Det var ju bra att du fick en tankeställare så att du kanske förbättrar dina vanor när det gäller mat, motion osv, för det är du värd!
Jag tycker i och för sig att det låter lite konstigt att din vän inte var kraftigt överviktig men att läkarna ändå sa att hon dog av övervikt, hjärtsjukdomar kan ju bero på så mycket annat. Men när din son fick höra detta är det ju inte så konstigt att han gjorde en koppling mellan dig och henne eftersom du är överviktig.
Sen tänker jag att barn går igenom perioder när de tänker extra mycket på det här med liv och död osv, och händer det då samtidigt att en person i bekantskapskretsen går bort så väcker det mycket. Jag tror det är bra om du kan lugna honom lite i detta eftersom han säkert är ganska rädd, tona ner det hela och tala om att det inte alls behöver betyda att man dör för att man är överviktig, att det finns många med övervikt som lever länge etc. Om du går med i hans rädsla finns risk att du istället förstärker den. Men tala också om att det är bättre om man kan gå ner i vikt, och att du har tänkt på detta och planerar att göra det.
Visst skär det i hjärtat när ens barn säger nåt sånt här, men jag tror att det är viktigt att som vuxen vara lugnande och, som sagt, inte gå med för mycket i barnets känsla.
Lycka till!