• Lillsnufflan

min son är rädd att jag ska dö

Brudens mamma har alldeles rätt. Det gjordes en gigantisk amerikansk studie nyligen (tyvärr kommer jag inte ihåg exakt av vilka) som konstaterade att de vanliga "viktrelaterade" sjukdomarna endast indirekt hade samband med vikten. Det som avgjorde var istället hur man åt och hur mycket man motionerade.

Självklart var det så att det fanns fler överviktiga i den grupp som inte motionerade och som åt fel, men de överviktiga som levde hälsosammt visade sig inte löpa större risk att drabbas av t.ex. hjärt- och kärlsjukdommar! Det gjorde däremot de smala som åt fel och inte rörde på sig.

• Lillsnufflan

Tillbaka till TS problem: Jag har en son som nu är sju. För ett par år sedan gick min farfar bort. Han var gammal och sjuk vilket jag försökte förklara för min son, men trots detta var han länge livrädd för att jag (och våra andra familjemedlemmar också för den delen) ska dö. Det har lagt sig lite nu, men han har gråtit sig till sömns många nätter när jag inte förmått trösta och vi har haft många långa samtal.

Vi vill ju så gärna skydda våra barn, men döden är en del av livet, och det är något alla människor måste lära sig hantera. Det du kan göra för din son är väl att prata med honom om hans rädsla. Om du lever någorlunda hälsosamt (eller börjar göra det )kan du försöka lugna honom genom att försöka förklara det här med blodfetter och så. Annars kan det säkert vara skönt för honom att prata om döden i ett lite vidare perspektiv.

Lycka till!

Svar på tråden min son är rädd att jag ska dö