• fluffinuff

Hjälp! Vigselförrättare som INTE jobbar för kommunen, t ex hednisk förrättare?

Jag och min sambo ska gifta oss på Bäckaskogs slott utanför Kristianstad i maj nästa år. Vi har precis suttit och titta på vigselförrättare och hur själva ceremonin går till och det känns inte bra! Det finns 3 vigselförrättare i Kristianstad och de är alla politiker vilket vi inte gillar tanken på någon av oss. Den ena såg i och för sig trevlig ut, men det känns det lite konstigt att be någon åka ut till Bäckaskog för en 5 sekunders vigsel. Finns det andra vigselförrättare som inte jobbar för kommunen? Själv har jag alltid velat ha en hednisk vigsel, men kan inte hitta någon info om det finns överstepräster eller prästinnor som får viga. Är det någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp! Vigselförrättare som INTE jobbar för kommunen, t ex hednisk förrättare?
  • didis

Låter som om det bästa är att hitta någon bekant som kan förrätta vigseln åt er. har ni någon som tex är jurist och som kan ansöka om att bli tillfällig vigselförättare?

Om du med "hedning" menar asatroende så är de organiserade och säkert finns det någon där som via sitt yrke kan fungera som vigselförrättare. Däremot har de inte status som kyrka vad jag vet. De jag träffat på som är asatroende är arkeologer och de har inte haft möjlighet att vara vf.

• kolmasken

Jag var på ett vikingabröllop en gång. De hade löst problemet genom att be en bekant hålla i en "vikingaceremoni" och sedan fick kommunens vigselförrätare gå in och göra kortast möjliga vigsel. Jag och min man hade något liknande - en ceremoniförrättare och en vigselförättare. Vet också att det kan vara mycket svårt att få tillstånd att förätta vigslar.

• anne på grönkulla

Tror inte det finns några representanter för hednaförbund som har vigselrätt genom samfundet. Däremot kan det ju finnas enskilda utövare som OCKSÅ har vigselrätt borgerligt. Googla! är mitt råd där.

Annars är nog en egen ceremonimästare och en minikort borgerlig vigsel (kanske tom separat) den bästa lösningen i fall som ert.

Men alla kommunalt utsedda vigselförrättare är inte "kommungubbar" - kolla vilka som finns i kommuner nära er först!

• fluffinuff

Tack alla ni för alla tips! Vi funderar på att gifta oss på kommunhuset dagen innan och sedan ha en egen ceremoni på bröllopsdagen, men jag skulle ju gärna ha den riktiga vigseln samtidigt. Men kanske vore det en bra ide att göra som Anne på Grönkulla föreslog och titta på andra kommuner. Blev verkligen lite nedslagen när jag såg att det fanns så få i Kristianstad.....

• kolmasken

Vi tänkte precis som er men när jag pratade om det med kollegorna på jobbet blev de aldeles förfärade. De menade att vi skulle beröva gästerna från glädjen att bevittna den stund då vi faktiskt blev man och hustru på riktigt. Nu kanske man inte ska bry sig FÖR mycket om gästerna om man har en idé, men det kan i alla fall vara bra att åtminstone tänke igenom den aspekten.

• fluffinuff

Jo jag har tänkt mycket på det och jag vill helst att alla ska vara med, så jag hoppas vi kan ordna det på ett bättre sätt. T ex hitta någon jurist som jobbar mer som "personlig" vigselförrättare.

• didis

De personer som blivit utvalda som vf är alla sådana som tycker det är roligt med vigslar och som inte är gamla träbockar.

Mao ställer de flesta upp på personliga vigslar även om inte alla gör fallskärmsvigslar.

Så prata med några av kommunens vf och se vad de säger om ert upplägg. Det är inte alls säkert att de misstycker.

fluffinuff skrev 2008-09-29 06:54:30 följande:
    Jo jag har tänkt mycket på det och jag vill helst att alla ska vara med, så jag hoppas vi kan ordna det på ett bättre sätt. T ex hitta någon jurist som jobbar mer som "personlig" vigselförrättare.
  • fluffinuff

Jo det var ju ett par år för sent : ) Men jag vill gärna ha en ny ceremoni någon gång med bara oss två i naturen så det kan vara användbart ändå. Nu blev det en borgerlig förrättare från Stockholm, hon var snäll nog att åka ända ner till Skåne och göra en mer personlig vigsel. 

Svar på tråden Hjälp! Vigselförrättare som INTE jobbar för kommunen, t ex hednisk förrättare?