Hej.
Jag har själv adhd, dock en lättare variant som inte behöver medicineras. Men jag vet hur det känns när man tror att världen rasar in över en. som en stor betongvägg som bara kommer mot en, eller hur?
Jag har lärt mig att jag blir hjälpt av listor. Att organisera. Spalta upp. Från början känns det som ett jätteprojekt och jag kan sitta och gråta, skrika och slita mitt hår för att jag inte vet var jag ska börja. Ju mer jag inte kommer fram till var jag ska börja desto mer stressad blir jag. Men när jag väl kommer igång går det lättare för varje steg, och stressen försvinner. Och strunta i om det känns som om du börjar i fel ände. Fel ände är bättre än ingen.
Jag tror att du kanske kan bli hjälpt av konkreta steg.
Så, här kommer mina tips till dig.
1.skriv ner vad ni har fixat, och vad det kostar.
2.räkna ut hur mycket pengar som är över på budgeten.
3.Fundera över vad du/ni vill ha för dekorationer. Prata med din blivande om vad han vill ha. Du behöver ju inte bära bördan själv, ni är två.
4. När du har kommit fram till vad ni behöver fixa, googla själv eller fråga oss här. Här finns många som sitter på kloka ideer.
Låt det ta tid, du har gott om tid på dig!
5.Om du, när du har fått ungefärlig koll på hur mycket saker och ting som behövs ytterligare kostar, räkna ihop igen. Går det ihop? Om inte, kolla vad ni skulle kunna dra ner på. Fundera över om det finns något ni kan göra, exempelvis ta en kuvertavgift eller ha betalbar. Jag skulle inte ta illa upp som gäst.
6.Ta det steg för steg och försök att andas mellan. Det här kommer att ordna sig och vi är alla här för att stötta dig!
Lycka till! Kram.