• Henriks älskling

Tallinn, Budapest eller Riga?

Ja, vad tycker ni mer beresta att vi ska välja som bröllopsresa? Kommer bli i januari. Det viktigaste är ett mysigt hotell med bra restauranger i närheten.
    Tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Tallinn, Budapest eller Riga?
  • Taha

Har varit lite kort i Tallin och Riga men inte Budapest.
    Själv tyckte jag att Rigas mat och dryck utbud låg på en helt annan nivå än Tallins. Maten Tallin upplevde jag som rätt tråkig. För att ge en rättvis bild så provade jag inte samma typ av mat i Tallin som i Riga.

I TALLIN så provade vi mkt av det italienska, franska och afrikanska utbudet som finns vid Rådhusplatsen. Inget av detta tyckte vi var bra. Generellt när vi är utomlands brukar vi prova landets egna matkonst. Men det verkade inte fullt så tillgängligt i Tallin. Det vi tyckte var bättre där var Olde Hansa för medeltidsatmosfären. Det som var positivt I Tallin jämfört med Riga var shoppingen. Den var mer i min smak.

I RIGA så var maten underbar. Nu var jag där med företaget så vi var kanske på lite finare ställen. Men det är så billigt. Vi provade rysk mat, skaldjur, kött ..hur ska jag beskriva "vanlig mat", inget landspecifikt. Allt vi åt var gott och av bra kvalité. Choklad caféet där man kunde köpa allt från tryfflar till alkodrinkar var en klar fav
    vorit. Jättegott och jättebilligt. Servicen är också väldigt bra. Mysiga restauranger med live pianospel etc. Shoppingen däremot var inte i min smak. Mkt höga klackar och leopardmönster. Men jag hade heller inte riktigt tid att leta.

Säg till om du vill ha tips. Ska leta fram restaurangerna vi var på.

• Henriks älskling

Tack så jättemycket, Taha. Det lutar ganska mycket åt Riga, faktiskt. Så du får gärna återkomma med tips på restauranger.
    :)

• Fjälbacka 2009

Hej!

Har arbetat i Riga och i Vilnius (nu va ju inte det nått alt.) men jag rekomenderar ju såklart de städerna. Vilnius är väldigt väldigt vackert. Riga är lite mystiskt :)

• Henriks älskling

Fast jag är öppen för olika alternativ. Har inte ens funderat på Vilnius innan du nämnde det. Ska kolla upp det.
    Tack! :)

• DCL

Riga är helt underbart! Gamla stan är så fin, arkitekturen är helt fantastisk!! Man kan gå en hel dag och bara titta på utsmyckningarna. Sen går det en heldag till att strosa runt på marknaden också. Det finns fem stora gamla flyghangarer där det nu är marknad i Riga.

Kan komma med massa tips på restauranger, fik, etc om ni väljer att åka dit.:)

• Ab fab

jag har varit i Tallin och Budapest men inte Riga

Jag gillade Tallin väldigt mycket. En söt och mysig hansastad med massor av historiska byggnader, vackra kyrkor och vinldande gränder. Vi bodde på ett bra hotell i gamla stan. Vi var däremot väldigt nöjda med mat. Vi åt georgisk mat och var på en medeltida restaurang. Guidad rundtur, spårvagnstur till en otroligt rörig marknad (jättekul)

Budapest är mer ståtligt. Donau, alla underbara badhus och fantastiska konditorier. Jag har aldrig ätit så många bakelser i mitt liv

• Fjälbacka 2009

I Vilnius har jag massor av tips!

• MyochErlend

Vi ska troligtvis åka till Budapest :)
    Det är det vi har kollat lite på :)

• chamor

Hmm.. Vart hittar man billiga biljetter (båt eller flyg) till dessa länder?

• MyochErlend
    chamor skrev 2008-10-01 11:53:12 följande:
    Hmm.. Vart hittar man billiga biljetter (båt eller flyg) till dessa länder?
    www.pricerunner.com

Lycka till :)
  • Ab fab

Av lågprisbolagen så är det
    Baltic flyger till Riga
    Wizzair flyger till Budapest

• mums78

Hej! jag har varit i alla tre städerna, och för en bröllopsresa just skulle jag nog säga Budapest. de andra städerna är jättefina me, men jag tycker nog att för vackra promenader, tuffa utflykter, god mat och romantiska hångel längst med "flodstrand"promenaden så lägger jag min röst på Budapest, åk upp till citadellet o se fantastisk vy.

• Henriks älskling

:) TACK alla för alla förslag!

• Fjälbacka 2009

Air Baltic är superbra och bra priser.

Svar på tråden Tallinn, Budapest eller Riga?