• malleballe

varför känns allt så bull

hejsan alla...
    vi gifter oss om 6 månader
    har känt mig lugn hela tiden tills nu
    all dekoration på bröllopet hade jag glömt
    ballonger dukar ja allt servicen
    jag känner att jag bara vill börja o gråta
    jag vill vara ute i god tid har AD/HD
    så allt som känns så lätt för andra
    är som att bestiga ett berg för mig
    vi har lagt fram en budget på 50.000
    men det känns som allt börjar o skita sig totalt
    får fan inte rätt på något

• Svar på tråden varför känns allt så bull
  • Pentan

Ta det lugnt, mycket av dekorationer kan man finna i naturen gratis! Vackra kvistar, löv och blommor - beroende på säsong naturligtvis!
    Vintertid kan man silverspraya kottar och kvistar till vackra gnistrande dekortaioner i vaser som du låpnar, eller bara binda upp med vackra band. Hösten har ju vackra färger och våren spirar med sköra blad - sommaren är väl givet vad man kan finna ute i naturen.

Satsa inte gärnet på lull och krussiduller, ta det lugnt - se till er budget och gör vad som känns bra för er!

LYCKA TILL

• T RO

Vet du, vi ska oxå gifta oss om 6 månader, men det är gott om tid. Jag har inte AD/HD men känner som du att jag vill vara ute i god tid och det ÄR vi!

Vad är det du har "glömt"? Är det saker som gör att er budget kommer att spricka tror du?

Dekor och sånt, vill du ha konkreta tips så kan jag hjälpa dig, men skriv gärna mer vad som är "fel" sp kan vi alla här hjälpa dig att komma igenom det.

Det KOMMER att lösa sig, och vi har samma budget som nu, 50.000 och det kommer TYP att fungera, jag har inte räknat med ringarna och allt pyssel (inbjudningskort etc) men det känns ganska rimligt ändå tycker jag.

• Pentan

Plocka stenar, lägg i låga glasvaser, fyll på med vatten och köp flytljus - kan bli fint!

Vänd upp och ned på ett vinglas och ställ ett värmeljus på foten, i kupan som står på bordet kan man lägga in vad som helst, blommor, blad, stenar osv...

• Pentan

Vanliga ballonger kostar ju inte mycket, köp en spritpenna i fin färg och rita små hjärtan, eller skriv era namn på dem, eller "Nygifta" eller inget alls. Tänk färgtema om du vill binda ihop med övriga saker på bröllopet, tex din klänning, din brudbukett, inbjudan osv...

• malleballe

jag är rädd att budgeten spricker
    min klänning kostar 5000kr
    tårtan 2000kr
    restaurangen 0 kr
    tippar på frisör/makrup 2000kr
    maten har jag inte en aning om tänkte ha buffe till 55 personer
    sen vet jag inte om vi ska betala klänningen till tärnan
    isåfall blir det 1500 kr
    servicen
    restaurangen som vi ska ha har inte ett rätt på servicen
    blir det billigare o hyra än o köpa eller
    sen tillkommer ju blomsterbåge
    dj

• Silla69

Blomsterbågen kan du göra själv av kvistar mm.
    Tärnan kan du kanske prata med om ni kan dela kostnader eller om ni kan hitta en billigare klänning.
    Buffen finns så mycket billigt ni kan laga.

Servicen vet jag inte mycket om men ibland är det billigare att köpa på Ikea än att hyra, den kan du sälja vidare senare ju.
    Köp lite varje månad nu så känns det inte så jobbigt när det väl är dags.

Stressa inte månader är lång tid.

Massa styrke kramar till dig

• chamor

Vi började planera 6 månader innan.. Du kommer nog hinna men stressa dig inte.. De mesta löser sig eftersom. Dukarna fixade vi samma vecka!

• passionsblomman

Om du nämner några tankar runt vad du tänker dig för stil eller känsla på dukning osv är det lättare att ge lite konkreta tips och förslag. Har du någon favoritfärg tex? Någon blomma du vet att du ska ha i buketten?
    Är du väldigt romantisk eller lite mer avskalat stilren?
    det är nog viktigt att du får "sålla" lite i ditt läge tror jag , för det finns och går att göra precis hur mycket eller lite som helst.
    Tror du behöver landa lite i vad det är DU behöver för att skapa den stämning och etseende på allt som du tänkt dig.
    förstår om du känner att det hela tiden dyker upp saker som du inte hade tänkt på förut-det gör det för de flesta!!!
    andas lugnt1 allt kommer att ordna sig

• JPerlestam

Ska ni ha buffé så se om catering firman har dukar, vaser, kandelabrar mm att hyra ut så löser sig en del dekorationer på det viset.
    Jag har hyrt dukar genom vår catering fima 56kr st,
    köpt dekorväv från Panduro 59kr för 5 meter till att ha som löpare.
    Ljushållare från IKEA 6st för 9 kr, dekorsand via köp och sälj här.
    Vi har också en budget på 50000. Är fullkomligt nöjd med hur bröllopet kommer bli, hade inte blivit bättre om vi så hade haft 50000kr till. Det kommer ordna sig....
    6 månder är lång tid, gör som jag googla och jämför priser överallt så hittar du massor av billiga och bra lösningar!!!

• Ninnispinnis

Om ni tycker att det blir för dyrt för er budget så kan ni ju antingen ta kuvertavgift eller ha betalbar?

Jag lade inte ner speciellt mycket pengar eller energi på dekorationer och dukning, tror inte det är det folk minns av bröllopet efteråt... Jag överlämnade det ansvaret till svägerskorna som fick hjälp av mostrar, kusiner mfl.

Var inte rädda för att ta hjälp av andra, delegera och be om hjälp. Vi insåg att våra nära och kära väldigt gärna ville vara delaktiga och få hjälpa till. Ofta blir det ju billigare ju mer man kan göra själv.

Detta fixar ni!

• passionsblomman

Börja med det som är "måsten"- du behöver ju fixa tallrikar tex
    Ta sedan det andra eftersom och som andra redan sagt: tro inte att du måste göra allt själv! Ibland kan man snurra in sig i att allt kan man göra själv-baka, dekorara, binda bukett sy klänning etc bara för att komma ner i pris, men det kan ta alldeles orimligt mycket tid och energi också. Särskilt om du har en ADHD-diagnos att ta hänsyn till.

Vet du tex någon som gillar att pynta? Prata då ihop dig med den personen om lite färger osv, ge en budget och låt den personen tänka och fixa, så slipper du grubbla över det. Så kan du göra med allt möjlig!

jag lovar att du kan få jättefint med din budget!

• TesshjärtaFred

Hej.
    Jag har själv adhd, dock en lättare variant som inte behöver medicineras. Men jag vet hur det känns när man tror att världen rasar in över en. som en stor betongvägg som bara kommer mot en, eller hur?
    Jag har lärt mig att jag blir hjälpt av listor. Att organisera. Spalta upp. Från början känns det som ett jätteprojekt och jag kan sitta och gråta, skrika och slita mitt hår för att jag inte vet var jag ska börja. Ju mer jag inte kommer fram till var jag ska börja desto mer stressad blir jag. Men när jag väl kommer igång går det lättare för varje steg, och stressen försvinner. Och strunta i om det känns som om du börjar i fel ände. Fel ände är bättre än ingen.

Jag tror att du kanske kan bli hjälpt av konkreta steg.
    Så, här kommer mina tips till dig.

1.skriv ner vad ni har fixat, och vad det kostar.
    2.räkna ut hur mycket pengar som är över på budgeten.
    3.Fundera över vad du/ni vill ha för dekorationer. Prata med din blivande om vad han vill ha. Du behöver ju inte bära bördan själv, ni är två.
    4. När du har kommit fram till vad ni behöver fixa, googla själv eller fråga oss här. Här finns många som sitter på kloka ideer.
    Låt det ta tid, du har gott om tid på dig!
    5.Om du, när du har fått ungefärlig koll på hur mycket saker och ting som behövs ytterligare kostar, räkna ihop igen. Går det ihop? Om inte, kolla vad ni skulle kunna dra ner på. Fundera över om det finns något ni kan göra, exempelvis ta en kuvertavgift eller ha betalbar. Jag skulle inte ta illa upp som gäst.
    6.Ta det steg för steg och försök att andas mellan. Det här kommer att ordna sig och vi är alla här för att stötta dig!
    Lycka till! Kram.

• malleballe

tack så mycket alla underbara brudar
    har rätt så svår AD/HD
    har gått på CONCERTA och RITALINA
    just nu har jag ingen medecinering
    vill inte gå på medecin
    hela min personlighet bara försvann
    jag är en mycket glad o sprallig människa
    får många till o skratta
    men allt det försvann när jag tog medecin
    jag bara deppade ihopa
    visst hjälpte medecinen mig mycket
    till att ta tag i saker
    men jag mådde skit
    så det blev en tur till psyk
    så jag slutade
    men bara att skicka ett brev
    ett viktigt brev
    kan ta mig 1 månad
    men när det väl e gjort mår jag så bra
    jag fattar inte varför jag drar ut på det
    för jag bara skjuter upp allt i min väg
    är så jävla rädd att det ska bli samma sak med bröllopet
    att jag börjar o tröttna på all planering
    och bara skjuter undan allt
    låtsas som att det inte finns

• Ninnispinnis

Jag kunde också känna att jag var trött på all planering och bröllopsstress ibland, det kändes som att man liksom MÅSTE tycka att det är så mysigt och rosenrött att planera bröllopet, men det är ju inte alltid det!

För oss hjälpte det att göra en lista på allt som ska göras, och vem som ska göra det (återigen - våga delegera!). Det känns mycket mer överskådligt om man har det på ett papper och kan bocka av efterhand. BTs planeringsverktyg är också bra, även om alla punkter kanske inte är aktuella för just dig.

Dessutom har du faktiskt tid att ta lite "bröllopsledigt" om du har tappat motivationen. Prata med din m2b och koppla bort bröllopet ett tag, så hittar ni säkert inspiration tillsammans. Det är ju inte meningen att bröllopet ska knäcka en, det ska ju vara någonting kul! (jag vet att det inte alltid känns så..)

Lycka till!

• Aleta

Försök att spalta upp alla saker du behöver och om du kör fast på en sak så starta en tråd om det och dra nytta av alla goda råd du kan få av alla tjejer här.
    Det kanske till och med finns någon som har ordnat bröllop i samma stad och har tips på vem du kan vända dig till osv.
    Jag tror att det kommer att gå jättebra!

Svar på tråden varför känns allt så bull