vad har ni betalat för er bukett?
LyckligBrud2010 skrev 2008-10-05 10:47:48 följande:
va billiga alla era buketter är... varför ska jag ha så dyr smak för:/ Min drömbukett har jag som pressbild som ni ser, stor ros, gärna i lila ellr limegrönt skulle jag vilja ha den. MEN min M2B ringde floristen igår och kollade vad den skulle kosta... 2000-2500kr!!!! Verkar iofs vara mer jobb med den än jag trodde men ändå.Jag tycket inte det är värt att lägga så mycket på enbart buketten när man har en smal budget så måste leta vidare, känns inge kul:(Kan vara värt för ngn annan också att veta,; Man tar en massa rosor och plockar isär dem blad för blad, sorterar alla blad i storleksordning för att sedan limma eller nåla ihop dem ett och ett till en enda jätteros. Det heter Glammelie-ros och tar en jäkla tid rent ut sagt.
Jag vill också påpeka att priserna en del uppger här i tråden tyvärr bekräftar det vi redan vet i branschen: många florister är väldigt okunniga som företagare och inser inte att de priserna blir en ren förlustaffär för firman.
Idag är bundna täta buketter med stjälkarna kvar väldigt populära. De går ganska snabbt att göra, och har man då inte så dyrbara blommor kan man "komma undan" med en proffsbunden bukett under tusenlappen.
Annars är 1 800 - 2 800 inte alls konstiga priser för en normal bukett i hållare. Det är tiden som kostar (precis som alla andra hantverkares tid) och dessutom det oftast specialbeställda materialet -blommorna.
Vill man ha något väldigt enkelt och som inte får kosta mer än en vanlig bukett bör man noga spana in vad som ligger i säspng bland blommorna man önskar och anpaassa bukettdrömmen efter det. då kan man ju gå in och bara komma överens med floristen att sätta ihop något rakt över disk så att säga. Men då är man ju som sagt hänvisad till dagsutbudet. Det kan bli hur fint som helst, men kräver flexibilitet och öppenhet från den blivande bruden.