• Min andra hälft

vill gifta mig

Jag är en tjej som jätte gärna vill gifta mig med min underbara pojkvän, min andra hälft sen 4 år och 3 månader tillbaka. Än är jag ung (19) han (24), för mig spelar ingen roll vem som friar är romantiskt oavsett :) Har pratat med honom om det flertal ggr eller nu är jag snäll, tyvärr har jag tjajat sönder stackaren, men endast för att det är något jag verkligen vill göra och speciellt med honom. Men han säger att det är inte omöjligt och han kanske växer in sig mer i det eller hur man ska uttrycka det? Men för mig som har planer på att fria till honom inom max 3-4 år vad kan det betyda? har jag en chans?

kramar en bröllops och skogstokig och obotlig romantiker...

• Svar på tråden vill gifta mig
  • didis

Själv är jag en obotlig oromantiker när det gäller bröllop. För mig är vigsel i första hand en juridisk fråga, romantiken har vi klarat utan att gifta oss.

Kankse är det samma sak med din sambo? Han kankse inte behöver romantiken runt ett bröllop utan ser det praktiskt - behöver vi gifta oss? Eftersom ni inte har barn (?) finns inget juridiskt behov, inbördes testamente etc kan ni skriva mha banken.

Snarare kankse han känner att ett äktenskap vore ett för tidigt steg att ta, inte att han känner sig osäker på sina känsor för dig utan mer att det blir ett emotionellt fängelse om du förstår vad jag menar.

Jag träffade (blivande) maken när jag var 17, och det är snart 20 år sedan, så jag tror visst att ert förhållande kan klara sig men var beredd på mycket jobb. Ni måste verkligen acceptera och stödja varandras utveckling för mycket händer i livet mellan 20 och 30.

• Min andra hälft

för vill jag tacka för ett jätte bra svar :) jag vet faktiskt inte så mycket vad han tänker för när jag nämner bröllop blir det suck för det mesta men han har börjat tycka de e lite roligare. Jag tror nog det är mest för att hans föräldrar inte var gifta så att han inte uppvuxen med det?
    JAg vill verkligen gifta mig och med honom med vill inte att det ska bli för han känner sig tvungen..Får väl vänta ett par år och fria så får jag väl se va han svarar..

Tack igen för ett bra svar :)

• J D

Mina föräldrar var inte heller gifta men jag vill verkligen gifta mig med min fästman. Och det ska vi också, nästa år. Han är också 24 och han friade efter att vi varit tillsammans i ca 5 månader. För mig är det viktigt av juridiska skäl (jag är jurist ) eftersom vi båda vet att vi vill ha barn inom en hyfsat närliggande framtid.

Om ni inte ska skaffa barn snart kanske han vill vänta och ta det för att kicka igång den delen av ert liv om han också tänker mer på de juridiska aspekterna?

• Nalle Puh 40

Du skriver att du snart tjatat sönder honom och det tror jag inte är den bästa lösningen om du vill att ni ska gifta er. Bara för att han vill vänta så behöver det ju inte betyda att han älskar dig mindre för det.

Man ska aldrig tjata sig till ett bröllop, båda måste vara med på det. (tycker jag iaf...)

• Min andra hälft

Tack båda två för ett mkt bra svar! :) skönt att få lite olika aspekter. Hehe vet faktiskt inte varför, grejen är att han tycker det känns så långt bort i framtiden..

Klart det inte e bra att tjata, vill inte göra det men vet inte varför jag gör, vet att han inte älskar mig mindre för det men det är just det att bröllop är min högsta dröm och speciellt med honom känns som att man vill han bekräftelse på att man kommer få göra det, om ni förstår?

Vill verkligen inte tjata, en mkt dålig vana jag har..

återigen tack för svar!

• J D

Det är ju så nedrans jobbigt när man inte är på samma plan när det gäller så stora frågor. Det är ju alltid den personen som inte vill ngt som får som den vill såklart. Även om du tjatar så drar ju han lika mkt åt andra hållet vilket självklart är jobbigt för dig.

Akta dig för att det inte ska bli mer av en principfråga och att du kommer på att det kanske inte var det du ville när han väl vill. Jag tror att det är lätt hänt att det blir så.

Lycka till!

• Min andra hälft

TACK, det är precis så jag känner, skit jobbigt är det men försöker trycka in det så att jag glömmer det men sen hittade jag denna underbara sida o alla er snälla människor nu kan jag inte sluta längta till att gifta mig med någon som kansek inte vill? Men det är väl en spänning i sig? :P Har ju redan på ett ungefär planerat hur jag ska fria som jag hoppas på att han inte kan säga nej ;) inte för min skull utan för att han vill då :)

Nej precis antar att det är en hårfin gräns innan det blir princip, vill ju inte glömma av varför jag vill gifta mig, då förlorar det sin mening..

Tack för ditt Stöd J D!!! Stor Kram

• Nancy Drew

Min andra hälft skrev 2008-09-29 13:34:56 följande:

Tack båda två för ett mkt bra svar! :) skönt att få lite olika aspekter. Hehe vet faktiskt inte varför, grejen är att han tycker det känns så långt bort i framtiden..Klart det inte e bra att tjata, vill inte göra det men vet inte varför jag gör, vet att han inte älskar mig mindre för det men det är just det att bröllop är min högsta dröm och speciellt med honom känns som att man vill han bekräftelse på att man kommer få göra det, om ni förstår? Vill verkligen inte tjata, en mkt dålig vana jag har..återigen tack för svar!
    Jag tycker du ska fundera igenom varför du vill ha bekräftelse i form av ett bröllop? Får du den bekräftelse du vill ha i vardagen? Planerar ni er framtid ihop? Varför är just bröllop viktigt för dig? Kan du förklara det för din kille är du på god väg. I annat fall blir det kanske lätt som J D skriver, att den som inte vill får bestämma.

En annan sak som är viktig är att förmedla till din kille att du vill gifta dig med HONOM och inte bara gifta dig. Han kanske är rädd att du bara vill ha ett bröllop, och han råkar finnas till hands. Gör det till en fin sak för honom!

Lycka till!
  • Min andra hälft

Ett mkt bra svar med bra frågor Nancy Drew :) Alltså menar inte så med bekräftelsen, (har svårt för att förklara mig) Men han är den jag älskar mest på planeten och ser hela min framtid med honom och han med, ska inom snar framtid flytta ihop :) Gillar att du sa att jag ska förmedla de för hnom, han vet att jag vill gifta mig med honom och inte endast för att gifta mig, för viar det sig tillslut att han inte vill så klar jag inte tvingar han och jag stannar ju kvar hos honom :) Tycker giftermål och äktenskap är något vackert, ett underbart kärlekstecken som jag vill dela med min pojkvän, för det skulle vara en underbar dag som vi båda skulle minnas o liknande :) men förstår vad du menar!

Svar på tråden vill gifta mig