är sambo, förlovad och kommer vara gravid i 5 månaden på min bröllopsdag, hon tycker att det ska bli lika kul ändå.... Välj den person du har trevligast med och som du känner kan lita på kommer vilja vara din tärna hela vägen fram till bröllopet.

• Trettondagsafton 09

Välj den dun känner dig tryggast med.....strunta i om hon är gift ,förlovad osv. Ta den du vill och tänk på att personen också ska känna sig trygg i situationen

• jomab

Jag valde min lillasyter som tärna, mest för att jag tycker om henne så mkt. hon är inte så engagerad i planeringen men jag tror det kommer bli jätte bra. Och kul för både henne och mig.

• älskarlivet

Jag tror att jag ev skulle få sjunga på någon av mina kompisars bröllop, men skulle jag inte få det skulle jag inte ta illa upp!

Vi gifter oss till sommaren!

ronney skrev 2008-09-27 17:22:32 följande:
    de andra tar nog inte illa vid sig.. tänk så har.. tror du dem hade valt dig? inte taskigt menat på nått sätt men vet att jag inte skulle få nån roll i mina vänners dop/ bröllop och om dem har folk som står dem närmare så har jag de med
  • älskarlivet

Jag tror jag väljer en av mina vänner som tärna och en annan till att sjunga, sen de andra får inga direkta uppgifter..

Tänkte be mina systrar att sjunga, men det är så mycket "om och men" och de tycker jag är tidigt ute, så jag skiter nog i dem..

• Magglo

Jag har två systrar, en yngre och en äldre. Jag kommer välja min lillasyster och min barndomsvän som tärna eftersom min storasyster aldrig varit speciellt intresserad av familjehögtider osv. Jag har ingen aning om hon tror och förväntar sig att vara tärna med min yngre syster, men det känns fel att ha båda två som tärnor för att jag "måste".

Dessutom vet jag att min vän kommer vara ett underbart stöd den dagen och intresserar sig massor för alla förberedelser vilket inte min storasyster skulle göra. Jag funderar på att ge storasyster något annat litet uppdrag så hon inte känner sig utanför. Är det någon som har förslag?

• älskarlivet

Kanske läsa någon bibeltext i kyrkan?

Magglo skrev 2008-09-28 09:38:35 följande:
    Jag har två systrar, en yngre och en äldre. Jag kommer välja min lillasyster och min barndomsvän som tärna eftersom min storasyster aldrig varit speciellt intresserad av familjehögtider osv. Jag har ingen aning om hon tror och förväntar sig att vara tärna med min yngre syster, men det känns fel att ha båda två som tärnor för att jag "måste". Dessutom vet jag att min vän kommer vara ett underbart stöd den dagen och intresserar sig massor för alla förberedelser vilket inte min storasyster skulle göra. Jag funderar på att ge storasyster något annat litet uppdrag så hon inte känner sig utanför. Är det någon som har förslag?
  • älskarlivet

Nu lutar det åt att jag tar de två vänner som bor i samma stad som jag. Den ena kommer troligen även sjunga och den andra kommer läsa någon text.

Ska min m2b ha två marskalker då också?

• nni

Magglo skrev 2008-09-28 09:38:35 följande:

Jag har två systrar, en yngre och en äldre. Jag kommer välja min lillasyster och min barndomsvän som tärna eftersom min storasyster aldrig varit speciellt intresserad av familjehögtider osv. Jag har ingen aning om hon tror och förväntar sig att vara tärna med min yngre syster, men det känns fel att ha båda två som tärnor för att jag "måste". Dessutom vet jag att min vän kommer vara ett underbart stöd den dagen och intresserar sig massor för alla förberedelser vilket inte min storasyster skulle göra. Jag funderar på att ge storasyster något annat litet uppdrag så hon inte känner sig utanför. Är det någon som har förslag?
    Jag har tänkt som dig. Att ha en vän o en syster som brudtärna. Storasystern tror jag inte ens vill vara brudtärna (ska dock höra om det e ok)...men att läsa en text låter ju bra.
    Andra alternativ...?

älskarlivet; Jag tycker inte att du behöver ha 2. Vi ska nog endast ha 1 Bestman. Det kan väl va ojämnt?!
  • september2009bröllop

vet ingen som haft 2 bestmans bara för de e två tärnor...

• Magglo

Vi kommer ha två av varje; ett syskon och en vän. Jag funderade på att storasystern kanske kunde dela ut kyrkoprogrammet till gästerna och visa dem till rätta och informera om fotografering och avstängd mobiler osv. Eftersom jag har två tärnor kommer min lillasyster få läsa en bibeltext och min vän välja en dikt själv. Usch, det är svårt. Sen vill vi ju inte trampa någon på tårna och låta någon känna sig utesluten.

Svar på tråden Hur väljer man tärna?